بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

برنامه کاهش قیمت و رشد کیفیت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  در کنار استفاده از توان بخش خصوصی، وزارتخانه تحت امر رستم قاسمی نیم‌نگاهی هم به شرکت‌های خارجی دارد. در ماه‌های اخیر هر از گاهی اعلام می‌شود وزارت راه وشهرسازی با شرکت‌های چینی و ترک در حال مذاکره برای ورود فناوری‌های نوین ساخت مسکن است.

چند روز قبل، یکی از اعضای شورای عالی مسکن اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی نیز مدنظر هستند. با این حال به نظر می‌رسد گزینه‌های دولت به شرکت‌های چینی و یک شرکت ترک که در طرح مسکن مهرنیز از آن استفاده شد و هم‌اکنون در ایران حضور دارد ختم می‌شود.

یکی از دلایلی که دولت، مذاکره با شرکت‌های خارجی را در دستور کار خود قرار داده پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران است. رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه باید به سمت سیستم های نوین در بخش حمل و نقل و مسکن حرکت کنیم، می‌گوید: دربخش ساخت و ساز مسکن کیفیت خوبی نداریم. امروز عمر ساختمان های کشور ۱۵ تا ۲۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه زمان ساخت مسکن در کشور حداقل دو سال است، افزود: این درحالی است که در دنیا ساختمانی های ۱۲ طبقه را در شش ماه می سازند. بنابراین ما به دنبال وارد کردن فناوری صنعتی‌سازی ساختمان به ایران هستیم.

تفاوت قیمت ارایه شده از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی از دیگر انگیزه‌های دولت برای مذاکره با خارجی‌ها عنوان شده است. بنا به گفته احمد دنیامالی ـ عضو شورای عالی مسکن ـ سازندگان داخلی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن پیشنهاد ۵.۵ میلیون تومان در هر متر مربع ارایه کردند. حال آن‌که در مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت به عدد کمتر از سه میلیون تومان رسیده‌ایم. البته کار با خارجی‌ها تابعی از قیمت دلار است و در این مورد نگران پایه دلاری آن هستیم چراکه با رشد نرخ دلار طبیعتا قیمت‌ این قراردادها هم بالا می رود.

گفته می‌شود با توجه به محدودیت‌های قانونی، مذاکره با شرکتهای چینی و ترکیه‌ای برای استفاده از آنها در بخش کوچکی به اندازه ۱۰ درصد پروژه نهضت ملی مسکن در موضوع انتقال تکنولوژی ساخت مسکن است.

موضوع کاهش مدت زمان ساخت هم از چند ماه قبل توسط وزارت دفاع دنبال می‌شود و در این خصوص وزارت دفاع «کارخانه صنعتی ساختمان» را ایجاد کرده است.

بنا به گفته امیر سرتیپ آشتیانی ـ وزیر دفاع ـ هدف اجرای این طرح تولید ساختمان‌های پیش ساخته فلزی به روش نوین است که به منظور تسریع در تحقق اهداف مزبور قرارگاهی تحت عنوان «قرارگاه ساخت» در وزارت دفاع تشکیل شده تا با ایجاد ظرفیت‌های لازم مسیر پیشرفت فرایند صنعتی سازی ساختمان را دنبال نماید. در این روش عمر ساختمان از ۲۵ تا ۳۰ سال به متوسط ۱۰۰ سال افزایش می‌یابد.

با توجه به کمبود منابع مالی دولت، مجلس و وزارت نفت در حال تهیه چارچوبی به منظور تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی از جمله طرح نهضت ملی مسکن هستند. محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ این موضوع را اعلام کرده و گفته است اگر این مساله محقق شود گشایش خوبی در زمینه تامین مالی پروژه‌ها ایجاد خواهد کرد.

او البته عنوان کرد ورود شرکت‌های خارجی برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به بهانه تهاتر نفت نیست، بلکه هدف اصلی این اقدام ورود تکنولوژی ساخت صنعتی ساختمان است اما اگر امکان تهاتر نفت با انبوه‌سازان به عنوان یکی از راه‌های تامین منابع مالی ساخت مسکن فراهم شوند، اتفاق خوبی خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا