صنایع ساختمانیمجله خبری

برنامه هایی برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی

به گزارش ساختمان آنلاین :نوسانات قیمت مصالح ساختمانی که اثر مستقیم بربازار مسکن دارد به زودی پای وزیر صمت را به کمیسیون عمران مجلس می کشاند؛ هرچند علیرضا رزم حسینی به تازگی بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه زده و این در حالی است که روند رو به رشد قیمتها از حدود یک سال قبل آغاز شده است.

تغییرات مداوم نرخ مصالح ساختمانی منجر به نااطمینانی سازندگان از وضعیت آینده بازار مسکن شده است؛ تا جایی که آمار از کاهش ۱۴ درصدی ساخت و ساز در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. در نیمه اول سال جاری ۲۶ هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی جدید در پایتخت به مرحله ساخت رسیده که کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

جدا از تاثیرگذاری نرخ ارز بر قیمت مصالح ساختمانی، به باور برخی نمایندگان مجلس عرضه فولاد و مصالح در بورس به رشد قیمت این کالاها دامن می زند. برای کنترل نوسان قیمت مصالح ساختمانی بر بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی برنامه تامین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن از طریق کارت اعتباری را در دستور کار قرار داده است. در این خصوص بخشنامه وزارت راه و شهرسازی به ادارات کل راه و شهرسازی استانها برای خرید تهاتری ارسال و خرید های متمرکز صنعت ساختمان توسط یک شرکت بخص خصوصی انجام شده که بر اساس آن مصالح ساختمانی با  تهاتر کارت در اختیار انبوه سازان و سازندگان قرارداده می شود.

از سوی دیگر رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در صفحه توییتر خود اعلام کرده «رهاشدگی بازار مصالح ساختمانی و قیمت‌های لجام‌گسیخته نقش پررنگی در آشفتگی بازار مسکن ایجاد کرده و ترمز تولید مسکن و کشیده است. با توجه به وظیفه نظارتی وزارت صمت بر  این بازار در اولین هفته پس از تعطیلات مجلس، وزیر صمت به کمیسیون عمران خواهند آمد تا برنامه خود برای کنترل قیمت‌ها را ارائه کنند».

قیمت میلگرد از کیلویی ۴۲۰۰ تومان در اواخر سال گذشته با هزینه های حمل و نقل به حدود ۱۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. تنها در یک ماه گذشته میلگرد کیلویی ۲۰۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت سیم و کابل هم با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شده و موتور آسانسور رشد ۴۰ درصدی را نشان داد. با نوسانات نرخ دلار، قیمت مصالح هم روز به روز در حال تغییر است.

فعالان صنعت ساختمان می گویند که بهمن ماه سال گذشته تا پایان مرحله سفت کاری یک واحد مسکونی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تمام می شد اما الان فقط هزینه خرید و حمل میلگرد تا پای کارگاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آب می خورد.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان  با اشاره به میانگین ۱۳.۵ میلیون تومانی قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه سال گذشته می گوید: با نرخ امروز که قیمت خانه در تهران به متری ۲۴ میلیون تومان رسیده شاهد افزایش ۷۷ درصدی قیمتها بوده ایم. یعنی اگر سازنده ای آذرماه سال قبل خانه فروخته و حالا قصد اجرای یک پروژه جدید را دارد سرمایه اش ۷۷ درصد کوچکتر شده، در حالی که که نرخ مصالح بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد رشد کرده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا