مجلس و ارگان هامجله خبری

برنامه های نظام مهندسی برای اشتغال ۲۰۰ هزار مهندس حوزه ساختمان

به گزارش ساختمان آنلاین:  حامد خرم در نشستی خبری به تشریح اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص اشتغالزایی مهندسان با استفاده از اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با موضوع نگهداشت ساختمان و تشکیل شرکت‌های نگهداری ساختمان پرداخت و با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان مهندسی کشور جزو اولویت‌های ما قرار گرفته است، گفت: در گذشته برای ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه مهندسی کشور اقدامات لازم صورت نگرفته و این خود زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای جامعه مهندسی کشور شده است.

وی ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی ۵۵۰ هزار مهندس نام نویسی کرده‌اند که تنها بخشی از این اعضا شاغلند و بیش از ۶۰ درصد از آنها یا در تخصص خود فعالیت نمی‌کنند یا بیکار و مشغول فعالیت‌های دیگر از جمله جابه جایی مسافر هستند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه باید فکری به حال جامعه مهندسی کشور شود افزود: متأسفانه اعضای جامعه مهندسی و بهره برداری از آنها را رها کرده‌ایم و همین موضوع برای اعضای این جامعه مشکل ساز خواهد شد.

خرم، نگهداری، مرمت، بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های بزرگ را از دیگر اولویت‌های نظام مهندسی ساختمان کشور دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی های مؤثر خط و مشی‌های مناسبی برای مهندسان در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توضیح داد: امروزه متولی ساختمان‌ها مشخص است به این صورت که وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی، شهرداری‌ها و وزارت کشور از مجموعه دستگاه‌هایی هستند که در صنعت ساختمان نقش دارند و تا زمانی که عزم و تصمیم مجموعه این دستگاه‌ها به یک نقطه مشترک منتهی نشود، هیچ قدمی برای حوزه‌های مهندسی و ساختمان‌سازی برداشته نخواهد شد.

وی یادآور شد: ستاد مهندسی ساختمان و همچنین مبحث ۲۲ ساختمان سازی باید پررنگ شود و تا زمانی که به این موضوع اهمیت داده نشود به نتیجه نخواهیم رسید این در حالی است که سایر رشته‌ها، حِرَف و مشاغل از جمله رشته‌های آی تی یا فعالان بخش هنر در سال‌های گذشته با حمایت روبه رو شده و توانستند نتایج مناسبی از این حمایت‌ها بگیرند.

خرم بیان کرد: صنعتی سازی، هوشمند سازی و توسعه ساختمان سازی باید در ایران به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد چرا که در بسیاری از کشورهای پیشرفته تمامی این اقدامات انجام و گام‌های بسیار زیادی در حوزه ساختمان‌ها برداشته شده؛ اما در ایران ما در این مباحث در نسل سوم هستیم این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بخش مهندسی آنها در نسل ۶ قرار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه ایران در این زمینه بسیار عقب مانده است گفت: این عقب‌ماندگی را نمی‌شود جبران کرد، مگر آنکه دستگاه‌های متولی این بخش، اراده و عزم واحدی پیدا کنند.

خرم تصریح کرد: ستاد صنعتی‌سازی از دیگر اقداماتی است که باید در حوزه مهندسی سازی راه اندازی شود؛ حداقل باید ۳۰ درصد از ساختمان‌ها به شکل صنعتی ساخته شود اما هم اکنون میزان صنعتی سازی در ایران زیر ۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در بحث اشتغال زایی هم می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم گفت: در کشور ۲۵ تا ۲۷ میلیون واحد مسکونی داریم که اگر صرفاً برای ۱۰ میلیون واحد از این تعداد، سکونتِ مؤثر در نظر بگیریم، با احتساب اینکه برای هر ۵۰ آپارتمان یک مدیر لازم باشد می‌توانیم برای ۲۰۰ هزار مهندس اشتغال مستقیم ایجاد کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: بهره برداری، نگهداری، تعمیرات، نوسازی و بازسازی باید در تمامی ساختمان‌ها در اولویت قرار گیرد و با انجام دو برنامه پنج ساله و ایجاد نقشه راه می‌توانیم در این زمینه گام‌های بلندی برداریم.

خرم عنوان کرد: طرح ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان دیده شد و مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که با استقبال بسیار خوبی روبه رو و این خود باعث ایجاد انگیزه شده تا راه اندازی ستادهای صنعتی‌سازی، هوشمندسازی و ساختمان سبز را هم به مرحله عملیاتی برسانیم.

وی اظهار کرد: این یک تحول است که در حوزه ایجاد اشتغال مهندسان می‌تواند بسیار مؤثر باشد و با اعتمادی که وزارت راه و شهرسازی به ما می‌کند و با ایجاد فرصت‌های مناسب می‌توانیم گام‌های مؤثر در این زمینه برداریم.

خرم افزود: در این برنامه با تعریف فرصت‌های شغلی، نرخ بیکاری مهندسان ساختمان به صفر می‌رسد و با ایجاد اشتغال مولد، می‌توانیم نیروی‌های متخصص در رشته‌های مهندسی را در این حوزه‌ها تقویت کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا