بورس و بازارمجله خبری

تقاضا برای خانه‌های ارزان قیمت افزایش یافت

به گزارش ساختمان آنلاین:  با تداوم روند تورمی در کشور، قیمت مسکن در مرداد ماه به رشد خود ادامه داده و با رشد بیش از سه درصد به 31 میلیون تومان به ازای هر مترمربع نزدیک شده است. در این میان هرچند که بازار ملک هنوز با روزهای رونق فاصله دارد، اما تعداد معاملات مسکن نیز در مردادماه افزایش یافته است.

با این حال برخی پارامترهای گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن نشان می‌دهد که گرانی‌ها تاثیر خود را به این شکل بر معاملات گذاشته که تقاضا برای خانه‌های ارزان قیمت و رشد معاملات در این دسته از املاک بیشتر شده است.

خانه‌های ارزان بیشتر گران شدند

در مردادماه سال 1400، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 30 میلیون و 970 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال 99 حدود 34 درصد افزایش را نشان می‌دهد. آنطور که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، حدود 60 درصد معاملات انجام شده در قیمت‌هایی کمتر از متوسط قیمت مسکن تهران در مرداد بوده است.

از سوی دیگر در میان مناطق 22 گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت به منطقه 1 با حدود 64.5 میلیون تومان به ازای هر متر و کمترین متوسط قیمت به منطقه 18 با 14.4 میلیون تومان اختصاص داشته است. جالب اینجاست که رشد قیمت در منطقه یک طی یک سال اخیر کمتر از نصف منطقه 18 بوده است. در واقع از مرداد 99 تا مرداد 1400 قیمت در منطقه یک رشد 22 درصدی و در منطقه 18 رشد 48 درصدی داشته است.

این خود سندی بر کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش تقاضا برای خرید خانه‌های ارزان‌تر است.


رشد قیمت مسکن در منطق 22گانه تهران

افزایش تقاضا برای خانه‌های سن بالا

رشد قیمت‌ها در حالی بود که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز در مرداد رشد کرده و به حدود 5500 واحد مسکونی رسیده است. این رقم هرچند نسبت به مرداد 99 حدود 40 درصد کاهش را نشان می‌دهد و همچنان نشانی از بازگش رونق به بازار مسکن ندارد، اما نسبت به تیرماه 8.4 درصد افزایش داشته است.

از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16.1 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادها را به خود اختصاص داده است. مناطق 10 و 2 به ترتیب با اختصاص سهم‌های 10.8 و 8.8 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

از 5499 واحد مسکونی معامله شده در مرداد، واحدهای تا پنج سال ساخت با حدود 33 درصد بیشترین سهم را داشتند. با این حال این رقم نسبت به مرداد 99 بیش از پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد و در مقابل سهم خانه‌های با سن بالاتر افزایش یافته که نشان از کاهش قدرت خرید خانه‌های نوساز و رفتن تقاضا به سمت خانه‌های با سن بالاتر دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا