بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

قیمت مسکن در کرمان رکورد می‌شکند

به گزارش ساختمان آنلاین:   این روزها قیمت مسکن در استان کرمان رکورد می زند به طوریکه امکان خرید خانه برای بسیاری از مردم به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

قیمت ها هر روز بالاتر می رود و قیمت آپارتمانی کوچک در محله های معمولی این شهر به متری ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است این یعنی یک زوج جوان در ابتدای زندگی برای یک واحد ۱۰۰ متری باید حداقل ۲ میلیارد تومان هزینه کنند، پولی که به دست آوردنش برای مردم عادی رویایی است که تحققش به سادگی میسر نمی شود.

قیمت های نجومی مسکن و مستضعفانی که بی خانه مانده اند

شاید باور کردنی نباشد اما قیمت هر متر خانه در برخی از محله های کرمان به ۵۰ میلیون تومان هم می رسد و از سوی دیگر در محله های پایین شهر کرمان نیز به ندرت می توان خانه ای ۱۰۰ متری کمتر از یک میلیارد تومان پیدا کرد.

شاید آخرین فرصت برای خانه دار شدن بسیاری از این مردم مسکن مهر بود که هر چند با مشکلاتی در زمینه زیر ساخت مواجه بود اما بسیاری را هم خانه دار کرد اما بدون شک از طرح اقدام ملی مسکن در شهر کرمان می توان به عنوان یک طرح شکست خورده نام برد.

سری به یکی از بنگاه های مسکن در کرمان می زنیم، محمد اقبالی اظهار کرد: با قیمت های کنونی کسی توان خرید و فروش ندارد، فروشنده در بازار وجود دارد اما مردم توان خرید ندارند.

هیچ حمایتی برای تولید مسکن در کرمان انجام نشد

وی ادامه داد: اینکه مدت ها هیچ طرحی برای عرضه مسکن در بازار وجود نداشته و فقط بساز و بفروش ها در بازار فعال بودند یکی از عامل های افزایش متقاضیانی است که به دلیل عدم وجود نقدینگی توان خرید ندارند و مستاجر شده اند.

این فعال بخش مسکن بیان کرد: متاسفانه حتی برخی از طرح های مسکن مهر که از قبل به جای مانده بوده هنوز به جایی نرسیده این یعنی مسئولان هیچ سیاست حمایتی از بخش مسکن انجام ندادند و افرادی که خانه دار نیستند، این روزها از همیشه بیشتر از خرید خانه فاصله گرفته اند.

وی از افزایش قیمت سرسام آور خانه در کرمان خبر داد و گفت: این افزایش قیمت با شهری مانند یزد قابل مقایسه نیست و مشخص نیست چه منطقی پشت سر این افزایش قیمت ها قرار دارد.

اما تاسف بار تر اینکه طرح اقدام ملی مسکن نیز در استان کرمان روی کاغذ مانده است به طوریکه استاندار کرمان در گفتگو با بازار نسبت به اجرای این طرح ابراز نگرانی کرده است.

چهار هزار مسکن در کرمان روی زمین و آسمان

علی زینی وند با اشاره به وجود چهار هزار واحد مسکن در قالب این طرح در کرمان که بلاتکلیف مانده اند، گفت: این طرح ها باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند.

وی تصریح کرد: باید افرادی که عامل این وضعیت در کرمان شده اند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند، طرحی که می توانست موجب تعادل قیمت مسکن و رفع مشکل بسیاری از مردم شود حالا بی نتیجه مانده است.

زینی وند با اشاره به مانع تراشی های صورت گرفته در اجرای این طرح در استان کرمان بیان کرد: نباید این طرح بین دستگاه ها معطل بماند بلکه باید با مدیریت و حرکت جهادی مشکلات رفع و بلافاصله اجرا شود.

استاندار کرمان گفت: امید بسیاری از افراد کم بضاعت و غیر ضعیف جامعه به این طرح بود و کم کاری و کم عملی برخی افراد موجب شد شاهد نتایج طرح اقدام ملی مسکن در کرمان نباشیم. متاسفانه تاکنون در کرمان اقدام موثری در خصوص این طرح انجام نشده است.

وی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن در طول سال در استان کرمان گفت: استان کرمان در این زمینه باید سهم قابل توجهی داشته باشد تا بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم.

۱۵۰ هزار مسکن در کرمان ساخته می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: یکی از هدف گذاری های استان کرمان حضور گسترده و تاثیر گذار در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن در استان است.

علی حاجی زاده گفت: میزان تولید مسکن هدف گذاری شده طی چهار سال در استان کرمان ۱۵۰ هزار مسکن است که می تواند موحب تحرک بیشتر خانه سازی و حل مشکل بسیاری از اقشار مختلف به خصوص قشر آسیب پذیر باشد.

ابهام در خصوص توان مدیران برای اجرای طرح جهش تولید مسکن

وی تصریح کرد: در این راستا در سال ابتدایی ۴۷ هزار مسکن در شهرستان های مختلف به ویژه شهر کرمان احداث خواهد شد و اقدامات لازم برای واگذاری زمین این واحدهای مسکونی در حال انجام است.

حاجی زاده ادامه داد: سعی داریم اراضی مورد نیاز برای اجرای این طرح را در شهرهای مختلف شناسایی کرده و در اختبار قرار دهیم که یکی از این مناطق بافت فرسوده شهری است که می تواند مشکلات قابل توجهی را رفع کند و موجب بهبود وضعیت شهر در این مناطق شود.

تمام این آمار و ارقام در حالی رخ داده می شود که طرح ملی مسکن تا کنون به دلیل کم کاری صورت گرفته در رده های مختلف در استان کرمان با تاخیر مواجه شده است و مسئولان در سطح وزارتخانه ها باید بررسی کنند که آیا با دیدگاه های فعلی و مشکلاتی که در استان وجود دارد آیا همان سرانجامی که برای طرح اقدام ملی مسکن روی داد برای طرح جهش ملی مسکن تکرار می شود یا خیر.

استان کرمان هم اکنون با مشکلاتی زیادی مواجه است و رشد قیمت های نجومی مسکن در استان هر روز زندگی را برای قشر آسیب پذیر سخت تر می کند و هیچ راهکاری برای حل مشکل بدون مدیران جهادی به نتیجه نخواهد رسید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا