مجلس و ارگان هامجله خبری

اجرای طرح مدیریت بحران ساختمان در تهران

به گزارش ساختمان آنلاین:   حیدر کلهری با اشاره به اجرای طرح مدیریت بحران ساختمان در تهران گفت: تهران در مجاورت گسل‌های متعددی قرار گرفته که فعال شدن هر کدام از آن‌ها می‌تواند منجر به وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ و وارد شدن خسارات زیاد به ساختمان‌ها و شهروندان شود. از سوی دیگر این تنها زلزله نیست که تهران را تهدید می‌کند و ما روزانه شاهد وقوع حوادث مختلفی نظیر آتش‌سوزی، گودبرداری غیراصولی، نشت گاز و … در گوشه و کنار شهر هستیم که هر یک می‌توانند تلفات جانی و مالی بسیاری به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: وقوع هر یک از این مخاطرات با توجه به شرایط ساختاری، بافت فشرده و انبوه شهری، وضعیت معابر، امکانات و تجهیزات نیروهای امدادرسانی و … ممکن است کمک‌رسانی نیروهای امدادی را در همان ثانیه‌ها و دقایق اولیه با اخلال مواجه کند، از این رو برای کاهش این خسارات جانی و مالی باید از ظرفیت مردم محلی استفاده کرد. اما شرط لازم برای استفاده از این ظرفیت این است که این افراد دانش و مهارت‌ کافی برای حضور در چنین شرایطی را داشته باشند. در همین راستا نیز تشکیل گروه‌های مدیریت بحران در اماکن مختلف مورد توجه قرار گرفت.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه گروه‌های مدیریت بحران ساختمان یکی از راه‌های آموزش و ایجاد آمادگی در شهروندان است، گفت: این گروه‌ها شامل تعدادی از ساکنان یا کارکنان هر مکان هستند که به صورت داوطلبانه ضمن دریافت آموزش‌های لازم در کنار مسئولیت‌های روزمره اقدام به ارتقاء ایمنی و کاهش مخاطرات محل کار و زندگی خود می‌کنند و در زمان وقوع بحران وظایف اولیه و مهمی برای کنترل حادثه بر عهده دارند.

کلهری ایجاد آمادگی برای مواجهه با حوادث در مردم شهر تهران را هدف اصلی اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: جلوگیری از افزایش خسارات جانی و مالی در ساعات اولیه پس از وقوع حوادث، همکاری اثربخش با سازمان­های واکنش اضطراری، جلوگیری از بروز بی­ نظمی و هرج ومرج در هنگام بروز حوادث، افزایش فرهنگ ایمنی و خود امدادی در شهروندان و … نیز از دیگر اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه مصوبه اجلاس ششم کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی مبنی بر تهیه طرح جامع مدیریت بحران در شهر تهران، مصوبه اجلاس هفتم کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، طرح جامع امداد و نجات کشور، مصوبات شورای شهر تهران و… از جمله اسناد بالادستی در اجرای این طرح هستند، گفت: این طرح در مرحله اول در ساختمان های مسکونی بالاتر از ۱۸ واحد و بین شش تا ۱۰ طبقه اجرا می شود. داشتن دست کم ۲۵ نفر ساکن و یا حداقل ۲۵ مراجعه‌کننده در طول شبانه‌روز از دیگر شرایط است.

کلهری درباره مراحل اجرای این طرح در ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نیز گفت: در نخستین مرحله اقدام به شناسایی مخاطرات ساختمان و ارائه برنامه کاهش مخاطرات خواهد شد و یک کارشناس ارزیاب بر اساس چک لیستی با ۴۸ سوال، ساختمان را صرف نظر از واحدها ارزیابی کرده و در نهایت اطلاعات چک لیست را در سامانه طرح وارد می‌کند. براساس اطلاعات این چک لیست، سطح خطر پذیری ساختمان و برنامه کاهش مخاطرات آن مشخص خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در ادامه شناسایی مخاطرات منازل و واحدها انجام خواهد شد و ساکنان هر واحد، براساس چک لیستی ۲۴ سوالی، مخاطرات واحد خود را ارزیابی کرده و نسبت به سطح خطرپذیری واحد خود، شناخت پیدا می‌کنند.

به گفته کلهری، پس از کسب این اطلاعات، با توجه به میزان خطرپذیری ارائه آموزش های لازم به ساکنان آغاز شده و این آموزش‌ها به دو شکل مجازی و حضوری ارائه می‌شود و در نهایت برنامه مدیریت بحران ساختمان تکمیل و در اختیار ساکنان قرار خواهد گرفت.

وی درباره شرایط ثبت نام نیز گفت: مدیران ساختمان‌های واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به مدیریت بحران و سامانه این سازمان درخواست خود را ثبت کرده و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا