دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

سازمان نظام مهندسی از ریل قانون خارج شده است

مهندس احمدرضا سرحدي در گفت و گو با  ساختمان آنلاین با بیان اینکه نهمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ،در شرایط ویژه ای برگزارمی شود که شاخص ترین آن شرایط ناشی از کرونا است گفت: به دلایل شرایط ناشی از کرونا،مقررشده است که این دوره از انتخابات نظام مهندسی تهران به صورت مجازی و الکترونیکی برگزارشود که این شیوه از برگزاری داری محاسن ومعایب خاص خود است.

وی تصریح کرد: حسن این شیوه از برگزاری، صرفه جویی در زمان رای دهند گان است به طوری که آنها دیگر ناگزیر نیستند که زمان زیادی را برای رفت و آمد وحضور فیزیکی در مراکز رای گیری صرف کنند و همین امر سبب افزایش آمارمشارکت خواهد شد،اما عیب این شیوه احتمال بروز مشکلات فنی و قابل رصد نبودن آنها است.

سرحدی تاکید کرد:ویژگی دیگراین دوره از انتخابات مهندسی ،الزامی شدن اجرای بخش نامه تعارض منافع است که به موجب آن کسانی که در عضو هیات یا کارمند سازمان بوده اند و موضوع تعارض منافع را رعایت نکرده اند،صلاحیت آنها رد شد و همین امر جنجالی را در سازمان نظام مهندسی ایجاد کرد که تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.

وی خاطرنشان ساخت: ابلاغ این بخش نامه از جهاتی بسیار مثبت بوده است چرا که عده ای متاسفانه به دلیل اینکه در مسند تصمیم گیری ها و در سازمان جایگاه ویژه داشتند ،از این شرایط استفاده می کردند و در تقسیم کار،خودشان را در اولویت قرارمی دادند و این رویه تعارض منافع کاملا آشکاری بود که به هر حال ابلاغ بخش نامه تعارض منافع به نوعی برخورد با این افراد است.

سرحدی با تاکید براینکه ابلاغ این بخش نامه در استان تهران با جنجال ها و مقاومتهای بسیاری همراه شد به طوری که کار به دیوان عدالت اداری نیز کشیده شد،یادآورشد: معترضان به این بخش نامه براین باور بودند افرادی که مصادیق بخش نامه تعارض منافع قرارگرفته اند می بایست دارای محکومیت شورای انتظامی باشند.

وی گفت : طرح این دعاوی سبب ایجاد کش و قوس های شد به طوری که به نظر می رسید انتخابات نظام مهندسی به نوعی به تعویق خواهد افتاد.،نهایتا ظاهرا یک راه حل بینابینی اتخاذ و قرارشد کسانی که مشمول بخش نامه تعارض منافع شده اند،رد صلاحیت نشوند بلکه خودشان داوطلبانه انصراف دهند و اگرچنانچه انصراف ندادند بر اساس اختیارقانونی که به وزیرداده شده،او بنا برصلاحید خود هر کاندیدای را که تشخیص  داد رد صلاحیت کند.

سرحدی تاکید کرد: وزیرراه شهرسازی اذعان داشت ازاین اختیار خود در مورد مهندسانی که به بخش نامه تعارض منافع تمکین نکنند استفاده خواهد کرد و همین موضوع هم باعث شد عده ای  که مشمول بخش نامه تعارض منافع می شدند،خودشان داوطلبانه کنار کشیدند و عده ای از سوی هیات اجرایی کنارگذاشته شدند.

وی گفت: بنابراین این دوره از انتخابات نظام مهندسی  دارای ویژگی های خاص است و آنچه که مهم است این است که آگاهی مهندسان در این دوره بسیار بالا رفته است و فشاری که بر روی جامعه مهندسی بود ودر دوره اخیر به اوج خود رسید ،سبب شد که جامعه مهندسی به دنبال تغییرباشد.

سرحدی تاکید کرد: از این رو می توان گفت انتخابات این دوره می تواند در نوع خود شگفتی آورباشد و نتایج دور از ذهنی را رقم بزند،البته این گمانه زنی ها برگرفته از سالها فعالیتم درسازمان نظام مهندسی است و ممکن است که این حدس و گمانها در مرحله عمل به گونه دیگری رقم بخورد.ولی به طورکل می توان گفت انتخابات این دوره نظام مهندسی ویژگی های خاص خود را دارد که با هیچ یک از دوره های قبل مشابهتی ندارد.

سرحدی همچنین درباره مطالبه اصلی مهندسان در این دوره ازا نتخابات نظام مهندسی گفت: اولین مطالبه مهندسان  معیشت آنها است.مهندسان در حال حاضر به معنای واقعی کلمه در تنگنای معیشتی هستند،فشارهایی که از نظراقتصادی بر روی جامعه مهندسی است،شاید بتوان گفت که به هیچ وجه با سایراقشار همطراز جامعه مهندسی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال چنانچه جامعه مهندسی را با جامعه پزشکی مقایسه کنیم،در بدترین حالت درآمد معمول آنها ده برابر درآمد جامعه مهندسی است.با توجه به مشکلات معیشتی که در حال حاضر گریبان جامعه مهندسی را گرفته،آنها انتظار دارند که سازمان نظام مهندسی این بخش از مشکلات آنها را حل کند.البته مهندسانی که خارج از نظام مهندسی فعالیت کاری دارند،خارج از این موضوع هستند و مساله ما مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی است.

سرحدی گفت: در حال حاضر متاسفانه وضعیت معیشتی جامعه مهندسی به حدی اسفباراست که بر اساس اظهارات رییس  سازمان نظام مهندسی ساختمان ،متاسفانه 60درصد مهندسان یا بیکارند و یا دراسنپ کارمی کنند.بدون شک  این گرفتاری های معیشتی دور از شان جامعه مهندسی است و بنابراین مطالبه اصلی مهندسان،حل مشکلات معیشتی آنهاست.

وی مطالبه دیگر جامعه مهندسی را تقویت شان و جایگاه مهندسی دانست و خاطرنشان ساخت: با وضعیت موجود،شان مهندسی زیر سوال رفته است و البته بخشی از این مخدوش شدن شان مهندسی ممکن است ناشی از عملکرد برخی از مهندسانی باشد که بنا به دلایل مختلف،خدمات مهندسی درست و مورد انتظار ارایه نمی دهند.

سرحدی تاکید کرد: بعضا برخی از مهندسان به بهانه پایین بودن تعرفه ها،خدمات مهندسی خوبی ارایه نمی دهند و البته از جهاتی می توان مهندسان را در طرح این ادعاها محق دانست چرا که حق الزحمه در نظر گرفته شده برای مهندسان ،تکافوی هزینه های زندگی آنها را نمی دهد و همین نامعادله سبب می شود که بعضا آنها خدمات مهندسی کیفی ارایه ندهند.

وی گفت: البته شخصا مخالف این امر هستنم و بر این باورم که افراد یا نباید مسوولیت کاری را به عهده بگیرند و یا اینکه وقتی در یک کار وارد می شوند باید مسوولانه رفتار کنند و خدمات مطلوب ارایه دهند.

سرحدی تاکید کرد: بنابراین یکی از مطالبات مهندسان ،حفظ شان و جایگاه حرفه ای آنها است ،به طوری که مورد احترام باشند،چرا که در حال حاضرمتاسفانه افراد درجایگاه های مختلف و سازمانهای مختلف،عملکرد جامعه مهندسی را در تریبونهای مختلف زیر سوال می برند وعملکرد نادرست عده ای را به کل جامعه مهندسی تعمیم می دهند.

سرحدی تاکید کرد: بنابراین حفظ شان و جایگاه حرفه ای مهندسان از جمله مواری است که مورد مطالبه مهندسان است و تحقق این مطالبه ازجمله وظایف هیات مدیره نظام مهندسی است.مطابق قانون نظام مهندسی،اعضای هیات مدیره موظف هستند از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضاء دفاع کنند که متاسفانه تاکنون این مهم از سوی هیات مدیره اجرایی نشده است.

وی گفت: بخش اعظمی از مشکلات فعلی جامعه مهندسی ناشی از ترکیب نامناسب هیات مدیره سازمان بوده است چرا که افرادی که در این ترکیب قرارگرفته اند کمتر به فکر حل مشکلات جامعه مهندسی بوده اند و بیش از هر چیز درصدد حل مشکلات و منافع شخصی خود بوده اند، بنابراین ترکیب جدید هیات مدیره سازمان که متناسب با مطالبه مهندسان و قانون باشد ،قطعا مسیر سازمان و وضعیت موجود را عوض خواهد کرد.

سرحدی گفت: در حال حاضرسازمان نظام مهندسی از ریل قانون خارج شده است و اتفاقاتی که در این سازمان در حال رخ دادن است اصلا چیزی نیست که قانونگذار برای این سازمان پیش بینی کرده است،بخش عمده ای از این اتفاق به دلیل نامناسب بودن  ترکیب اعضای هیات مدیره و حضور افراد ناکارآمد در اعضای هیات مدیره بوده است.اا

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من نمی‌دونم ایشان چندبار باید از طرف اعضا در انتخابات مردود بشن تا متوجه اشتباهات اساسی زندگی صنفی حرفه‌ای خود شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا