صنایع ساختمانیمجله خبری

صنعت سیمان کشور در حال نابودی است

به گزارش ساختمان آنلاین:  صنعت سیمان یکی از قدیمی ترین صنایع کشور است، در حال حاضر ایران با ۷۷ کارخانه سیمان و مجموع ظرفیت حدود ۸۶ میلیون تن در سال به عنوان هفتمین تولید کننده سیمان در جهان به حساب می‌آید.

بررسی وضعیت سیمان کشور حاکی از این است که این روزها این صنعت زیر بار افزایش شدید قیمت‌ها و عدم واقعی سازی قیمت سیمان در حال نابودی است.

افزایش ۳,۵ برابری قیمت مازوت و قطع گاز، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن، سیلیس، سرباره و … کارخانجات را با چالش جدی مواجه کرده و این صنعت را از سوددهی خارج کرده است.

زمستان امسال چالش جدیدی برای سیمانی‌ها ایجاد شده و دولت قیمت هر لیتر مازوت را ۳۰۰ تومان تعیین کرده که با توجه به هزینه حمل و نقل حدود ۵ تا ۶ برابر قیمت گاز برای تولید کننده تمام می‌شود. ضمن اینکه برای همین کار هم اعلام کرده‌اند که سیمانی‌ها باید ضمانت‌نامه بانکی به نرخ فوب خلیج فارس با سررسید اسفند ارائه کند.

در حال حاضر یک کارخانه یک میلیون تنی ماهانه ۳۰ میلیون لیتر مازوت نیاز دارد که بر اساس بخشنامه دولت باید بالای ۵۰ میلیارد تومان ضمانت نامه بدهد.

در حالی این روزها قیمت سیمان فریز شده و خبری از واقعی کردن قیمت سیمان نیست که قیمت برخی مصالح ساختمانی تا ۲۲۰ درصد رشد داشته‌اند، قیمت تیرآهن ۱۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در ۹ ماه ابتدایی سال و بر اساس گزارش مرکز آمار قیمت برخی از مصالح ساختمانی رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. سوال اساسی این است که چرا سیمان باید کالای مصرفی در صنعت ساختمان باشد که دارای قیمت مصوب است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در بهمن سال ۹۷ و با انتقاد از نحوه قیمت گذاری سیمان در گزارشی آورده بود: نظام قیمت گذاری سیمان در کشور اساساً هیچ تناسبی با رویه‌های جهانی ندارد. نسبت قیمت فولاد، به سیمان در منطقه خلیج فارس تقریباً برابر هفت است. اما این نسبت در ایران در آبان ۹۷ به ۳۰ رسید.

در حالی که نسبت قیمت فولاد به سیمان در سال ۹۰ برابر با ۲۰ بود، به عبارت دیگر افزایش قیمت سیمان در سال‌های اخیر کمتر از افزایش قیمت فولاد بوده است. در واقع قیمت سیمان در کشور با احتساب رویه‌های جاری، باید حدود ۶۰۰ هزار تومان در هر تن در سال جاری باشد تا از منظر سرمایه گذاری دارای توجیه اقتصادی باشد.

در حالی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷ خواستار واقعی سازی قیمت سیمان به هر تن ۶۰۰ هزار تومان بود که اکنون بعد از ۲ سال از توصیه این مرکز، قیمت هر تن سیمان ۳۴۰ هزار تومان است. به طور طبیعی کارخانه‌ای با ظرفیت تولید متوسط که امروز سه هزار میلیارد تومان قیمت دارد، باید سالانه ۲۰ درصد سود داشته باشد که ۱۰ درصد آن برای استهلاک قطعات و جایگزینی هزینه شود، اما اکنون خبری از سود نیست. قیمت منطقی هر تن سیمان امروز باید یک میلیون تومان باشد که در این صورت سهم سیمان از هزینه‌های ساخت به چهار درصد هم نمی‌رسد.

با این اوصاف صنعت سیمان در آستانه تعطیلی قرار دارد و با توجه به قرار گرفتن کارخانجات سیمان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، شکل گیری بحران اجتماعی در پی بیکاری هزاران نفر قابل تصور است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا