بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت مسکن صرفا توسط مجری ذی صلاح، از اول اسفند الزامی شد

به گزارش ساختمان آنلاین: شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران در حاشیه مراسم معرفی نحوه صدور شناسانه فنی ملکی ساختمان برای سازندگان و فعالان ساخت و ساز در جمع خبرنگاران درباره امضای تفاهم نامه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و الزامی شدن استفاده از مجری ذی صلاح در کلیه ساخت و سازهای تهران از ابتدای اسفند اظهار داشت: مجری ذی صلاح بر اساس قانون افرادی هستند که اگر دارای مدارک دانشگاهی هستند، باید پروانه مهندسی از نظام مهندسی ساختمان یا وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده و اگر پایین‌تر از مدارج دانشگاهی دارند، باید از وزارت کار مجوز فعالیت در بخش ساختمان دریافت کرده باشند.

وی تأکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده از ۱ اسفند در تمام ساخت و سازهای گروه ج و د تهران از افراد دارای صلاحیت استفاده شود.

به گفته رئیس انجمن سازندگان مسکن تهران، نظام مهندسی، شورای شهر و شهرداری تهران ۳ ضلع این تفاهم نامه هستند.

سعادت نیا گفت: شناسنامه فنی ساختمان توسط سازندگان دارای صلاحیت قرار است تهیه شده و توسط نظام مهندسی اجرایی شود. از سال ۹۲ که ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی اجرایی شد، تا ۹۶ کمتر از ۳۰۰ شناسنامه فنی و ملکی صادر شد اما از سال ۹۶ سامانه سازندگان تشکیل شد و از سال ۹۸ برای اکثریت شناسنامه‌های بالای ۲ هزار متر، شناسنامه فنی و ملکی صادر شده است.

وی یادآور شد: قرار است صدور شناسنامه فنی و ملکی و اجرا توسط مجری ذی صلاح از ۱ اسفند ماه امسال برای تمامی ساختمان‌های بالای ۱۵۰۰ متر، اجباری شود؛ معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز این موضوع را تأیید و به نظام مهندسی ابلاغ کرده است.

سید علیرضا میرجعفری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این نشست با اشاره به امضای تفاهم نامه سه جانبه شورای شهر و شهرداری تهران با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: بر اساس این تفاهم نامه، قرار است از اول اسفند ماه کلیه ساخت و سازهای گروه ج و د نیز مانند گروه‌های ساختمان الف و ب، صرفاً از سوی مجری ذی صلاح احداث شود.

وی درباره برخورد با سازندگان متخلف گفت: در حال برخورد با تخلفات ساختمانی هستیم و ۸۰ درصد ساخت و سازها را پوشش می‌دهیم؛ کمتر از ۲۰ درصد ممکن است خطا در بازرسی داشته باشند سعی می‌کنیم خطا را به صفر برسانیم، وقتی ساختمانی‌هایی در شهر تهران ساخته می‌شود که مردم از ترس زلزله به خودروهای خود پناه می‌برند، به این معنی است که مردم از کیفیت ساخت و سازها راضی نیستند.

وی افزود: باید اجرای قانون صدور شناسنامه فنی ملی ساختمان و همچنین تفاهم نامه سه جانبه دستگاه‌های ذی ربط مبنی بر لزوم اجرای ساخت و ساز از سوی مجری ذی صلاح، در اولویت قرار گیرد و اهیمت داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در یکی دو سال اخیر به این موضوع اهمیت داده ایم و ساختمان‌های شهر را ایمن تر کرده ایم؛ لذا این اتفاق رخ داده و توانسته ایم ساختمان‌های ایمن تری بسازیم اما شهرداری هم باید تعامل خود با نظام مهندسی را افزایش داده و در مقابل تخلفاتی که بعضاً رخ می‌دهد برخورد کرده و توقف عملیات ساختمانی را عملیاتی کند.

میرجعفری گفت: بیش از ۹۵ درصد ساخت و سازها در دو سال اخیر با اجرای مقررات ملی ساختمان‌ها در تهران ساخته می‌شود و مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی، به سازندگان سخت گیری های لازم را اعمال می‌کنند.

وی درباره علت افزایش آتش سوزی در ساختمان‌ها گفت: ناظران نظام مهندسی دلسوزانه مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز را اجرایی می‌کنند اما ارگان‌های دیگر هم باید با ما تعامل داشته باشند و مثلاً شهرداری در بحث مجری ذی صلاح تعامل خوبی با ما دارد امیدواریم در بحث آتش سوزی هم سازمان آتش نشانی تعامل خوبی با نظام مهندسی داشته و ابهامات موجود در این زمینه را رفع کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران گفت: در یکی دو سال اخیر در زمینه رفع عوامل ایجاد کننده آتش سوزی نما، موضوع ساخت پله‌های فرار، نصب سنسورهای آتش و… را به شدت پیگیری می‌کنیم؛ ولی ساختمان‌هایی که دچار حریق می‌شوند، ساختمان‌های قدیمی هستند که مقررات ملی ساختمان در زمینه آتش سوزی را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که داریم، این است که ساختمان با رعایت مقررات ملی ساختمان احداث می‌شود اما بعد از مدتی مالک اقدام به تغییر کاربری می‌کند؛ مهندس ناظر به وظیفه خود عمل کرده است اما بهره بردار ساختمان بعد از مدتی اقدام به تغییر کاربری می‌دهد ما در ساختمان کلینیک سینای اطهر دیدیم که مالک از بام ساختمان، راهروهای فرار، فضاهای ایمن و… استفاده و تغییر کاربری داده بود و فضاهای ایمن را در دست بهره برداری داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا