مجلس و ارگان هامجله خبری

۵۰ درصد حوادث کار مربوط به پروژه‌های ساخت و ساز است

به گزارش ساختمان آنلاین:  اکبر شوکت در مورد نحوه بازرسی از پروژه‌های ساختمانی ، اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد پروژه‌های ساختمانی در کشور ساخته و تمام می‌شود، دریغ از اینکه یک نفر از اداره کار یا مرکز بهداشت برای نظارت و بازرسی به این محیط‌ها بیاید.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: بازرسی از پروژه‌های ساختمانی بیشتر نمادین بوده و یا اینکه پروژه بسیار بزرگ است و از این محیط یک بازرسی کلی صورت می‌گیرد. اغلب بازرسی و نظارت‌ها بعد از رخ دادن حادثه است که آن هم صرفاً برای بررسی اوضاع است نه تذکر به کارفرما.

پروژه‌های ساختمانی رکورددار حوادث ناشی از کار

وی با بیان اینکه بازرسی در پروژه‌های ساختمانی در حد صفر است، ادامه داد: بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های ما خود مالک است؛ یعنی کارفرما تخصصی در ساخت و ساز ندارد و اهمیتی به موضوع ایمنی نمی‌دهد و نهایتاً اگر مهندس ناظری هم بگیرند باز هم به دنبال کاهش هزینه‌های ایمنی و حتی حذف این هزینه‌ها هستند زیرا از نظرشان هزینه مهمی نیست.

شوکت یادآور شد: جان انسان‌ها هم برای کارفرما و هم برای دولت‌ها بی ارزش شده است؛ اگر دولت‌های ما در این قضیه محکم می‌ایستادند، امروز پروژه‌های ساختمانی رکورددار حوادث ناشی از کار نبودند.

وی افزود: از ۱۴ میلیون کارگر بیمه شده در کشور فقط یک میلیون نفر کارگر ساختمانی هستند و بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون کارگر ساختمانی بیمه ندارند؛ نکته مهم اینکه اگرچه در کل کشور تقریباً ۲ میلیون کارگر ساختمانی داریم اما ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به این قشر است و ۵۰ درصد دیگر مربوط به آن ۱۲، ۱۳ میلیون کارگر دیگر است؛ اگر به عنوان مثال در سال هزار کشته داشته باشیم ۵۰۰ کشته مربوط به کارگران ساختمانی است و ۵۰۰ کشته مربوط به آن ۱۲، ۱۳ میلیون نفر است. این موضوع عمق فاجعه را در بخش ساخت و ساز کشور نشان می‌دهد.

آمار وزارت کار در مورد حوادث کار دقیق نیست

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: به هیچ عنوان نباید فقط آمارهای وزارت کار را برای حوادث ناشی از کار در نظر گرفت زیرا این آمار فقط مربوط به حوادثی است که منجر به شکایت شده است، از این رو باید آمار پزشکی قانونی را مدنظر قرار داد چراکه اغلب حوادث با حل و فصل می‌شود و یا مربوط به اتباع خارجی است که اصلاً در این مورد شکایتی به اداره کار نمی‌شود که در حق این افراد ظلم می‌شود.

وی افزود: در دنیا میانگین ۱۰ درصد از حوادث حین کار مربوط به ساخت و ساز می‌شود اما در ایران این عدد ۵۰ درصد است.

استفاده از داربست‌های ایمن، جلوی ۴۰ درصد حوادث ساختمانی را می‌گیرد

شوکت اظهار داشت: ما پیشنهادات مختلفی را به وزارت کار برای افزایش ایمنی ساخت و سازها ارائه داده ایم که تاکنون مورد توجه واقع نشده است؛ به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در پروژه‌های ساختمانی منجر به حادثه می‌شود «داربست ها» هستند.

وی با بیان اینکه دولت در مورد داربست‌های ایمن کوتاهی کرده است، گفت: در کشور کارخانجاتی راه اندازی شده اند که داربست ایمن تولید می‌کنند و اگر دولت اعلام می‌کرد که استفاده از داربست‌های قدیمی و ناایمن در پروژه‌ها ممنوع است، الان شاهد این فجایع نبودیم. البته این موضوع هم نیازمند توسعه کارخانجات و تسهیلات برای تولید بیشتر است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: با توجه به اینکه اغلب حوادث مربوط به سقوط از بلندی و داربست می‌شود، اگر داربست‌های نما و داخلی ساختمانی اصلاح و ایمن شوند، از ۳۰ تا ۴۰ درصد حوادث ساختمانی کاسته می‌شود.

بازرسی‌های بهداشتی از پروژه‌های ساختمانی صفر است

وی همچنین در مورد بازرسی‌های بهداشتی از محیط‌های ساخت و ساز، اظهار داشت: اگرچه کارگران ساختمانی به شدت در معرض ابتلاء به ویروس کرونا هستند اما به هیچ عنوان مسائل بهداشتی در این محیط‌ها رعایت نمی‌شود؛ حتی متأسفانه هیچ گونه بازرسی بهداشتی هم از پروژه‌های ساختمانی صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: از سویی دیگر اگرچه شیوع کرونا در بحث اشتغال کارگران ساختمانی تأثیرگذار بوده است اما با توجه به اینکه اغلب این کارگران بیمه ندارند، نه از نظر بیمه بیکاری و نه از نظر بسته‌های حمایتی، هیچ گونه کمکی به این قشر نشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا