تازه هاصنایع ساختمانیمجله خبری

آشنایی با انواع سقف کاذب و نکات اجرایی آن

به گزارش ساختمان آنلاین: سقف کاذب نوعی سقف ثانویه برای ساختمان محسوب می شود که در پایین سقف اصلی نصب می شود و عیوب آن را برطرف می سازد.

این سقف به سقف اصلی و دیوارهای اطراف متصل می گردد و سازه اصلی بار آن را تحمل می کند. سقف کاذب برای عایق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت، اجرای نورپردازی های دکوراتیو، پوشش سیم های تاسیسات و … کاربرد دارد و در اکثر خانه های امروزی می توان نمونه های مختلف آن را مشاهده کرد.

این سقف ارتفاع اتاق را کاهش می دهد، به همین منظور برای جلوگیری از ایجاد فضایی محدود و تنگ آن را لزوما دیوار به دیوار اجرا نمی کنند. امروزه با خلق ایده های جدید، طرح های متنوعی برای سقف کاذب ارائه می شود که می توان با توجه به سلیقه و دکوراسیون مورد نظر آن ها را انتخاب نمود.

طراحی سقف های کاذب از جمله جذاب ترین موضوعات در معماری است. با استفاده از این نوع سقف ها می توان تغییری اساس در دکوراسیون داخلی به وجود آورد. این سقف ها با طراحی های منحصر بفرد و جذاب دکوراسیون را زیباتر نشان می دهند و جلوه ای متفاوت به آن می بخشند. از قابلیت های ویژه سقف کاذب این است که می توان در آن نورپردازی انجام داد و فضایی دکوراتیو و دلنشین به نمایش گذاشت.

گاهی سقف کاذب برای تاکید بر یک نقطه از منزل مانند میز نهارخوری اجرا می شود که این کار ایده ای بسیار جالب و چشمگیر است. این سقف یکنواختی فضا را از بین می برد و آن را به مرکز توجه تبدیل می کند. از سقف کاذب نه تنها برای پوشش سقف اتاق بلکه برای سقف حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده می شود.

سقف هایی که در این قسمت از خانه نصب می شوند اصولاً ضد آب هستند و مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارند. سقف کاذبی که برای مکان های مرطوب کاربرد دارد، از PVC ساخته می شود.

سقف کاذب نوعی پوشش جدید است که امروزه اکثر افراد به آن گرایش پیدا کرده اند و برای دکوراتیو نمودن منزل خود از آن استفاده می کنند. این سقف جایگزین مناسبی برای گچ کاری محسوب می شود و سازه آن به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می شود.

سقف کاذب را با مصالح بسیار سبک می سازند و فریم آن را به دیوارهای مجاور متصل می کنند تا هنگام وقوع زلزله در اثر تکان های شدید منجر به تخریب دیوار نشود. جنس این سقف از PVC، آهن، گچ، چوب، فلز، طلق، آلومینیوم، آهن، کامپوزیت، صفحات فلزی روکش دار و یا ترکیبی از این متریال ها است.

مزایای استفاده از سقف کاذب

از جمله مزایای اجرای سقف کاذب به شرح زیر هستند:

* سقف کاذب قابلیت جا به جایی دارد و هزینه اجرای آن در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی ارزان تر خواهد بود.
* این سقف نقش بسیاری در جذب صدا دارد بنابراین از انتقال سر و صدا بین طبقات جلوگیری می کند.
* تعمیر سقف کاذب آسان است.
* این سقف لوله ها و سیم کشی های رد شده در سقف اصلی را پوشش می دهد.
* اجرای سقف کاذب نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد زیرا از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می کند.
* با استفاده از سقف کاذب می توان نورپردازی های بسیار زیبا در فضای مورد نظر اجرا نمود.
* اگر سقف کاذب درست اجرا شود، می تواند مصرف سوخت در ساختمان را به حداقل برساند.
* نصب عایق های حرارتی و اجرای سقف کاذب بدون هیچ نوع درز می تواند انتقال حرارت را کاهش دهد.

از جمله معایب سقف کاذب می توان موارد زیر را نام برد:

* سقف کاذب ارتفاع اتاق را کمی کاهش می دهد زیرا در زیر سقف اصلی نصب می شود.
* عمر این نوع سقف کوتاه است و نیازمند مراقبت است.
* این سقف بعد از چند سال غبار گرفته و رنگ پریده می شود.
* مقاومت و استحکام این سقف مانند سقف اصلی نیست و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد.

انواع سقف کاذب

سقف کاذب رابیتس

سقف رابیتس یکی از رایج ترین انواع سقف کاذب است. رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه است که توسط سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می گردد. رابیتس در دو نوع برجسته و مسطح ساخته می شود که نوع برجسته آن برای دهانه های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

سازه سقف رابیتس متشکل از نبشی، میلگرد و لایه رویه (ورق های مشبک گالوانیزه) است. از مزایای این نوع سقف می توان به دسترسی آسان به مصالح، طرح پذیری متنوع و سرعت اجرای مناسب آن اشاره نمود. این سقف علاوه بر مزایای نام برده شده دارای معایبی نظیر مصرف زیاد گچ، وزن زیاد، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب و هوایی هنگام گچ کاری است.

سقف کاذب کناف

کناف سقف در اکثر ساختمان های امروزی به چشم می خورد و به صورت پنل های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می شود. این سقف در دو مدل سقف کاذب کناف یکپارچه و سقف کاذب کناف مشبک اجرا می شود. سقف کاذب کناف یکپارچه از یک زیرسازی فولادی سبک وزن ساخته شده که پنل های گچی روکش دار بر روی آن نصب می شود.

اما سقف کاذب کناف مشبک از سازه های سپری و تایل های سقفی به صورت یک شبکه تشکیل شده که توسط آویز به سقف اصلی متصل می شوند. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و قیمت آن نیز ارزان است. علاوه بر آن این نوع سقف نیاز به رنگ آمیزی ندارد و تعمیر و نگهداری آن نیز آسان است. سقف کناف در دو نوع دکوراتیو و ساده طراحی و اجرا می شود.

سقف کاذب با پنل های از پیش ساخته گچی

جنس این سقف از آلومینیوم است و قطعات از پیش آماده گچی درون آن قرار می گیرند. امکان ایجاد طرح های گوناگون و تعویض قطعات سقف کاذب با پنل های از پیش ساخته گچی وجود دارد و می توان آن را با پرداخت کم رنگ آمیزی کرد. این سقف از مقاومت بالایی در برابر حریق برخوردار است و با محیط زیست سازگاری دارد. علاوه بر آن ایمنی آن در برابر زلزله بالا است و اجرای آن نیز به سرعت و به آسانی صورت می گیرد.

سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم نوعی سقف تزئینی محسوب می شود و جنس آن از آلومینیوم یا آلیاژ است. این سقف به سقف باز معروف است و آنچه که بعد از نصب سقف دیده می شود حفره های مربعی شکلی است که در مجاور یکدیگر نصب شده اند.

سقف گریلیوم را می توان به تنهایی و یا ترکیب با دیگر سقف های کاذب اجرا نمود. از مزایای سقف گریلیوم این است که می توان در پشت آن کانال، دریچه و … کار کرد زیرا هیچ چیز جز چراغ از آن دیده نمی شود. نصب این سقف کاذب مانند سایر سقف ها توسط آویز و با استفاده از زنجیر یا سیم مفتول انجام می شود.

سقف کاذب چوبی

این نوع سقف حسی گرم و دلپذیر القا می کند و تاثیر شگرفی بر زیبایی دکوراسیون داخلی می گذارد. این سقف دارای یک بخش اصلی که متشکل از چهار تراش یا فولاد است، تشکیل شده و قسمت فرعی آن نیز از چوب است. نحوه نصب سقف کاذب چوبی بدین نحو است که قبل از اجرای لمبه کوبی، کلاف کشی و تراز سقف با چهارتراش چوبی مناسب در دور تا دور آن انجام می شود. جنس لمبه های چوبی از چوب نراد خارجی است.

سقف کاذب ترکیبی

سقف ترکیبی از اجرای چند نوع سقف کاذب که به شکل یک طرح هندسی در آمده اند ایجاد می شود. برای اجرای این سقف باید به این نکته توجه داشت که طرح انتخابی مناسب با سازه های سقف کاذب باشد. قبل از نصب سقف کاذب ترکیبی، زیرسازی مناسب با آهن کشی یا بدون آن باید انجام شود.

سقف کاذب آلومینیومی

این نوع سقف با استفاده از تایل های آلومینیومی و بدون نیاز به بتونه کاری و پیچ نمودن تایل ها به سپری اجرا می شود. سقف کاذب آلومینیومی را می توان تعمیر کرد و به فضای پشت آن دسترسی داشت.

قسمت های مختلف این نوع سقف در جای خود نصب می شوند، برای مثال اگر امکان تعریق و وجود رطوبت در پشت سقف وجود داشته باشد از تایل های روکش شده با پی وی سی و پشت فویل دار استفاده می شود و اگر هدف از نصب این سقف صرفاٌ برای تزئین باشد از تایل های ساده رنگی استفاده می شود. علاوه بر آن اگر سقف کاذب به عنوان عایق آکوستیک نصب می شود باید تایل های پانچ دار برای اجرای آن به کار برده شوند.

سقف کاذب دامپا یا سقف کاذب نواری جزء سقف های کاذب آلومینیومی محسوب می شود که از طریق شکل دادن پنل های آلومینیومی ایجاد می شود. نصب و اجرای سقف کاذب دامپا به راحتی و به سرعت انجام می شود و پانل های آن را می توان از سمت پایین سقف جا زد و یا آنها را جدا نمود.

این پانل ها غیر قابل اشتعال هستند و رنگ آنها ثابت است. سقف دامپا قابل شستشو است و عمر مفید آن نیز بالا است. این سقف با توجه به محلی که در آن نصب می شود متفاوت است. برای مکان هایی که نیاز به عایق صوتی ندارند از نوع ساده و برای مکان هایی که باید اکوستیک شوند از نوع سوراخ دار استفاده می شود.

سقف کاذب آکوستیک

در اجرای این سقف از متریال هایی نظیر پلاک های چوبی و گچی، ورقه های مقوایی فشرده و پارچه چین دار استفاده می شود. از ویژگی های این سقف می توان به سادگی، ضد صدا و حریق بودن و قیمت مناسب اشاره نمود. از این نوع سقف در مکان هایی اکه انعکاس صوت و میزان سر و صدا در آنها بالاست استفاده می شود از جمله سالن کنفرانس ها و سینماها.

سقف کاذب طلقی

سقف کاذب طلقی نمونه ای از سقف های کاذب پرکاربرد است. از ویژگی های این مدل سقف کاذب می توان به قابلیت عبور نور از آن ها اشاره کرد. در سیستم اجرایی این سقف ها از شبکه بندی کناف استفاده می شود. از مزایای استفاده از این سقف کاذب می توان به هزینه مقرون به صرفه و سرعت نصب بالای آن ها اشاره کرد.

سقف کاذب مجازی

نمونه ای دیگر از سقف های کاذب، سقف کاذب آسمان مجازی یا سقف کشسان هستند. در صورتی که ساختمان به گونه ای است که از قبل پروفیل های مخصوص به نصب سقف کاذب در آن به کار رفته باشد، می توان از تایل های مخصوص استفاده کرده و نسبت به نصب سقف آسمان مجازی اقدام کرد.

طراحی سقف کاذب

استفاده از سقف کاذب، در قسمت های مختلف خانه امکان پذیر است. از جمله ویژگی های منحصر بفرد سقف های کاذب می توان به زیبایی و قیمت مناسب اجرای آن ها اشاره کرد. طراحی این گونه سقف ها متفاوت بوده و سلیقه های مختلف را پاسخگو است.

سقف کاذب سرویس بهداشتی

از جمله قسمت هایی که می توان از سقف کاذب در طراحی آن استفاده کرد، سرویس بهداشتی است. استفاده از سقف کاذب در قسمت هایی که رطوبت در آن ها بالای است، گزینه ای بسیار مناسب برای انتخاب است. این گونه سقف ها پایین تر از سقف معمولی قرار گرفته و از این رو می تواند لوله کاری های انجام شده در سقف را بپوشاند.

سقف کاذب حمام

نمونه ای از بهترین انواع سقف های کاذب که می توان در طراحی حمام مورد استفاده قرار داد، سقف کاذب پی وی سی است. چرا که این سقف کاذب PVC در محیط های مرطوب از مقاومت بالایی برخوردار هستند. هم چنین اجرای این مدل سقف کاذب بسیار مقرون به صرفه است.

سقف کاذب آشپزخانه

انتخاب سقف کاذب برای آشپزخانه گزینه بسیار مناسب است. از میان انواع سقف های کاذب، سقف کاذب کناف و و سقف کاذب مجازی نمونه ای از بهترین انواع سقف های کاذبی است که می توان مورد استفاده قرار داد.

قیمت سقف کاذب

همانطور که در بالا اشاره شد سقف کاذب دارای انواع مختلفی است که قیمت هر کدام از آنها با توجه به متریال به کار رفته متفاوت است. از بین سقف های کاذب، سقف کناف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و به نسبت ارزان تر است.

امروزه از سقف کناف به وفور در طراحی دکوراسیون خانه ها استفاده می شود. در سراسر کشور نمایندگی های بسیاری برای خرید و نصب انواع سقف کاذب وجود دارند که شما می توانید با برقرای تماس تلفنی یا مراجعه حضوری از میزان قیمت سقف کاذب آگاه شوید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا