صنایع ساختمانیمجله خبری

ارتباط گرانی مسکن با سیمان بهانه‌ای برای توجیه زیاده‌خواهی بسازبفروش‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین:  سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی ابلاغیه‌ای از تشدید اقدامات نظارتی بر بازار سیمان خبر داده است؛ این در حالی است که تولیدکنندگان سیمان قیمت کنونی این محصول را برای تولید مقرون‌به‌صرفه ندانسته و بر این باورند که سیمان باید به دو برابر نرخ کنونی عرضه شود. قیمت امروز سیمان پاکتی  19هزارو500 و سیمان فله 290هزار تومان درب کارخانه است و این نگرانی همواره در افکار عمومی وجود دارد که گران شدن سیمان با توجه به کاربرد زیاد این محصول در ساخت‌وساز  بهای مسکن را بیش از این بالا ببرد و خود به عاملی دیگر در نابسامانی بازار مسکن مبدل شود. با این حال تولیدکنندگان می‌گویند سیمان کمتر از یک درصد کل هزینه‌های ساخت یک ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد و گرانی آن ارتباطی با بازار مسکن ندارد، همان گونه که در دو سال منتهی به تیر ماه سال جاری قیمت سیمان تغییر نکرد، اما قیمت مسکن افزایش چندصددرصدی داشت.

شهریار گراوندی مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب در این باره به ساختمان‌آنلاین گفت: به باور من عواملی که همواره بر قیمت مسکن در ایران تاثیر می‌گذاشته است بسیار فراتر از قیمت کالایی مانند سیمان است، همان گونه که در دو سال گذشته قیمت سیمان تغییر نداشته اما قیمت مسکن بیش از 300درصد بالا رفته است. در سال جاری هم سیمان در تیرماه گران‌ شد اما مسکن پیش از آن افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

وی افزود: گذشته از اینها مگر هزینه‌ای که برای سیمان صرف می‌شود چقدر از هزینه‌های ساخت یک ساختمان را دربرمی‌گیرد؟ اگر در ساخت یک ساختمان به طور کامل از بتن استفاده شود، یعنی حتی ساختار و چهارچوب آن بتنی باشد نه فلزی، بیش‌ترین سیمانی که برای ساخت چنین سازه‌ای مصرف می‌شود 4 کیسه در هر مترمربع است، این یعنی برای ساخت یک واحد 100 مترمربعی 400 کیسه سیمان نیاز است که برابر می‌شود با رقمی حدود 8میلیون تومان حتی اگر هزینه حمل هم محاسبه شود؛ پس یک واحد 100 متری اگر کاملا هم با بتن ساخته شود، تنها 8 میلیون تومان هزینه سیمان آن می‌شود در حالی که متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در کل کشور کمتر از 10میلیون تومان نیست.

او ادامه داد: این ارقام نشان می‌دهد سیمان سهمی کمتر از یک درصد در ساختمان‌سازی دارد، آیا قیمت مسکن در کل کشور به همین یک درصد گره خورده است؟ چنین هزینه‌ای را با دیگر هزینه‌های ساخت مقایسه کنید، سیمان با توجه به کاربردی که در صنعت ساختمان دارد، به واقع چه سهمی از قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است؟

گراوندی تصریح کرد: در دو دهه گذشته قیمت سیمان در کشور سرکوب شده و امروز به باور تولیدکنندگان در صورتی قیمت منطقی است که دو برابر میزان کنونی باشد و چنین قیمتی با قیمت‌های جهانی سیمان مطابقت دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا