راه و شهرسازیمجله خبری

تنور رقابت بین ایرلاین‌ها داغ می‌شود؟!

به گزارش ساختمان آنلاین:  با تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات اخیر آمریکا و بالا رفتن احتمال تلطیف روابط تیره و تار میان ایران و آمریکا، ایرلاین‌های خارجی بار دیگر پروازهای خود از مبدا و به مقصد ایران را ازسرگرفته‌اند که در آخرین اقدام، دو شرکت هواپیمایی لوفتهانزا و اتریشی بار دیگر نسبت به برقراری پروازهای خود اقدام کرده‌اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، ورود مجدد این ایرلاین‌ها به خطوط پروازی کشور می‌تواند بار دیگر تنور رقابت را داغ کرده و از قیمت‌گذاری انحصاری بلیت بکاهد. از سوی دیگر، با عادی شدن روابط و از بین رفتن موانع، باب نوسازی ناوگان هوایی که سال‌هاست در پی آن هستیم، باز خواهد شد تا صنعت هوانوردی کشور فصلی جدید را پیش روی خود ببیند.

مهدی ملکی، کارشناس حمل‌ونقل هوایی در این رابطه معتقد است: یکی از مهم‌ترین اهداف ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی به کشور، افزایش رقابت و ارتقای سطح کیفی خدمات است. موضوعی که پس از امضای برجام نیز محقق شد و ایرلاین‌های داخلی برای رقابت با خارجی‌های تازه‌وارد، هم قیمت‌های خود را رقابتی کردند و هم کیفیت خود را تا جایی که می‌توانستند افزایش دادند تا از رقابت جا نمانند. بنابراین، باید به جای ترس و مقابله با این موضوع، در راه عملی شدن آن گام برداشت تا صنعت هوایی کشور از امتیاز حضور آن‌ها در جهت افزایش جذابیت بازار، بهره‌مند شود که این موضوع نیز در نهایت به نفع مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: اما متاسفانه تفکری که در بخشی از صنعت هوانوردی حاکم است، این است که ورود خارجی‌ها سهم بازار داخلی‌ها را کاهش داده و موجب معضلاتی برای آن‌ها می‌شود. این در حالی است که در تمام دنیا، شرکت‌های هواپیمایی بدون محدودیت به فعالیت مشغولند. از سوی دیگر، اگر در شرایط عادی و خارج از تحریم جلوی فعالیت این شرکت‌ها گرفته شده و به آن‌ها سهمی تخصیص داده نشود، آن‌ها نیز می‌توانند مقابله به مثل کرده و ایرلاین‌های ایرانی را از فعالیت در کشورشان منع و یا محدود کنند.

ملکی تصریح کرد: تجربه دوران پسابرجام ثابت کرد که ایران ظرفیت فعالیت ایرلاین‌های خارجی را دارد، به‌طوری که طبق آمار سال 95، از 10 میلیون و 800 هزار مسافری که کشور را به مقصد کشورهای خارجی ترک کردند، 6 میلیون و 500 هزار نفر با استفاده از ایرلاین‌های خارجی و 4 میلیون و 300 هزار نفر دیگر نیز به وسیله ایرلاین‌های داخلی سفر خود را انجام دادند. دلیل این فاصله 2 میلیونی نیز کمبود ناوگان هوایی داخلی است که متاسفانه با بازگشت مجدد و سریع تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ، فرصتی برای نوسازی آن باقی نماند. صنعت هوایی کشور امید دارد که با روی کار آمدن جو بایدن، بار دیگر باب خرید هواپیمای خارجی و نوسازی ناوگان باز شود تا در زمینه تعداد ناوگان نیز برابری لازم با ایرلاین‌های خارجی وجود داشته باشد و رقابت به صورت کاملا عادلانه و هم‌سطح صورت پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا