صنایع ساختمانیمجله خبری

بخش ساختمان با کمبود کارگر مواجه است

به گزارش ساختمان آنلاین:  ابوذر جهانگیری درباره مشکلاتی که اکنون گریبان گیر کارگران ساختمانی است، اظهار کرد: با وجودی که امروز در جامعه حجم بالایی پول صرف کارهای ساختمانی و بخش ساخت و ساز می شود، اما به ازای این گردش مالی، هزینه ای که بابت دستمزد به کارگران داده می شود، تقریبا ناچیز است.

وی دلیل این مشکلات را نبود مدیریت درست در این صنف و همچنین نداشتن اختیار انجمن های صنفی جهت حل مشکلات کارگران دانست و افزود: در صورت مدیریت درست به راحتی می توان این مشکلات را حل کرد.

دبیر انجمن صنفی سنگ کاران اصفهان گفت: اگرچه طی سال های گذشته قیمت مسکن سیر صعودی داشته، اما حقوق کارگران ساختمانی با وجود تورم بالا، تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته، از سوی دیگر امنیت شغلی در برای این دسته از کارگران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یک کارگر ساختمان در ماه حداکثر ۲۲ روز مشغول به کار است، توضیح داد: این کارگر در نهایت حقوقی که می تواند در روز آن هم بدون هیچ خدمات و تسهیلاتی دریافت کند، حدود ۱۵۰ هزار تومان است.

جهانگیری افزود: این درحالیست که یک کارگر ساده فعال در کارخانه با احتساب سنوات، عیدی ها، بن و… روزانه حدود ۲۰۳ هزار تومان دریافت می کند که در کنار این مبلغ مشمول بیمه و سایر تسهیلات نیز می شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بیشتر کارگران ساختمانی بیمه نیستند و حتی آن دسته اندک که مشمول بیمه می شوند، بیمه کمترین حمایت را از آنها دارد، تصریح کرد: متاسفانه بازنشستگی کارگران ساختمان بعد از ۳۵ سال کار است و حتی برخی اوقات با وجود تایید صلاحیت هایی که ما به عنوان کارفرما انجام می دهیم، شرکت بیمه بعد از مدتی به طور ناگهانی بیمه کارگران ساختمان را قطع می کند.

دبیر انجمن صنفی سنگ کاران درباره مسئولیت این انجمن صنفی در قبال کارگران ساختمانی، اظهار کرد: حداقل کاری که این انجمن باید انجام دهد این است که کارگران را مجاب به رعایت موارد ایمنی کنند و دوره های آموزشی مختلفی آن هم به صورت اجباری برگزار کنند، چراکه تا زمانی که اجبار نباشد کارگران خود را ملزم به حضور نمی دانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹ میلیون نفر کارگر و استاد کار در کشور فعالیت می کنند که بخش عمده ای از آنها جوانان هستند، گفت: متاسفانه ثبات کاری در حوزه ساختمان برای کارگران وجود ندارد و با توجه به اینکه افراد آن را شغلی رسمی نمی دانند، به دلیل شرایط نامناسب آن بعد از چند ماه به سراغ مشاغل دیگری می روند.

جهانگیری تصریح کرد: امروز باید به کارگران ساختمان به عنوان یک کار مهارتی نگاه شود و تنها در این فضا می توان بر روی آنها سرمایه گذاری کرد و حتی آموزش برایشان درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با چالش کمبود کارگران ساختمانی مواجه هستیم، تاکید کرد: کارگرانی که وارد این حوزه می شوند، هیچ تمایل و دلبستگی به این شغل ندارند و بعد از چند ماه این کار را رها می کنند.

دبیر انجمن صنفی سنگ کاران اصفهان با انتقاد از بی اطلاع مسئولان دولتی از مشکلات این صنف و کارگران ساختمانی، تصریح کرد: اگر مسئولان، مدیریت درستی داشته باشند، بسیاری از مشکلات کارگران ساختمانی قابل حل شدن است.

به گفته جهانگیری، به طور قطع انجمن های صنفی راهکارهای مفید و مطمئن را برای حل مشکلات در دست دارند اما برای عملی شدن آن نیازمند حمایت و کمک مسئولان و نهادها هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا