راه و شهرسازیمجله خبری

وجود 100 ساختمان مشابه پلاسکو در تهران

به گزارش ساختمان آنلاین:   احمد خرم افزود: هزار باب ساختمان که هر کدام ۳۰ تا ۴۰ واحد دارند و سرجمع ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکونی و تجاری محسوب می‌شوند، در خطر آتش سوزی قرار دارند.

وی با اشاره به این که فاجعه بزرگتر از آتش سوزی، زلزله است، گفت: در تهران از خیابان انقلاب به پایین لایه‌های نرم شهر تهران است که سطح آب تحت الارضی آن بالاست و زیر آن لجن قرار گرفته، بنابراین ساختمان روی لایه‌ای بنا شده که زیر آن لجن وجود دارد و در صورتی که زلزله ۶ ریشتری اتفاق بیافتد این لایه‌های لجنی و لایه‌هایی که ساختمان روی آن بنا شده به هم می‌خورند و ساختمان کاملاً پایین می‌ریزد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: شرکت جایکای ژاپن در سال ۸۲ مطالعاتی در تهران انجام داد و به این جمع‌بندی رسید که صدها هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله ۶ ریشتری ویران و تعداد کشته شدگان میلیونی خواهد بود.

خرم گفت: نمی‌دانم چرا این واقعیت را به مردم نمی‌گوییم و می‌ترسیم مردم نگران شوند، مردم از مجاری غیر رسمی اطلاعات غلط می‌گیرند و نگرانی آن‌ها بیشتر می‌شود بنابر این باید با مردم صحبت کرد و مشکل و راهکار را گفت و از خود مردم راه حل گرفت.

وی افزود: اینکه مردم بدانند برای مقاوم سازی هشت درصد هزینه ساخت لازم است، بهتر از این است که یک زلزله ۶ تا ۸ ریشتر ساختمان آن‌ها را ویران کند و علاوه بر هزینه ساخت، هزینه آواربرداری را هم متقبل شوند، در این صورت اکثر مردم دست به کار می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی شدیداً آسیب پذیرند و نیاز به مقاوم سازی در مقابل آتش سوزی دارند، گرچه در دو سه دهه قبل ساختمان‌های خوب دولتی نیز ساخته شده است، اما این‌ها مقاوم سازی را منتفی نمی‌کند.

خرم افزود: ساختمان‌های دولتی ردیف‌هایی برای مقاوم سازی دارند که هزینه نمی‌شود، هر دستگاه دولتی می‌تواند یک ردیف برای مقاوم سازی ساختمان اختصاص دهد و این مشکل را اساسی برطرف کند.

وی گفت: در سه دهه قبل، مشاور مقاوم سازی نداشتیم، اما الان نیروی تخصصی در این زمینه داریم و به راحتی می‌توانیم طراحی و نظارت کنیم و مقاوم سازی اصولی و علمی با اجرای دقیق انجام دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به این سوال که آیا این ساختمان‌های غیر مقاوم فعلی را می‌توان مقاوم سازی کرد؟ افزود: یکی از تخصص‌ها در صنعت ساختمان، بررسی و مقاوم سازی ساختمان‌های غیر مقاوم است، بطوریکه ضعف کار را با تست‌های غیر مخرب متوجه می‌شوند و با طرح و محاسبه جدید و با استفاده از نرم افزارها، راه حل ارائه می‌کنند.

خرم گفت: برای ترمیم و بالا بردن عمر ساختمان با استفاده از نرم افزارهای موجود می‌توان فهمید چه مصالحی را چگونه استفاده کرد تا عمر ساختمان یا جاده ۱۰ تا ۱۵ سال بیشتر شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: عمر ساختمان‌ها در دهه ۵۰ در کشورمان ۳۰ سال بود و امروز به ۲۳ تا ۲۴ سال رسیده، در حالی که در اروپا و امریکا عمر ساختمان‌ها در دهه ۵۰ سی سال بود و امروز از مرز ۱۲۰ سال عبور کرده.

خرم افزود: ما راه سخت و طولانی داریم تا عمر ساختمان‌ها در کشورمان از مرز ۵۰ سال عبور کند و باید این راه را برویم که با استفاده از روش‌های سنتی امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: باید صنعتی سازی در کشور راه بیافتد، در حالیکه در حال حاضر، متأسفانه کمتر از پنج درصد ساخت و سازها در کشورمان صنعتی سازی می‌شود و بقیه به صورت سنتی ساخته می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که برای صنعتی شدن باید گام‌های جدی برداریم و هم اکنون فاصله زیادی با آن داریم، گفت: شش نسل ساخت و ساز داریم که کشور ما در نسل سوم قرار دارد و این یعنی ما در نسل پیش صنعتی هستیم.

خرم افزود: نسل چهارم ساخت وساز صنعتی‌سازی و نسل پنجم، هوشمند سازی و نسل ششم، ساختمان‌های سبز و نسل هفتم ساختمان‌های بهداشتی، سبک و ایمن و نمای مادام العمر با استفاده از نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی است که هنوز دنیا وارد آن نشده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا