راه و شهرسازیمجله خبری

برآورد خسارت های زلزله در سی‌سخت

به گزارش ساختمان آنلاین:   پنج هزار و ۵۶۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نوسازی و بهسازی است.

در این گزارش درخصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده این استان اعلام شده است: بیشترین میزان تخریب و آسیب ناشی از زلزله اخیر در سطح شهرستان دنا، درمحدوده شهر سی سخت به وقوع پیوسته است که حجم این تخریب در محلات خیابان دنا، قلعه مرکزی، حسین آباد و تل اسپید ﴿تپه نورالشهداء﴾ از سایر محلات شهر بیشتر بوده است.

بنا بر این گزارش، خوشبختانه در زلزله اخیر هیچ‌گونه مرگ ناشی از زلزله به ثبت نرسیده است و فقط ٦٨ مصدوم وجود داشته که اقدامات مربوط به درمان آنها در حال انجام است. بر اساس گزارش اولیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، تاکنون میزان حجم تخریب واحدهای مسکونی در سطح شهر سی‌سخت و روستاهای شهرستان دنا در مجموع در سطح شهرستان دنا هزار و ٢٦٠ واحد مسکونی نیازمند نوسازی و ٣٥٠٠ واحد نیازمند بهسازی و ترمیم است.

علاوه بر خسارات و آسیب‌های وارد شده به منازل مسکونی به ساختمان‌های عمومی نظیر ادارات و مدارس و مکان‌های مذهبی نظیر مساجد و حسینیه‌ها و همچنین زیرساخت‌های شهری نظیر خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارک‌ها نیز آسیب‌های فراوانی وارد شده است.

این در حالی است که بنا بر اعلام مسوولان بازسازی مناطق زلزله‌زده در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملیات بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زده کهگیلویه‌و‌بویراحمد با آواربرداری واحدها آغاز شده است.

بنیاد مسکن همچنین از تخصیص ۲۰ میلیون تومان اجاره بها از سوی دولت به هر واحدی که از زلزله آسیب دیده است از پایان این هفته خبر داد.

در این گزارش، با اشاره به اینکه عملیات اصلی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کهگیلویه و بویراحمد با شروع آواربرداری، آغاز شده، اعلام شده است: ۷۲ ساعت بعد از وقوع زلزله ارزیابی‌ها به اتمام رسید و آوار برداری آغاز شد که این سرعت مرهون تلاش‌ها و زحماتی است که مسوولان استانی و ملی متحمل شدند. طبق ارزیابی‌ها، ۱۲۰۰ واحد احداثی و سه هزار واحد تعمیری شناسایی شدند.

همچنین با موافقت و ابلاغ هیات وزیران میزان تسهیلات بازسازی و تعمیر واحدهای تخریبی و تعمیری تعیین و مصوب شده که این میزان نسبت به گذشته رشد مناسبی داشته باشد.

با مصوبه دولت، میزان تسهیلات به واحدهای احداثی شهری ۱۳۰ میلیون تومان با بهره کم و ۵۵ میلیون تومان بلاعوض و برای هر واحد احداثی روستایی نیز ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره کم و ۵۵ میلیون تومان بلاعوض است. برای واحدهای تعمیری نیز به میزان هر واحد حداکثر ۲۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره و ۱۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

عملیات بازسازی از روز ۴ اسفند در مناطق زلزله‌زده استان آغاز شده است. برنامه‌ریزی شده تا بازسازی واحدهای مسکونی زلزله تا پایان ۱۴۰۰ به اتمام برسد و تحویل زلزله‌زدگان شود. دولت برای هر واحد احداثی ۲۰ میلیون تومان اجاره بها برای اسکان موقت زلزله زدگان استان پیش بینی کرده است که از آخر همین هفته به مردم زلزله زده پرداخت می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا