راه و شهرسازیمجله خبری

تخطی عجیب ایرلاین‌ها از قیمت مصوب بلیت

به گزارش ساختمان آنلاین: موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما در ماه‌های اخیر به یکی از پرمناقشه‌ترین مباحث حوزه حمل‌ونقل تبدیل شده و در حالی که شرکت‌های هواپیمایی بر این عقیده‌اند با توجه به کاهش 40 درصدی ظرفیت هواپیماها به دلیل رعایت فاصله اجتماعی در دوران کرونا و همچنین جهش افسارگسیخته نرخ ارز در سال جاری، نرخ بلیت هواپیما باید با افزایش 50 درصدی روبه‌رو شود، وزارت راه و در راس آن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر افزایش حداکثر 10 درصدی نرخ بلیت پافشاری کردند تا در نهایت نرخ جدید بلیت هواپیما در واپسین روزهای آبان‌ماه سال جاری منتشر شود.

اگرچه به نظر می‌رسید در روزهای نخست ایرلاین‌ها برنامه‌ای برای تخطی از این نرخ‌ها ندارند، اما رفته‌رفته روند قیمتی بلیت‌ها نرخ صعودی به خود گرفت، به‌طوری که افزایش قیمت‌ها در روز جاری با فاصله بسیار قابل توجهی توسط آژانس‌های هواپیمایی به فروش می‌رسند. همین موضوع موجب شد تا برخی نمایندگان مجلس در تذکری خطاب به وزارت راه، این موضوع را متذکر شوند.

تخطی از نرخ مصوب در کدام مسیرها صورت گرفته است؟

تهران – مشهد: نرخ مصوب حداکثر قیمت پرواز تهران – مشهد که در خردادماه سال جاری 701 هزار تومان بود، با افزایش 10 درصدی به 771 هزار تومان رسید. این در حالیست که امروز و با گذشت تنها دو هفته از انتشار نرخ‌نامه جدید، شرکت هواپیمایی ماهان بلیت خود در این مسیر پروازی را یک میلیون و 119 هزار و 800 تومان، یعنی 348 هزار و 800 تومان بیش از نرخ مصوب، قیمت‌گذاری کرده است.

پایین‌ترین قیمت بلیت تهران – مشهد (10 آذر 1399)

بالاترین قیمت بلیت تهران – مشهد (10 آذر 1399)

تهران – شیراز: قیمت بلیت در این خط پروازی نیز از این تخطی در قیمت‌گذاری بی‌نصیب نبوده است. حداکثر قیمت 613 هزار تومانی این مسیر پروازی در خردادماه، با اعلام لیست جدید قیمتی به 674 هزار تومان رسید. این در حالیست که بررسی قیمت‌های روز حاکی از آن است که ایران‌ایر با خودنمایی در لیست گران‌ترین‌ها، قیمت این مسیر را به 975 هزار تومان، یعنی 300 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب رسانده است.

پایین‌ترین قیمت بلیت تهران – شیراز (10 آذر 1399)

بالاترین قیمت بلیت تهران – شیراز (10 آذر 1399)

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی در واکنش به این خبر می‌گوید: ایرلاین‌ها حق دارند زیر بار نرخ‌های تحمیلی نروند و تا زمانی که ایرلاین‌ها سوخت خود را با دلار نیمایی تامین می‌کنند، این موضوع ادامه خواهد داشت. ایرلاین‌ها در گذشته سوخت خود را با دلار 4200 تومانی تهیه می‌کردند اما الان مجبورند با دلار نیمایی، یعنی با 6 برابر قیمت نسبت به تامین سوخت خود اقدام کنند. این در حالی است که هزینه سوخت 30 درصد از کل هزینه پرواز را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: یک بار برای همیشه باید تکلیف این موضوع روشن شود که بالاخره با کدام ارز می‌خواهیم به شرکت‌های هواپیمایی سوخت بفروشیم؛ با دلار 4200 تومانی، دلار نیمایی یا دلار آزاد؟ یک شرکت هواپیمایی زیر بار هزینه‌هایی از جمله هزینه سوخت، اقساط خرید هواپیما و همچنین خرید قطعات است و مشخص نیست برای هر یک از این‌ها چه نوع ارزی اختصاص داده شده است. اگر برای همه این‌ها بخواهیم روی ارز نیمایی حساب کنیم، اوضاع بهتر از این نمی‌شود.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازها

با آغاز شیوع کرونا در دنیا، فروش و فعالیت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تحت تاثیر قرار گرفت، به‌طوری که بسیاری از ایرلاین‌های به‌نام دنیا از جمله امارات، قطر، لوفتهانزا، ترکیش ایرلاینز و … مجبور به پرواز با صندلی‌های خالی شدند. این موضوع در خطوط هوایی کشورمان نیز صدق می‌کرد و در روزهای ابتدایی، پروازها با تعداد انگشت‌شماری مسافر در حال انجام بود تا این که با عادی شدن شیوع این بیماری و همچنین کاهش حساسیت‌ها نسبت به آن، مجددا شاهد افزایش تقاضا و بازگشت رونق به آن‌ها بودیم که این موضوع موجب سهل‌انگاری در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شد.

همین موضوع موجب شد تا وزارت راه و سازمان هواپیمایی ایرلاین‌ها را ملزم به رعایت سقف 60 درصدی مسافرگیری در هر پرواز کنند تا در میان هر مسافر یک صندلی خالی وجود داشته باشد. اگرچه در ابتدا این موضوع چندان مورد توجه ایرلاین‌ها قرار نگرفته بود تا حدی که در مواردی مسافرگیری کامل هواپیماها نگرانی‌ها را به طرز قابل توجهی افزایش داده بود اما با سخت‌گیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان هواپیمایی و هشدارهای بازدارنده وزارت راه، مشاهدات میدانی این روزها حاکی از رعایت کامل این موضوع از سوی شرکت‌های هواپیمایی است.

دانشمند در رابطه با این موضوع معتقد است: اگرچه به شرکت‌های هواپیمایی گفته شده نهایتا از 60 درصد ظرفیت خود برای پروازها استفاده کنند، اما امروز به دلیل گران بودن پروازها و همچنین اقبال کمتر مردم به سفر در محدودیت‌های کرونایی، به طور اتوماتیک همین 60 درصد تقاضا را شاهد هستیم، یعنی مسافری برای تکمیل باقیمانده ظرفیت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، ایرلاین‌های داخلی ما ورشکسته می‌شوند و کلیت صنعت هوانوردی ما زیر سوال می‌رود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا