مجلس و ارگان هامجله خبری

رمزگشایی از هشدار مسکنی بانک مرکزی!

هادی موسوی تحلیلگر اقتصاد مسکن در این رابطه به « ساختمان آنلاین» می‌گوید: بانک مرکزی گزارشی از تحلیل تحولات اقتصاد کلان و و اقدامات این بانک در بهمن‌ماه منتشر کرده که این گزارش حاوی دو هشدار مهم است. هشدار اول این که طبق شواهد آماری سال‌های گذشته، در زمینه الگوی تورم در ماه‌های پایانی هر سال، می‌تواند گویای تداوم وضعیت جاری در افزایش تورم بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و مسکن باشد.

وی ادامه داد: با کاهش التهابات بازار ارز، انتظارات تورمی و به طبع آن، نمایان شدن آثار کلی آن بر تحولات شاخص بهای اقلام کالایی، روند نزولی قیمتی در بازار طلا، ارز و خودرو و رشد قیمتی محدودی در بازار مسکن شروع شد و تا دی ماه هم ادامه پیدا کرد. اما در بهمن ماه و به دنبال افزایش معنادار شاخص مربوط به زیرگروه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ها، روند کاهش نرخ تورم ماهانه متوقف شده ولی کماکان کمتر از نقطه اوج خود در مهر و آبان قرار گرفته است. علاوه بر این، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن نیز در بهمن‌ماه نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده که می‌تواند نشان‌دهنده تداوم این وضعیت در اسفند ماه باشد.

موسوی در ادامه عنوان کرد کرد: اما هشدار دوم در این گزارش، تغییر جهت نرخ‌های بازده کوتاه‌مدت و میان‌مدت در بازار دوم بدهی است که از نیمه دوم بهمن ماه شروع شده و می‌تواند منعکس‌کننده سیاست‌های در پیش گرفته شده برای آرامش‌بخشی به بازار سرمایه و همچنین تغییر در انتظارات تورمی باشد.

این تحلیلگر اقتصاد مسکن تصریح کرد: در همین راستا، نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای یک و دوساله در بهمن ماه صعودی بوده است. نرخ بازده اسناد با سررسید یک‌ساله در بهمن ماه نسبت به ماه قبل افزایش داشته و از 19.4 درصد به 19.82 درصد رسیده است. همچنین، نرخ بازده اسناد با سررسید دوساله هم در بهمن‌ماه به 20.34 درصد رسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا