بورس و بازارراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

آمار بانک مرکزی از بازار مسکن اشتباه است

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود محمودزاده با انتقاد از انتشار آمار قیمت مسکن در تهران از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار اظهار داشت: از ریشه با این تحلیل قیمت مسکن مخالف هستیم و چندین بار هم با بانک مرکزی و مرکز آمار مکاتبه داشته‌ایم. آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود به ویژه افزایش قیمت ۴۳ درصدی در تیرماه کاملا دور از واقعیت است.

وی ادامه داد: در خردادماه هم در تحلیل تحولات مسکن که توسط بانک مرکزی منتشر شد، قیمت‌ها در این گزارش با رشد قابل توجهی همراه بود.

معاون امور مسکن و ساختمان با اشاره به معاملات انجام شده در تهران در خردادماه گفت: در تهران ۳۹۹ محله وجود دارد وقتی تحلیل ۲۵۵ محله رابررسی می‌کردیم، می‌دیدیم که در این محلات حتی یک معامله هم انجام نشده است. در ۸۰ محلات کمتر از ۱۰ معامله منعقد شده بود. فقط در چند محله تهران معاملات رقابتی و معامله بورس بازی صورت می‌گیرد و اینکه این قیمت‌ها را به تمام ۳۹۹ محله تهران تعمیم دهیم کار درستی نیست و این را هر فردی که کوچک‌ترین تحلیل آماری داشته باشد متوجه این موضوع خواهد شد.

محمودزاده با بیان اینکه تاکید می‌کنم که مخالف انتشار این امار نیستیم، اما تاکید داریم که اطلاعات واقعی باشد، افزود: چند بار به بانک مرکزی اعلام کردیم که این گزارش با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بر پایه اطلاعات درست منتشر شود.

وی گفت: معمولا در منطقه ۵ و بعضا در مناطق شمال شهر خرید و فروش مسکن با هدف سرمایه‌گذاری داریم، اما نباید این چند معامله را به تمام شهر تعمیم داد. بانک مرکزی در این باره استدلال‌های خود را دارد، اما وزارت راه و شهرسازی معتقد است که این آمار منجر به ایجاد توقع ذهنی در بازار می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه موضوع مهم این است که آن‌هایی که در کف بازار هستند و از بازار اطلاع دارند می‌دانند که این آمار بانک مرکزی صحیح نیست، ادامه داد: واقعیت امروز بازار این است که اساسا در حال حاضر بازار مسکن مشتری ندارد و افرادی که متقاضی فروش ملک هستند برای مشتری منتظر می‌مانند یا اینکه باید زیر قیمت آن ملک را به فروش برسانند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا