مجلس و ارگان هامجله خبری

سیاست‌های طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم شاه‌چراغ

به گزارش ساختمان آنلاین:   دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار فارس، سیاست‌های طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم شاه‌چراغ را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۵ آبان۹۹ پیرو مصوبه مورخ ۲۲ تیر ۹۴ خود در خصوص طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز، طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم مطهر شاهچراغ (ع) را با تمرکز بر نحوه ساماندهی فضای مابین حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حرم مطهر حضرت سیدعلاء‌الدین حسین (ع) بررسی و ضمن اعلام سیاست‌ها به شرح زیر مقرر نمود، پیشنهادهای ارایه شده در خصوص نحوه ساماندهی فضای مابین دو حرم مطهر، طی بازدید میدانی با حضور نمایندگان تولیت دو آستان مقدس، استانداری محترم استان فارس و اعضای منتخب شورای‌عالی شهرسازی و معماری بررسی مجدد شده و نتیجه جهت تصمیم‌گیری در جلسه آتی شورای‌عالی ارایه شود.

۱- توجه توامان به تامین نیازهای توسعه دو حرم مطهر برای فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و خدمات زائران، حفاظت از بناها و بافت واجد ارزش تاریخی و فرهنگی و الزامات کارکردی محدوده پیرامون حرم مطهر شاهچراغ به عنوان بخشی از مرکز تاریخی شهرشیراز.

۲- ساماندهی تخریب‌های موجود، پرهیز از تخریب بافت شهری مابین دوحرم مطهر و جابجایی جمعیت مجاوران و ساکنان محدوده، ضمن تاکید بر پیوستگی حرم‌های مطهر با بافت شهری پیرامون.

۳- تامین فضای شهری مابین دو حرم مطهر با توجه به نسبت مکانی دو حرم (عدم همراستایی دو حرم و توجه به این واقعیت که اتصال هم‌راستا سبب تخریب گسترده بافت شهری می‌شود)

۴- ایجاد فضای شهری به منظور تسهیل و ارتقای کیفیت تشرف زائران مابین دو حرم مطهر از طریق ایجاد بدنه‌های متناسب با روحیه کلی مذهبی و فرهنگی و استقرار کاربری‌ها و فعالیت‌های مکمل زیارت و تشرف با تاکید بر بهره‌برداری متناسب از بناهای ثبتی و واجد ارزش.

۵- ارتقای کیفیت زندگی و سرزندگی اجتماعی- اقتصادی در بافت شهری مابین دو حرم مطهر با توجه به ظرفیت‌های موجود، ظرفیت‌سازی مبتنی بر مزیت‌های بافت تاریخی و تامین خدمات پشتیبان سکونت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا