صنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

منشا مشکلات صنعت ساختمان کجاست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  پوراندخت دیوانیان دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری با بیان اینکه براساس بند نهم از ماده دوم قانون نظام مهندسی به منظور ارائه بهینه خدمات مهندسی لازم است، وزارت راه و شهرسازی زمینه‌های لازم بین ارگان‌های مرتبط در حوزه ساخت و ساز از جمله شهرداری‎ها، سازمان‌های نظام مهندسی، تشکل‌های فنی مهندسی ایجاد کند، گفت: با انجام هماهنگی بین این بخش‌ها شرایطی فراهم می‌شود که تمامی دستگاه‌های مرتبط وظایف قانونی خود را به نحو احسن اجرایی کنند.

او تاکید کرد: در صورتی که این تشکل‌ها تعامل مطلوبی با یکدیگر داشته باشند، اتفاقات مثبتی در حوزه مسکن رخ خواهد داد؛ این درحالی است که ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و موازی کاری زمینه ساز وقوع مشکلات عدیده‌ای برای صنعت ساخت و ساز خواهد شد.

دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری یادآور شد: در گذشته زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان دفتری تحت عنوان دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های فنی و حرفه‌ای مشغول به فعالیت بود که این دفتر دارای دو معاونت یکی معاونت سازمان‌ها و دیگری معاونت تشکل‌های مهندسی بود.

دیوانیان ادامه داد: با توجه با اینکه براساس قانون نظام مهندسی، سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای صنعت ساختمان جزء صنوف مرتبط با صنعت ساختمان هستند، بنابراین در سال‌های اخیر اعضای تشکل‌های حرفه‌ای به منظور حل مشکلات صنفی خود به این دفتر مراجعه می‌کردند و نسبت به رفع مشکلات حرفه‌ای و صنفی خود نظیر پروانه اشتغال به کار مهندسی اقدام می‌کردند.

کمرنگ شدن تعامل وزارت راه و شهرسازی با تشکل های مهندسی

دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری تصریح کرد: با تغییر ماهیت این دفتر و تبدیل شدن آن به دفتر توسعه مهندسی، اساسا حضور و تعامل تشکل‌های حرفه‌ای مهندسی با وزارت راه و شهرسازی به شدت کمرنگ شد و همین امر سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای جامعه مهندسی شد.

حضور افراد غیر متخصص عمر مفید ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد

دیوانیان با بیان اینکه ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن و همچنین تغییرات پیاپی مدیریت‌ها سبب تغییر سیاست‌ها و بی ثباتی در این دفتر شده است، گفت: در حال حاضر صنعت ساختمان با چالش‌های بسیاری مواجه است و حضور افراد غیرمتخصص در این صنعت سبب کاهش عمرمفید ساختمان‌ها و کاهش ایمنی ساختمان‌ها شده است.

او اضافه کرد: یکی از راهکار‌های اصلی حل مشکلات حوزه مسکن، به کارگیری افراد متخصص و صاحب صلاحیت است. برای تحقق این امر وزارت راه به عنوان کلیدی‌ترین دستگاه اجرایی در حوزه ساخت و ساز باید از سازمان‌ها و انجمن‌های مهندسی حمایت جامعی به عمل آورد.

دیوانیان با بیان اینکه یکی از راهکار‌های اصلی تحقق این مهم، حمایت وزارت راه از مهندسان متخصص و اعتباربخشیدن به پروانه‌های اشتغال به کار مهندسان است، افزود: صدور این پروانه از مسیر‌های بسیار تخصصی شامل برگزاری آزمون صورت گرفته است در نتیجه وزارت راه باید حمایت جامع و کاملی از پروانه مهندسان داشته باشد و شرایطی را فراهم کند که با حضور مهندسان متخصص، زمینه ساخت و ساز توسط سازندگان صاحب صلاحیت فراهم شود.

دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشوری در پایان تاکید کرد: ما تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که مجریان ذی صلاح از صفر تا صد در تولید صنعت ساختمان حضور داشته باشند و در نتیجه انتظار می‌رود دستورالعمل و شیوه نامه‌های صادرشده از سوی وزارت راه با وظایف سازندگان ذی صلاح منطبق باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا