راه و شهرسازیمجله خبری

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی امکان پذیر است؟

به گزارش ساختمان آنلاین: بر اساس طرح جامع مسکن که در دوره وزارت عباس آخوندی در راه و شهرسازی به تصویب رسید و به عنوان سند بالادستی مورد استفاده قرار گرفت، با توجه به شرایط جمعیتی کشور، نیازمند ساخت سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی هستیم.

طرح جامع مسکن: سالی ۹۰۰ هزار واحد نیاز داریم

بر اساس طرح جامع مسکن، کشورمان با توجه به شرایط جمعیتی، نیازمند ساخت سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است.

از این تعداد، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد به مسکن شهری اختصاص دارد.

ساخت سالانه ۲۲۰ هزار واحدمسکونی در سالهای ۹۲ تا ۹۸

این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه ۳۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است. البته همه پروانه‌های ساختمانی، منجر به ساخت و ساز نمی‌شود و تعداد ساخت و سازها معمولاً کمتر از تعداد پروانه‌های صادره است.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی سال گذشته اعلام کرد تنها ۷۵ درصد پروانه‌های ساختمانی صادر شده منجر به ساخت و ساز می‌شود.

آخوندی طرح جامع مسکن را عمل نکرد

عمل نکردن وزیر سابق راه و شهرسازی به مصوبه‌ای که در دوره وزارت خود وی و با عنوان طرح جامع مسکن ملاک عمل باید قرار داده می‌شد، به کاهش شدید تولید مسکن و سپس انباشت تقاضای مسکن و نهایتاً افزایش شدید قیمت آن در سه سال اخیر منجر شد.

طرح اقدام ملی مسکن؛ برای جبران ۶ سال رکود ساخت و ساز

این اختلاف فاحش میزان مسکن تولید شده با رقمی که می‌بایست تولید می‌شد (سالی ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری) سبب راه اندازی طرحی با نام اقدام ملی مسکن از سوی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی شد که علی رغم گذشت ۲ سال از آغاز اجرای این طرح، تا کنون همین هدف گذاریِ سالانه ۴۰۰ هزار واحد هم به نتیجه نرسیده است.

قانون جهش تولید مسکن؛ سند بالادستی الزام دولت به ساخت سالانه یک میلیون واحد

دومین سند بالادستی که قرار است به عنوان هدف گذاری ساخت و ساز با عنوان سالی یک میلیون واحد مسکونی در دستور کار قرار گیرد، طرحی با عنوان جهش تولید مسکن است که از اواخر فروردین ماه امسال در دستور کار بررسی نمایندگان قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید

در این طرح، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی روستایی و شهری مورد تأکید قرار گرفته است.

دستگاه‌های دولتی باید اراضی خود را رایگان به ساخت مسکن بدهند

بر اساس ماده ۹ این طرح، سازمان جنگل‌ها و مراتع مکلف به اختصاص اراضی ملی مورد نیاز برای شهرک سازی شد و همچنین نمایندگان با تصویب ماده ۱۰ این طرح، دستگاه‌های دولتی را مکلف به واگذاری رایگان اراضی در اختیار، برای تولید مسکن کردند.

بنابراین ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، چیزی نیست که دور از دسترس باشد و همه بخش‌های مطالعاتی و پژوهشی آن در دستگاه‌های مخالف از جمله دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و مرکز پژوهش‌های مجلس نهایی و تأیید شده است.

انبوه ساز: ساخت مسکن بسیاری از صنایع را از رکود خارج می‌کند

سید مجید نیک نژاد عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن می‌گوید: بخش ساخت و ساز مسکن، پیشران اقتصادی کشور است و اگر این بخش راه بیفتد، بسیاری از صنایع و مشاغل نیز به دنبال آن از رکود خارج می‌شوند.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، بعد از کنترل رشد فزاینده نقدینگی و همچنین کنترل تورم عمومی کالاها آغاز شود؛ چون در غیر این صورت قیمت تمام شده ساخت و ساز، قابل کنترل نیست. تا مشکلات موجود ریشه‌ای حل نشود، ساخت و ساز هم راه نمی‌افتد.

این انبوه ساز مسکن با تأکید بر اینکه باید موانع تولید از سر راه مسکن برداشته شود گفت: از دیگر مواردی که در نهضت ساخت و ساز باید در نظر گرفته شود، این است که نباید برای اعطای تسهیلات بانکی به ساخت مسکن، از محل پول پر قدرت بانک مرکزی تسهیلات در نظر گرفته شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا