مجله خبری

انتقال پایتخت اداری با استفاده از مدل کره‌ای‌ها

انتقال پایتخت اداری با استفاده از مدل کره‌ای‌ها

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری از جمله کره‌ جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع چالش‌های موجود در حوزه شهری دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات، راهی منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی  طی سخنرانی در سمینار شهر جدید- شهرهوشمند ضمن عرض خیرمقدم به تمامی شرکت‌کنندگان از کشور کره جنوبی و همچنین مدیران وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ایران و کره جنوبی به خصوص در دوران معاصر از روابط بسیار مستحکمی در حوزه سیاسی و اقتصادی برخوردار بوده‌اند، در حال حاضر بیش از نیم قرن از تأسیس سفارت این کشور در ایران می‌گذرد و ما همواره شاهد منشأ خیر و برکت از حضور مستمر آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان بوده‌ایم.
طاهرخانی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تعالی هرچه بیشتر توسعه مسیر روابط بین ایران و کره بیان کرد: تلاش داریم تا این جلسات با هدف تبادل دانش و تجربه توسعه شهری و علم شهرسازی به نتایج مناسبی برای ۲ ملت ختم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در ایران، جمعیت شهری کشور حدود ۷۴ درصد اعلام شده است گفت: ایران در ۲ الی ۳ دهه اخیر شاهد یک دوره شهرنشینی بسیار شتابان بوده است، شرایطی که شهرنشینی در دهه پیش‌رو را با چالش‌های متعددی در حوزه‌هایی از جمله کیفیت زندگی، زیست‌پذیری و تاب‌آوری در برابر حوادث مواجه کرده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری از جمله کره‌ جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع این موانع دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات مسیری منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه هم اکنون نزدیک به ۳ دهه از سیاست ایجاد شهرهای جدید در ایران می‌گذرد گفت: این سیاست در کره جنوبی نیز همزمان با کشور ما در دهه ۹۰ به طور گسترده و با هدف مواجهه با توسعه شهری شتابان خصوصا در کلان‌شهرها آغاز و مورد توجه قرار گرفت.
طاهرخانی در این‌باره افزود: متأسفانه این سیاست در کشور ما همواره با چالش‌هایی چون ناهماهنگی سیاستی در توسعه شهری ایران، رشد شتابان جمعیت شهری، نظام تأمین مالی ناپایدار در توسعه شهرهای جدید ، تقدم توسعه مسکونی به زیرساخت‌های اساسی به ویژه در بحث حمل و نقل انبوه مواجه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این شرایط به گونه‌ای است که شهرهای جدید فعلی ما در کشور به هیچ وجه با اهداف اولیه خود در امر توسعه شهری منطبق نبوده و با آن فاصله طولانی دارند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین خاطرنشان کرد: ما در این مقطع که با فقدان تجربه بهنگام، معتبر و گسترده در کشورهای غربی در حوزه توسعه شهری و ایجاد شهرهای هوشمند روبه رو بودیم فرصت را مغتنم شمردیم تا از تجارب کشور کره جنوبی در این حوزه بهره ببریم چراکه این کشور دارای مؤخرترین و گسترده‌ترین اطلاعات و تجارب در امر توسعه شهرهای جدید در دنیا بوده و هم‌اکنون نیز دارای برنامه‌های زیادی برای ادامه و پیگیری آن هستند.
وی با تأکید بر این نکته که کره جنوبی پس از گذشت ۱۰ سال از شروع سیاست ایجاد شهرهای جدید اقدام به تغییر پارادایم و رویکرد خود در توسعه شهرهای جدید کرد گفت: این کشور موفق شد تا بعد از ۱۰ سال رویکرد خود از موضع مسکونی را به سایر کارکردهای شهری تغییر داده و اقدامات ارزشمندی در این بخش انجام دهد.
طاهرخانی با بیان اینکه متأسفانه ایران موفق به انجام این تغییر رویکرد تا کنون نشده و کماکان پس از گذشت ۳ دهه همچنان رویکرد صرفا مسکونی را در سیاست ایجاد شهرهای جدید مد نظر دارد گفت: در بازدیدی که همراه با همکارانم از شهرهای جدید کشور کره‌ جنوبی داشتیم، شاهد بودیم که این کشور دارای تجربه‌های بسیار ارزشمندی برای تبادل در مجموعه شهرهای جدید در اختیار دارد به همین دلیل برنامه‌ریزی لازم جهت برگزاری این سمینار و کارگروه‌های آموزشی را در کشور فراهم کردیم تا از آن‌ها نهایت بهره را ببریم.
این مقام مسئول ارتقای زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در مجموعه شهرهای جدید و برنامه‌ریزی جهت آغاز عملیات ساخت نسل دوم شهرهای جدید را از فواید و کمک‌های این سمینار و کارگاه‌های برگزار شده در این حوزه دانست و گفت: قطعا بهره‌مندی از این تجربه می تواند در مسیر پیش‌روی شهرهای جدید بسیار مؤثر و مفید باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث انتقال پایتخت اداری کشور نیز بیان کرد: خوشبختانه کره جنوبی در این زمینه نیز دارای مؤخرترین تجارب موجود بوده و پروژه انجام ان همچنان در این کشور در حال انجام و تکمیل است.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای جهت ساماندهی و انتقال مرکز سیاسی و اداری در کشور داشته و کارگروه‌هایی از مجموعه سازمان‌های ذی‌ربط برای اتخاذ تصمیمات لازم آن تشکیل شده است که امید داریم این سمینار باعث گرفتن تصمیمات صحیح‌تری در این حوزه شود.
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که کارگاه‌های برگزار شده در این حوزه بتواند هماهنگی سیاستی لازم بین متخصصان و مجموعه مدیران و کارشناسان در این حوزه را فراهم کند گفت: تلاش داریم تا بتوانیم از این فرصت و تجارب در امر توسعه شهری نهایت استفاده را در کشور ببریم.
منبع :وزارت راه و شهرسازی
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا