بورس و بازارمجله خبری

تداوم تغییرات در بازارهای سرمایه‌ای

به گزارش ساختمان آنلاین:  پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی از بامداد روز سه‌شنبه آغازشده که با پیروزی جو بایدن در انتخابات اکثر بازارهای سرمایه‌ای ایران نیز تحت‌الشعاع سیاست‌های معتدلانه و سابقه این نماینده حزب دموکرات‌ها با تغییر مواجه شده است به گونه ای‌که شاهد افت چند هزارتومانی دلار و سقوط در کانال 24 هزارتومانی هستیم موضوعی که در بازار سرمایه نیز اگرچه در ابتدای هفته اثر ریزشی برجای گذاشته اما کارشناسان معتقدند با ترکیدن حباب بهابازار و با توجه به اینکه بسیار از سرمایه‌ها در شرف خروج از بازار مسکن هستند در آینده شاهد بازگشت مجدد سرمایه‌گذاران به بهابازار و رونق آن خواهیم بود.

در این خصوص یک کارشناس بازار سرمایه که تمایلی به معرفی نام خود نداشت به ساختمان آنلاین گفت: این روزها انتخابات آمریکا مهم‌ترین مسئله‌ای است که بازارسرمایه‌ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: تردید وعدم قطعیت در خصوص نتایج انتخابات و اثرات پس‌ازآن موجب شد که خریداران برای ورود مجدد به بازار سرمایه تعلل کنند و در مقابل تمایل برای فروش سهم‌ها نیز افزایش‌یافته است.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه در صورت انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور احتمالاً تحریم‌ها ادامه یافته و درآمدهای ارزی دولت کاهش می‌یابد، گفت: درنهایت نرخ ارز افزایش‌یافته و شرکت‌های صادراتی افت میزان فروش را تجربه می‌کنند بنابراین میزان کسری بودجه دولت نیز بیشتر می‌شود و از سویی دیگر با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی ارزش دارایی‌ها نیز تعدیل می‌یابد .

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما در صورت انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که گشایش‌های اقتصادی ایجاد شود و چشم‌اندازهایی مثبت از معافیت‌های برخی از کشورها از تحریم وس‍پس بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد که این امر موجب می‌شود بازار ارز به‌عنوان بازاری ‍‍‍پيشرو اصلاح قیمتی را تجربه کند. از سوی دیگر در همین فاصله اندک شاهد تأثیرپذیری بازار مسکن از تحولات آمریکا و نرخ ارز هستیم به گونه ای‌که در بسیاری از سایت‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران مسکن برای جلوگیری از زیان بیشتر سقوط قیمت‌ها در حال فروش املاک خود در تعداد بالا هستند که نشان می‌دهد این سرمایه‌ها به‌زودی از مسیر مسکن به سمت بهابازار و بازارهای مولد حرکت خواهند کرد

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز نیما تأثیر بیشتری در بازار سرمایه دارد، ادامه داد: در این خصوص دو سناریو وجود دارد که بر اساس سناریوی اول با انتخاب بایدن نرخ دلار نیمایی به حدود۲۰ هزار دلار می‌رسد و انتظار تورم ۲۰ درصدی برای یک سال آینده وجود دارد اما با انتخاب ترام‍پ به‌عنوان رئیس‌جمهور نرخ دلار حدود ۳۰ هزار تومان برآورد می‌شود که انتظار تورم حدود ۴۰ درصدی را برای یک سال آینده را می‌توان در نظر گرفت.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گزارش فعالیت ۶ ماهه شرکت‌ها بسیار فراتر از انتظار بوده است، ادامه داد: مبنای ‍‍‍‍‍‍پیش‌بینی سود سال آینده بازار سرمایه با دو رویکرد انجام می‌شود که رویکرد اول برم بنای اطلاعات ۴ فصل گذشته و رویکرد دوم برم بنای گزارش‌های ۶ ماه است.

وی تصریح کرد: بر اساس رویکرد اول نسبت قیمت هر سهم به سود ( (P/Eبازار حدود ۲/۱۳ و در سناریوی دوم ۴/۱۰ برآورد می‌شود که با حذف شرکت‌های زیان ده این رقم در سناریوی اول به ۷/۱۱ و در سناریوی دوم ۳/۹ می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: درصورتی‌که مبنای تخمین سود سال آینده شرکت‌ها گزارش‌های ۶ ماهه باشد در سناریوی اول P/E بازار حدود ۸/۱۱ و در سناریوی دوم ۹/۸ می‌شود که با حذف شرکت‌های زیان ده در سناریوی اول این رقم به ۳/۱۰ و در سناریوی دوم به ۸/۷ می‌رسد.

وی بابیان اینکه ارزش بازارسرمایه‌ایران از مردادماه تاکنون با افت حدود ۴۰ درصدی از حدود ۴۰۰ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، افزود: در این میان مسئله انتخابات آمریکا بسیار تأثیرگذار بوده اما بر اساس رویکردهای مطرح‌شده ‍‍‍‍‍‍پیش‌بینی می‌شود که اگر نرخ ارز بیش از ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شود نسبت P/E بازار در بدترین حالت به ۱۳ می‌رسد که در این صورت می‌توان گفت که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی ارزان‌تر بوده و درصورتی‌که نرخ بهره افزایش نیابد بهابازار بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا