بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز در مردادماه

به گزارش ساختمان آنلاین:   با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی ۱۵۰ شرکت بزرگ در گروه های ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان شامخ کل در مردادماه در نقطه ۳۸.۵۷ ثبت شد.

بررسی های آماری نشان می دهد مولفه های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام و میزان فروش کالا نیز نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

شاخص میزان قیمت مواد اولیه که با ثبت عدد ۸۳.۹۳ کاهش نسبی در قیمت مواد اولیه نسبت به ماه قبل به ثبت رسید، اما همچنان نشان دهنده تورم قیمت ها در بخش صنعت ساختمان است. بنابراین تداوم نوسانات در قیمت ها در ماه های آینده نیز این صنعت را با رکود تورمی روبرو خواهد کرد.

قیمت محصولات تولید شده (خدمات ارائه شده) با افزایش نسبی نسبت به ماه قبل به عدد شاخص ۶۸.۹ رسید.

عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان کاهش قابل توجهی نسبت به ماه قبل ارزیابی شده است. بنابراین پیش بینی کاهش شدت فعالیت‌ها در شهریورماه نسبت به ماه قبل دور از انتظار نخواهد بود.

گفتنی است، از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص (Purchasing Manager’s Index) PMI که در فارسی به اختصار شامخ نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا محاسبه و منتشر می‌شود.

در ایران نیز اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی ایران در بخش صنعت از مهرماه سال ۹۷ آغاز شد. نتایج این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های ساختمان، صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن بصورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر خواهد شد.

شاخص شامخ (PMI) که وضعیت و شرایط کسب‌وکارها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد در دستور کار مرکز آمار و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران قرار گرفته است.

شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند یکی از مهمترین شاخص‌های بیان‌کننده ویژگی‌های اقتصاد، در بسیاری از کشورهای جهان است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا