مجله خبری

مرگ سالانه ۹۰۰ نفر در حوادث ناشی از کارهای ساختمانی

مرگ سالانه ۹۰۰ نفر در حوادث ناشی از کارهای ساختمانی

مرگ سالانه ۹۰۰ نفر در حوادث ناشی از کارهای ساختمانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان گفت: رقم جان‌باختگان حوادث ناشی از کارهای ساختمانی، غیرقابل قبول است و باید تلاش‌های مضاعفی برای کاهش این آمار انجام شود که عدم به کارگیری افراد فاقدصلاحیت در فرآیند ساختمانی، یکی از این اقدامات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: مطابق قانون نظام‌مهندسی ساختمان، تنها افراد با صلاحیت، حق دخالت در ساخت و ساز را دارند؛ زیرا تولید ساختمان به پیچیدگی هر مقوله تخصصی دیگری است که سایر صنوف انجام می‌دهند.

مظاهریان ادامه داد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی انتظار دارد در مورد ساخت و ساز هم مانند سایر تخصص‌ها، متخصصان واقعی به این امر وارد شوند، در واقع باید افراد متخصص که در این زمینه تجربه دارند و صلاحیت آنها رسما تائید شده، باید به ساخت و ساز بپردازند.

وی ادامه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که در تولید ساختمان، پیمانکار ساخت و حتی کارگر ساختمانی هم ماهر باشند وصلاحیت‌ کارگر را وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی به رسمیت شناخته باشد، آن وقت می‌توان تضمین کرد که شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در ساختمان نباشیم.

توجه به مسائل فنی در کارگروه حوادث ساختمانی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حوادث ساختمان دارای دو بحث فنی و حقوقی است، بحث حقوقی آن به وزارت راه و شهرسازی مرتبط نیست و در این زمینه باید، قوه قضاییه اظهارنظر کند و مقصران را شناسایی کند.

مظاهریان تصریح کرد: کارگروه حوادث ساختمانی، بحث را معطوف به مسائل فنی کرده است و تا افراد بتوانند در بحث فنی متوجه اشکالات شوند و در فرآیند ساخت هم اصلاحات لازم را انجام دهند.

وی افزود: توجه به مسائل فنی سبب می‌شود تا ابعاد مختلف حادثه شناسایی شود؛ اما وقتی مباحث حقوقی مطرح می‌شود، معمولا افراد به دلیل آنکه سعی در بی‌گناه جلوه دادن خود دارند وجوه حادثه را به درستی تشریح نمی‌کنند؛ بنابراین بهتر است که این دو بخش را کاملا از هم جدا باشند تا بتوانیم فرآیندهای ساخت و ساز را به درستی شناسایی و اصلاح کنیم.

این مقام مسئول درباره پیگیری حوادث ساختمانی ناشی از گودبرداری‌ها و ساخت و سازهای بی‌ضابطه و همچنین عدم رعایت نکات فنی و مهندسی، گفت: پیگیری حوادث‌ ساختمانی از طریق مباحث مقررات ملی ساختمان و ترویج مقررات ملی ساختمان قابل انجام است. همچنین یافته‌های مستندسازی حوادث، کمک می‌کند مقررات و کدهای ساختمانی متناسب با نوع حادثه اصلاح شود و بدین طریق، حوادث کاهش پیدا کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا