بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

صنعت سیمان مورد بی‌مهری قرار گرفته است

به گزارش ساختمان آنلاین: محمدرضا احسان‌فر در خصوص فعالیت‌هایش به‌عنوان کارآفرین برتر و سرمایه‌گذار، گفت: در سال ۱۳۸۵ اقدام به احداث کارخانه سیمان زابل در محل فعلی کردیم و با شکستن رکورد زمان احداث در نوع خود در نهایت ۳۲ ماه بعد مجموعه سیمان زابل با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان در سال و با فلسفه وجودی رفع بخشی از محرومیت‌های مردم منطقه از طریق ایجاد اشتغال، بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی، طبیعی و معدنی استان، تولید و تأمین سیمان موردنیاز منطقه و ایجاد بستر صدور سیمان به کشورهای شرق و جنوب ایران پای بر عرصه صنعت کشور نهاد.

وی با اشاره به این‌که کارخانه سیمان زابل در ابتدای فعالیت ۴۵۰ نفر را به‌صورت مستقیم به‌کار گرفت، افزود: با توجه به این‌که ما در بخش‌های مختلف پیمانکاران معدنی هم داریم، حدود ۱۵۰ نفر دیگر نیز به تعداد کارکنان ما اضافه شد و همین‌طور به دلیل این‌که ناوگان حمل‌ونقل به‌اندازه کافی در استان سیستان و بلوچستان وجود نداشت، اقدام به احداث شرکت ترابری در این استان کردیم که امروزه با تعداد قریب به ۲۵۰ دستگاه تریلی و خودروی مرتبط و حدود ۵۰۰ نفر نیرو در این بخش به‌طور مستقیم با ما همکاری می‌کنند و بدون اغراق می‌توان گفت که در حال حاضر حدود پنج هزار نفر نیرو را به‌طور غیرمستقیم در این حوزه پوشش می‌دهیم.

مدیرعامل صنایع سیمان زابل میزان سرمایه‌گذاری اولیه این کارخانه را ۱۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: هم‌اینک صددرصد سهام کارخانه سیمان زابل متعلق به مردم بومی سیستان و بلوچستان است و طی سالیان گذشته تا به امروز ۸۵ درصد سود مضاعف نیز به آنان پرداخت کرده است و این موفقیت‌ها در شرایطی رخ داد که اقتصاد کشور در رکود قرار داشت.

این کارآفرین موفق در عرصه تولید کشور ادامه داد: کارخانه «پلیمر پاکت پرند زاهدان» هم که در شهرک صنعتی زاهدان واقع‌شده است نیز برای تأمین نیاز پاکت بسته‌بندی سیمان تولیدی کارخانه سیمان زابل و حدود ۲۴ کارخانه سیمان دیگر زیر نظر ما فعالیت می‌کند و علاوه بر آن این کارخانه به طور مستقیم به کشورهای «پاکستان»، «افغانستان»، «عراق» و با واسطه کارخانه‌های سیمان به کشورهای آسیایی میانه هم صادرات دارد.

احسان فر در خصوص مشکلات و نوسانات قیمت سیمان در بازار گفت: صنعت سیمان طی ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته مورد بی‌مهری کامل دولت قرارگرفته است و متأسفانه انفعال انجمن سیمان که خود بنده نیز عضو هیئت‌مدیره این انجمن بوده‌ام هم به این بی توجهی کمک کرده است.

این تولیدکننده سیمان گفت: در طی این سال‌ها با کمال تأسف همواره با عنایت به این‌که حدود ۶۰ درصد سیمان کشور توسط بخش‌های عمومی مثل شرکت‌های وابسته به شستا و یا بانک‌ها و … تولید می‌شود و همواره تعامل نانوشته‌ای مابین دولت و شرکت‌های بزرگ سیمانی وابسته به بخش‌های عمومی وجود دارد.

این فعال اقتصادی گفت: این تعاملات به‌نحوی‌ است که قیمت سیمان را از حدود ۵۰ دلار و معادل آن در بازار داخلی کاهش دادند و در حال حاضر قیمت سیمان حدود ۱۰ الی ۱۲ دلار درب کارخانه و به‌صورت فله به فروش می‌رسد و این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری این کارخانجات در طول ۱۲ سال گذشته در مورد قالب کارخانجات هیچ‌وقت نتوانسته حتی میزان آورده سهام‌داران خود را پوشش دهد و این‌ اجحاف به همه سرمایه‌گذاران این حوزه است.

مدیرعامل صنایع سیمان زابل افزود: این در حالی است که در کشور چین قیمت سیمان نزدیک به هر تن ۱۰۰ دلار است و در کشورهای پیرامون ما نیز قیمت سیمان از ۷۰ دلار در هر تن کمتر نیست، اما قیمت‌گذاری که در کشور ما توسط دولت صورت گرفته و با اعمال فشار بخش دولتی بر بورس قیمت پایه هر تن سیمان ۱۰ الی ۱۲ دلار است.

احسان فر ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که علی‌رغم این‌که در سال ۱۳۸۸ قیمت یک کیلو میلگرد ۲۲۰ الی ۲۴۰ تومان به ازای هر کیلو بود، یعنی یک تن آن ۲۴۰ هزار تومان قیمت داشت و این در حالی بود که قیمت یک تن سیمان توسط دولت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود، اما امروز قیمت هر کیلو میلگرد ۲۰ هزار تومان است که حدوداً ۱۰۰ برابر شده است و حال‌آنکه قیمت سیمان حتی نتوانسته به‌اندازه تورم اعلام‌شده توسط بانک مرکزی رشد پیدا کند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این‌که افزایش قیمت سیمان چه تأثیری بر قیمت مسکن خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت سیمان تأثیرگذار بر قیمت مسکن نخواهد بود به این دلیل که برای ساخت یک مترمکعب ساختمان در بهترین حالت «به صورت بتن آرمه» حداکثر چهار پاکت سیمان مصرف می‌شود که اگر قیمت سیمان را در بالاترین حالت پاکتی ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم با توجه به این که هر پاکت ۵۰ کیلو سیمان دارد، یعنی ۲۰۰ کیلو سیمان بااحتساب قیمت دولتی ۱۰۰ هزار تومان می‌شود و این در صورتی است که قیمت یک مترمربع ساختمان در تهران به‌طور متوسط ۲۵ الی ۳۰ میلیون تومان است.

وی افزود: حتی اگر قیمت سیمان ۲ برابر یعنی به ازای هر مترمربع ساختمان ۲۰۰ هزار تومان هم بشود هنوز هم به نرخ تورم بانک مرکزی نمی‌رسد و این قضیه گران نشدن سیمان به دلیل وجود رانتی است که وجود دارد و اصرار بر کاهش قیمت سیمان دارد. این در حالی است که قیمت صادراتی سیمان نیز که به تابع قیمت داخلی است کاهش پیداکرده و قیمت سیمان صادراتی که تنی ۴۵ الی ۵۰ دلار به فروش می‌رسید به ۸ الی ۱۰ دلار تنزل پیداکرده است.

این فعال حوزه تولید اظهار کرد: قیمت‌گذاری سیمان در ۱۲ سال‌های به‌اندازه یک کارخانه فولاد یا پتروشیمی هم نمی‌شود و صنعت سیمانی که روزی در بورس جایگاه قابل‌ملاحظه‌ای را داشت امروز اصلاً جایگاه باارزشی در بورس ندارد.

مدیرعامل صنایع سیمان زابل در پایان تأکید کرد: متأسفانه در کلیت کشور همراهی برای تولید وجود ندارد و در بخش زیرساخت‌ها چیزی برای تولید فراهم نیست و به‌خصوص در استان‌های محروم راه‌اندازی تولید اصلاً معنایی ندارد و عمیقاً متأسفم که در کشور که رهبر معظم انقلاب آن سالیان سال است برای حمایت از تولید فریاد می‌زنند، نه تنها هیچ حمایتی از تولید نمی‌شود بلکه از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران انتظارات زیادی نیز دارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا