صنایع ساختمانیمجله خبری

راهنمای انتخاب و خرید یراق آلات ساختمانی

به گزارش ساختمان آنلاین: امروزه یراق آلات ، دامنه گسترده ای از محصولات را در برمی‌گیرند که بخش عظیمی از آنها، در تجهیزات ساختمان و دکوراسیون به کار رفته در آن، استفاده می‌شوند. به همین جهت، آشنایی با انواع یراق آلات ساختمانی و انتخاب درست آنها به هنگام خرید، می‌تواند به مصرف کننده در کاهش هزینه های خود کمک کرده و همچنین منجر به افزایش عمر تجهیزات خانه او شود.

در چه بخش هایی از منزل از یراق آلات استفاده می‌شود؟

به طور کلی می‌توان گفت که امروزه در وجب به وجب خانه و دفاتر کار ما، محصولاتی وجود دارند که جهت نصب و راه اندازی، به یراق آلات نیازمندند. حال این محصولات می‌توانند بخشی از دکوراسیون ما نظیر کابینت، کمد یا انواع کشو و دراور بوده و یا درب و پنجره یک ساختمان باشند که برای عملکرد درست، نیاز به یراق آلات ویژه ای دارند.

در این میان یراق آلاتی که در داخل یک ساختمان به کار گرفته می‌شوند معمولاً جزئی تر بوده و دامنه بزرگتری از محصولات را شامل می‌شوند. در حالی که یراق آلات قسمت بیرونی یک ساختمان معمولاً بزرگتر و محدودتر هستند. به طور مثال ما برای تجهیز یک کابینت نیاز به انواع لولا کابینت، دستگیره، ریل ساچمه ای و تاندم، انواع تجهیزات ریلی یا کشویی کابینت، جک و مواردی از این دست داریم. در حالی که برای درب بیرونی یا ورودی یک آپارتمان معمولاً کار نصب را با یک لولا درب و یک دستگیره مناسب به اتمام می‌رسانیم.

با این حال بد نیست بدانید علاوه بر لولا، قفل و دستگیره، محصولات دیگری نیز تحت عنوان یراق آلات ساختمانی دسته بندی می‌شوند که می‌توانند به ایمنی بیشتر یک ساختمان منجر شوند. البته برخی از این محصولات نظیر انواع جک درب، راحتی بیشتری را برای خریدار و مصرف کنندگان خود مهیا می‌سازند. به همین جهت در ادامه به بررسی مهمترین نکات در خرید این محصولات می‌پردازیم.

چگونه برای درب ورودی ساختمان خود، بهترین جک آرام بند بخریم؟

همانطور که گفتیم محصولات بسیاری تحت عنوان یراق آلات ساختمانی دسته بندی می‌شوند که یکی از مهمترین آنها انواع جک آرام بند درب است. جک های آرام بند در حقیقت ساختاری مجهز به یک نوع فنر فوق قوی هستند که منجر به بسته شدن اتومات درب ورودی ساختمان می‌شوند. این محصولات، بسته به نوع طراحی و مشخصاتشان، در 4 گروه وزنی تا 60 کیلوگرم، 60 تا 80 کیلوگرم، 80 تا 120 کیلوگرم و 120 کیلوگرم به بالا به بازار عرضه می‌شوند. از این رو اولین و مهمترین نکته در انتخاب این محصولات توسط خریدار، توجه به ظرفیت وزنی جک درب و تناسب آن با درب مورد نظر مصرف کننده است.

دو یا سه زمانه بودن نیز، دیگر ویژگی ای است که می‌بایست در این نوع از یراق آلات مورد توجه قرار بگیرد. این ویژگی به طور مشخص، به سرعت بسته شدن یک درب و ایجاد فشار یا شوک نهایی در آن برای بستن، مربوط است که می‌تواند با توجه به نوع درب تعیین شود. به همین جهت اغلب خریداران جک های آرام بند سه زمانه را برای درب های ورودی و نوع دو زمانه آن را برای درب های داخلی یک ساختمان مثلاً درب اتاق کنفرانس، استفاده می‌کنند.

دستگیره های درب و پنجره؛ دیگر یراق آلات ساختمانی پر مصرف

دستگیره پنجره از جمله دیگر محصولاتی است که در دسته یراق آلات ساختمانی قرار می‌گیرد. این محصول هر چند که به دستگیره پنجره شهره است اما برای انواع درب در بالکن و پاسیو نیز قابل استفاده است. از این رو هر چند که محصولی ارزان است اما بسیار پر مصرف بوده و انواع مختلفی نیز دارد.

به همین جهت برای انواع درب و پنجره ساده و دو جداره استفاده می‌شود و همین تنوع در کاربری آن موجب می‌شود تا مصرف کننده قادر نباشد تا به راحتی محصول مورد نظر خود را خریداری نماید. چرا که کاربر برای خرید یک دستگیره پنجره در ابتدا باید به نوع درب یا پنجره مورد نظر خود توجه نماید و سپس محصولی را انتخاب نماید که از نظر ابعاد با ساختار پنجره او متناسب باشد و در نهایت بهترین دستگیره را به عنوان یک یراق ساختمانی مناسب خریداری نماید.

در ادامه باید بگوییم که دستگیره ها تنها روی درب بالکن و پنجره ها نصب نمی‌شوند و انواع درب در ساختمان نیز برای باز و بسته شدن، به این یراق آلات نیاز دارند. از این رو تولیدکنندگان دستگیره های دیگری را نیز به بازار عرضه کرده اند که مصرف کننده می‌تواند با جایگذاری سیلندر مناسب در انها، این محصولات را روی درب های مختلف ساختمان خود نصب نماید.

البته در این میان همه چیز هم به سیلندر قفل خلاصه نمی‌شود و برخی از دستگیره ها به طور ویژه برای درب های ورودی آپارتمان طراحی و ساخته می‌شوند. از این رو خریدار در ابتدا باید با توجه به نوع درب خود، دستگیره ای مناسب را برگزیند و سپس سیلندر قفل و سایر مایحتاج آن را تهیه کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا