صنایع ساختمانیمجله خبری

جهش نرخ ارز و ضعف نظارتی گرانی مصالح ساختمانی را رقم زد

به گزارش ساختمان آنلاین: افزایش سرسام‌آور و گاه تا 200درصدی قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری تاکنون به حدی پیش رفته که حتی واکنش شماری از نمایندگان مجلس را هم برانگیخته است، این افزایش در حالی اتفاق افتاده که  ایران  در تولید سیمان، آجر، تیرآهن و میلگرد خودکفا است و نمی‌توان دلایلی مانند جهش قیمت ارز را در گرانی آنها دخیل دانست. البته افزایش 20درصدی قیمت سیمان در سال جاری را می‌‌توان برآمده از درخواست تولیدکنندگان این محصول برای افزایش قیمت دانست، اما گرانی تیرآهن و میلگرد و افزایش قیمت تجهیزات برق و مکانیکی دلایل دیگری می‌تواند داشته باشد، از جمله اینکه نظارت کافی بر قیمتگذاری محصولات فولادی وجود ندارد و افزایش نرخ ارز هزینه استفاده از تجهیزات و تاسیسات ساختمانی را بالا برده است.

محمود پژوم، رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی دلایل گرانی مصالح ساختمانی در طول سال جاری را مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی دانست و در این باره به ساختمان‌آنلاین گفت: نوسان قیمت فولاد و سیمان به گونه‌ای است که بسیاری از پروژه‌ها به دلیل این نوسانات مردد هستند و دست نگه داشته‌اند که وضعیت قیمت چگونه می‌شود. برخی‌ از پروژه‌ها به دلیل تعهداتی که دارند مجبور به خرید هستند، اما با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی قطعا با کسری روبه‌رو شده و به مشکل برخورد خواهند کرد.

وی افزود: اقلام دیگر نیز از جمله تاسیسات مکانیکی و برقی نیز بر اساس قیمت ارز افزایش داشته است. با افزایش قیمت دلار اقلام متناسب با آن نیز افزایش یافت، اما متاسفانه وقتی دلار سیر نزولی پیدا کرد دیگر شاهد کاهش قیمت‌ها نبودیم. هنگامی که قیمت دلار ۲۵هزار تومان شد، قیمت مصالح ساختمانی متناسب با آن افزایش داشت، اما وقتی با کاهش 5هزارتومانی همراه شد، قیمت مصالح ساختمانی همچنان بالا ماند.

او تصریح کرد: اگر قیمت زمین و عوارض را کنار بگذاریم، ۲۵ تا ۳۰درصد مربوط به هزینه‌های دستمزد است و مابقی آن شامل هزینه‌های مصالح ساختمانی می‌شود. قیمت مصالح ساختمانی نسبت به دستمزد افزایش بیشتری داشته و در این خصوص شاهد توازن نیستیم.

او در پاسخ به اینکه چرا قیمت میلگرد و تیرآهن با وجود خودکفایی در تولید داخل افزایش داشته است، گفت: انحصار مصالحی که در دست دولت است باید کنترل شود. دولت باید بخش خصوصی را کنترل کند که بر چه مبنایی قیمت‌گذاری کرده است. قیمت‌ها باید آنالیز شده و به قیمت واقعی برسند. باید بررسی کاملی صورت گیرد که مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده چه میزان افزایش داشته، سپس افزایش سود عادلانه‌ای برای مصالح ساختمانی کارخانجات تعریف کنند.

جدول زیر تفاوت قیمت پرکاربردترین مصالح ساختمانی را از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می‌دهد.

نوع مصالح قیمت در 26 آبان 1399 قیمت در ماه نخست سال جاری
میلگرد 12هزار تومان هر کیلو 7هزار تومان
خاک رس کیسه 15 کیلویی خرده فروشی 3هزار تومان هر کیسه
پودر سنگ کیسه 30 کیلویی 5هزار تومان هر کیسه
متوسط قیمت انواع سنگ تزئینی 26هزار تومان هر متر 25هزار تومان
ایزوگام چسبی 22هزار تومان هر متر 17هزار تومان
ایزوگام فوم پلی اتیلن 65هزار تومان هر متر 45هزار تومان
سیمان سفید 34هزار تومان هر کیسه 40کیلویی 25هزار تومان
گچ ساوه 11هزارو300 هر کیسه 30کیلویی 10هزار تومان
آجر 10سوراخ 990 تومان هر عدد 600 تومان هر عدد
آجر نسوز 1950 تومان هر عدد 1500 تومان هر عدد
کفپوش پی وی سی 108هزار تومان هر متر
تیغه سفالی ساده 1800 تومان هر عدد 1200 تومان

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا