راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

آمار بالای تخلفات ساخت و ساز در یزد

به گزارش ساختمان آنلاین:  علی اصغر زحمتکش در نشست مشترکی با فرماندار، سرپرست شهرداری و رییس شورای شهر مهریز، رعایت نکردن ضوابط شهری، ساختمان های با متراژ زیر حدنصاب و تغییر کاربری زمین را از جمله موارد تخلف در این ‌حوزه ذکر کرد.

وی افزود: با تشکیل کارگروه پیشگیری از تخلف در شهرستان ها می توان بخشی از ضوابط و مقررات این بخش را تعدیل کرد و شاهد قانونمند شدن تعداد بیشتری از ساخت و سازها با پروانه در استان بود.

به گفته وی سامانه غیرحضوری صدور پروانه ساخت وساز تا پایان شهریورماه امسال در شهر یزد راه اندازی می‌ شود و هدف از ایجاد این سامانه مکانیزه کردن صدور پروانه ساختمانی، تسریع در امور، کاهش زمان صدور، صرف جویی در هزینه های رفت و آمد مالکان به شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

وی با بیان اینکه سامانه یادشده در سایر شهرستان های استان هم راه اندازی می شود، اظهار کرد: در پرتو تعامل و همکاری موجود بین شورای ششم شهر مهریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان، صدور پروانه غیرحضوری در راستای کاهش تخلف ساختمانی، در این شهر هم عملیاتی می شود.

زحمتکش در ادامه یزد را استانی با آمار بالای تخلف ساخت و سازها در کشور دانست و تصریح کرد: برای کاهش حجم تخلف ساختمانی در مرکز استان، افزایش کیفیت ساخت و سازها و احداث ساختمان هایی مقاوم و با طول عمر بالا؛ فارغ از نگاه به داشتن یا نداشتن پروانه، کارگروهی تحت عنوان پیشگیری از تخلف در یزد تعریف شد.

وی یادآور شد: راه اندازی این کارگروه نتایج مثبتی را به دنبال دارد، قرار است این مجموعه با تعامل فرمانداران، شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها، در تمامی شهرستان های استان تشکیل شود.

همچنین فرماندار مهریز در این نشست گفت: بیشتر افرادی که بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به ساخت و ساز در شهرها می کنند، نسبت به الزام مقاوم سازی ساختمان و مباحث مربوط به نماسازی و فضاسازی متناسب با طرح تفضیلی شهرها آگاه نیستند.

رضا زارع زاده مهریزی به لزوم هم اندیشی در خصوص ساخت و سازهای شهری و جلوگیری از انجام ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و افزود: موضوع یادشده زمینه ساز مشکل و چالش هایی در این حوزه می شود.

وی از تشدید نظارت های شهرداری بر ساختمان های در حال ساخت در شهر مهریز خبر داد و اظهار کرد: مذاکره با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در راستای تشویق افرادی که برای انجام ساخت و سازهای خود اقدام به دریافت مجوزهای قانونی می کنند، امتیازهایی از سوی این سازمان در نظر گرفته شود و از مشاوره های رایگان نیز برخوردار شوند.

فرماندار مهریز یکی از اقدام های لازم الاجرا در شهرها را متناسب سازی کاربری مسکونی با توجه به جمعیت، مهاجرت و نرخ رشد جمعیت مهاجران دانست و خاطرنشان کرد: در این صورت می توان با قرار دادن زمین با کاربری های مسکونی در اختیار متقاضیان، از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کرد و اعمال نظارت بیشتری بر ساخت و سازها صورت گیرد.

همچنین رییس شورای شهر مهریز گفت: ورود نظام مهندسی ساختمان به طرح های ساختمانی، به ساخت و ساز اصولی و ایمن و به تبع آن کاهش هزینه هایی نظیر آب، برق و گاز در دراز مدت کمک می کند.

سید محمد امین بیدکی به لزوم فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به اخذ پروانه ساخت و رعایت الزام ساخت و سازها در چارچوب قانون اشاره کرد و به ضرورت افزایش تعامل و هماهنگی بین دستگاه های مرتبط با پروژه های ساخت و ساز به ویژه در بحث ارتباطات بین شهرداری و مردم تاکید کرد.

وی اظهارکرد: در راستای رفاه حال مردم هر ۲ هفته یکبار کارگروهی در شهرستان تشکیل می شود تا تصمیم مناسبی در زمینه ساخت و سازها اتخاذ شود.

استان یزد با ۱۱ شهرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند، از مجموع جمعیت استان ۹ هزار نفر عشایر هستند که عمدتا در شهرستان های خاتم و ابرکوه به شیوه عشایری روزگار می گذرانند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا