بورس و بازارمجله خبری

حجم معاملات اتباع بیگانه رشد نداشته است

به گزارش ساختمان آنلاین:  ماشاالله گرامی افزود: حجم معاملات رسمی افزایش خاصی نداشته اما می‌دانیم املاکی توسط اتباع خارجی در کشور خریداری شده که عمدتا به صورت عادی این امر صورت گرفته و اسناد رسمی ندارند.

وی ادامه داد: طبق پیگیری‌هایی که از استان خوزستان داشتیم، املاکی که توسط عراقی‌ها در این استان خریداری شده، به نام اشخاص دیگری که معتمد آنها بوده، سند زده شده یا املاک با مبایعه‌نامه‌ها و اسناد عادی معامله شده است.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: چند سالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت بر فعالیت بنگاه‌های معاملات ملکی را برعهده دارد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه نظارت و دخالتی ندارد.

گرامی اضافه کرد: شنیده ها حاکی از آن است که افرادی که به اتباع بیگانه در خوزستان املاک فروخته‌اند، از خوزستان به تهران، شمال کشور و کرج آمده اند و املاکی را در این مناطق خریدند.

وی افزود: طرح الزام به تنظیم سند رسمی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و این طرح به تصویب رسید البته شورای نگهبان ایرادهایی گرفته که در صدد رفع این ایرادها هستیم.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابراز امیدواری کرد با تصویب این طرح معاملات بازار مسکن ساماندهی شود تا بنگاه‌های املاک نتوانند هر معامله‌ای انجام دهند بلکه ابتدا هر نوع نقل و انتقال در سامانه های سازمان ثبت اسناد ثبت شود.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی روز شنبه ۲۲ آذر در نشست خبری، تهران و خوزستان را گران ترین استان‌ها از نظر قیمت مسکن اعلام کرد و گفت: گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن شهر تهران با متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و پس از آن شهر اهواز با متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به گفته معاون وزیر ره و شهرسازی، دلیل گرانی مسکن در اهواز هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید خانه است.

البته قنبرعلی زنگنه رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز نیز روز دوشنبه ۲۳ آذر هجوم غیرایرانی‌ها برای خرید مسکن در این شهر را رد کرد و گفت: طبق قانون، خرید و فروش ملک برای غیرایرانی‌ها ممنوع است و هیچ گزارشی مبنی بر واگذاری املاک به خارجی‌ها نداریم.

پیش از این نیز ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۲۴ شهریور سال گذشته درباره اینکه در شمال کشور خارجی‌ها اقدام به خرید زمین می کنند آیا به موجب قانون، سند رسمی به نام آنها صادر می شود، گفت: نه، افرادی که تبعه ایران نباشند، طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند؛ بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خرید کرده باشد، سند رسمی داده نمی‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: ممکن است با سند عادی باشد که بارها تاکید کرده ایم که باید مجلس و دولت جهت اعتبار اسناد رسمی با ما همراهی کنند.

خداییان اضافه کرد: ممکن است حتی افراد خارجی زمینی را به صورت عادی بخرند و ما خبر نداشته باشیم؛ بنابراین یکی از راه های جلوگیری از اینکار این است که هرگونه نقل و انتقال با سند رسمی باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا