بورس و بازارمجله خبری

پشت‌پرده دیوار گرانی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  سال های دوری نبود، زمانی که بنگاه های مشاوره املاک خانه های فروشی و اجاره را همراه با متراژ و شرایط آن روی شیشه یک مغازه کوچک نصب می کردند و مشتری بدون اینکه به داخل مغازه برود، خانه مورد نظرش را پیدا می کرد.

یا اینکه متقاضی با مراجعه به مشاوره املاک با توجه به موقعیت مکانی خانه، کیفیت ساخت، تعداد طبقه و امکانات موجود نسبت به قیمتگذاری واحد مسکونی و یا اجاره واحد اقدام می کرد.

رفته رفته اما این روند تغییر کرد و پس از کاهش عرضه مسکن و افزایش تقاضا، قیمت کارشناسی از فرآیند خرید خانه حذف و قیمت متناسب با عرضه و تقاضا تعیین شد.

ناگفته نماند که پس از ظهور زیرساخت های فروش اینترنتی، فرآیند معاملات مسکن دچار تغییر و تحول گسترده ای شد و در حال حاضر اکثریت مردم برای خرید مسکن به سراغ تارنماهای فروش اینترنتی رفته و با هدف گرفتن آگهی های نزدیک به شرایط مالی نسبت به خرید مسکن اقدام می کنند.

در این بین شرایط فعالیت بنگاه ها یا همان مشاوران املاک هم تغییر زیادی کرده و بساط کاغذنویسی جمع شده است، در واقع بنگاه های خرید و فروش ملک آنقدر شیک هستند که شاید یک اداره دولتی اینقدر شیک نباشد، میزها کنار هم چیده شده است و چند جوان آراسته و شیک پشت میز نشسته اند!

استندهای روی میز نشان می دهد که هر کدام کار خاصی انجام می دهند، خودم را دانشجوی غریبی معرفی می کنم که دنبال خانه اجاره ای است، میز آخر را نشانم می دهند.

به سراغ شخصی که در پشت میز آخر نشسته می روم، جوان 27 و 28 ساله ای با کت و شلوار شیک کارهای مربوط به اجاره منزل را انجام می دهد، در تمام مدت صحبتش با من سعی می کند، به قول خودش فایل های مختلفی به من پیشنهاد دهد.

هر شرایطی که توضیح می دهم یک فایل مناسب با آن به من پیشنهاد می دهد و هر طور شده می خواهد مرا راضی نگهدارد، حتی در بحث قیمت اجاره هم کمال همراهی را با من انجام می دهد.

به بهانه اینکه پول کافی برای اجاره این واحد را ندارم از این مشاوره املاک خارج شده و به یک مشاوره املاک دیگر در یک منطقه دیگر از شهر می روم، اینجا هم مثل مشاوره املاک قبلی شیک است و هفت هشت نفر کارمند دارد که همدیگر را مهندس صدا می زنند.

به سراغ شخصی که مسؤول اجاره واحدهای آپارتمانی است می روم، مشخصات واحد مورد نظرم را می گویم، شخصی که مسؤول این کار است، یک شماره در اختیارم می گذارد که بعدها متوجه می شوم، شماره همان مشاور املاک قبلی است!

دلال بازی برای افزایش قیمت مسکن

همه آنها یک روش خاص را دنبال می کنند، آنها با پول هایی که برای خرید خانه های فوری فروش در حسابشان نگه داشته اند، خانه شخصی را که «پول‌لازم» است را با قیمت بسیار کمی می خرند و با فروش همان خانه به قیمت بالاتر، در کمترین زمان سود هنگفتی به جیب می زنند.

در این میان برخی از مشاوران املاک و اپلیکیشن های مجازی نیز خواسته یا ناخواسته با این دلالان همراه می شوند و در نهایت تنشی را در بازار مسکن ایجاد می کنند که خریدار واقعی مسکن از خرید خانه با قیمت مناسب جا می ماند، در حالی که قیمت ها در این اپلکیشین ها غیر واقعی است.

البته این مسئله را مشاوران املاک می دانند، اما به دلیل اینکه با گران تر فروختن خانه ها، سود بیشتری عایدشان می شود از گفتن واقعیت این ماجرا به خریداران مسکن، امتناع می کنند.

رئیس سابق اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اقدامات جدی صورت گرفته در استان به منظور ساماندهی مشاورین املاک اظهار کرد: مسؤولان استانی از جمله استاندار و دادستان و دادگستری در این باره وارد عمل شده و اقداماتی انجام داده اند.

سید محمود موسوی از ساماندهی مشاوران املاک زنجان خبر داد و گفت: امسال بازرسی ها تشدید یافت و وضعیت مطلوب تر شده است.

وی با بیان اینکه اکثر مشاوران املاک دارای مجوز هستند، افزود: کمتر دیده شده است که مشاوران املاک در زنجان بدون مجوز فعالیت کنند.

برخورد با 20 مشاوره املاک متخلف

موسوی تصریح کرد: در همین راستا و به منظور جلوگیری از تخلفات صنفی، طرح تشدید برخورد با واحدهای فعال در حوزه املاک بدون مجوز در حال اجرا است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان از برخورد و پلمب 20 بنگاه مشاوره املاک خبر داد و گفت: این بنگاه های تخلفاتی در حوزه قیمت ها و سایر موضوعات داشتند.

وی از اجباری شدن ثبت هولوگرامی همه معاملات مسکن خبر داد و گفت: در صورتی که این اتفاق نیافتد معاملات وجاهت قانونی نخواهد داشت.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به مشکلات ناشی از عدم ثبت هولوگرامی معاملات اضافه کرد: این امر موجب شده است که گاها یک ملک به چندین نفر فروخته شود.

رئیس سازمان صمت نیز در این باره گفت: مشاورین املاک باید شناسنامه و پروانه ساخت و استعلامات لازم را در زمان پیش فروش املاک را اخذ و سپس نسبت به واگذاری به متقاضیان اقدام کنند.

ناصر فغفوری از صدور پروانه تخصصی اشتغال توسط اداره ثبت اسناد برای مشاورین املاک و خودرو خبر داد و افزود اجرای دوره های آموزشی برای فعالان این صنوف در راستای آشنایی کامل با نحوه انجام مسؤولیت های شغلی به صورت جد پییگری می شود.

ناصر فغفوری خاطرنشان کرد: مشاورین حقوقی مورد تائید قوه قضائیه بر معاملات املاک و خودرو نظارت خواهند کرد و تایید آنان بر قانونی بودن معاملات ثبت و مرجع داوری در زمان بروز اختلاف بین طرفین معامله در قرار داد ذکر خواهد شد.

اغلب املاکی ها سنتی هستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان زنجان با بیان اینکه یک هزار و 200 مشاور املاک در زنجان فعالیت دارد، اظهار کرد: واحدهایی هم بدون داشتن مجوز فعالیت می کنند، چرا که به دلیل اشباع شدن دیگر مجوزی صادر نمی شود.

لطفی با تاکید بر اینکه بیشترین تخلفات در حوزه املاک در سایت های مطرح آنهم توسط دلال های سود جود انجام می شود، افزود: به این صورت که با قیمت گذاری های غیرواقعی منجر به ایجاد اختلاف قیمت عجیب و غریب در این حوزه می شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان زنجان افزود: پیگیری ها بیانگر رد ثبت خرید و فروش ملک در دیوان عدالت اداری است که می تواند از دلایل افزایش قیمت محسوب شود، چرا که پیش می آید یک ملک طی یک هفته چندین بار دست به دست می شود که اگر ثبت شده و ملزم به دریافت کد رهگیری شود باید پروسه اداری آن طی شود ولی در قولنامه های دستی چنین روندی وجود ندارد و محض انعقاد قرارداد به املاکی مراجعه کرده و اقدام به فروش می کند.

وی با بیان اینکه مجوزهایی که بعد از سال 98 برای واحدهای املاک داده شده اکثرا پرینتی قرارداد ثبت می کنند و همه اقدامات لازم تبلیغاتی در این مورد هم انجام شده است، ولی اغلب املاکی ها سنتی هستند، افزود: این نوع قرارداد مزیت های فراوانی دارد که جلوگیری از سوء استفاده و غیر قابل ویرایش بودن بعد از دریافت کد از جمله این مزایا است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا