راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

ساخت یک میلیون مسکن امکان پذیر است

به گزارش ساختمان آنلاین:  علی نیکزاد در ارتباط تصویری با استودیو خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما درباره طرح جهش تولید مسکن افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید مسکن را به مجلس ارائه دادند که در روز گذشته این طرح به قانون تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح بسیار پیشرو است ادامه داد: در این طرح موضوع زمین و واگذاری زمین‌های دولتی برای وزارت راه و شهرسازی تسریع شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده ۴ این قانون سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی که زمان فروش اقساطی و دوران مشارکت آن به ۲۰ سال خواهد رسید در اختیار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در شهر و روستا قرار داده خواهد شد.

نیکزاد خاطر نشان کرد: ما با این قانون می‌توانیم تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در شهر‌ها و تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان در روستا‌ها تسهیلات بدهیم و باز پرداخت این تسهیلات را می‌توان به صورت پلکانی تقسیط کرد.

وی افزود: در بخش‌هایی از این قانون آمده که وزارت نیرو و وزارت نفت باید تامین تاسیسات زیربنایی و وزارت راه و شهرسازی هم باید تامین تاسیسات روبنایی را داشته باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اولین بار صندوق ملی مسکن در قانون مصوب شده است و اخذ مالیات‌های مربوط به زمین و ساختمان در اختیار این صندوق قرار خواهد گرفت و ما بعد از مدت کوتاهی می‌توانیم از تسهیلات بانکی استفاده نکنیم.

وی گفت: تمام دستگاه‌های دولتی که زمین در داخل شهر‌ها دارند باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای نیرو‌های مسلح استفاده از تسهیلات این قانون تسریع شده و در قانون هم آمده است.

نیکزاد عنوان کرد: ما با این قانون زمین را به صورت ۹۹ ساله خواهیم داشت و برای ۷۰ تا ۸۰ درصد ساخت هر واحد مسکونی تسهیلات لازم در اختیار قرار داده خواهد شد.

وی گفت: اگر وزارت راه و شهرسازی سه کار را انجام دهد تحقق یک میلیون واحد مسکونی در سال انجام پذیر است اول وزارت راه و شهرسازی، پیگیر تشکیل شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور هر ۱۵ روز یکبار باشد، دوم در استان‌ها هم استانداران شورای مسکن را تشکیل دهند و سوم وزارت راه و شهرسازی بتواند از توان بخش خصوصی، انبوه سازان، پیمانکاران و مردم برای ساخت مسکن استفاده کند.

نیکزاد درباره تامین مصالح برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هم گفت: تامین مصالح برای ساخت این تعداد واحد مسکونی شدنی است و هیچگونه یارانه‌ای برای ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته نشده و تورم زا نیست.

وی گفت: اگر با هماهنگی شورای عالی مسکن زمین، تسهیلات و بهره گیری از توان بخش خصوصی استفاده کنیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور شدنی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای ساخت مسکن پنج محور مهم است اول زمین که در قانون آمده و دوم تسهیلات، سوم موضوع قوانین و مقررات، چهارم مصالح ساختمانی و پنجم هم نیروی کار است که تمام این موارد را در کشور داریم و هیچ نیازی به ارز در این موضوع نداریم.

نیکزاد ادامه داد: مجلس از دیروز که شورای نگهبان این طرح را به قانون تبدیل کرد پیگیری لازم را توسط کمیسیون عمران و صحن مجلس خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا