اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

  سرعت رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده پنج شتاب می‌گیرد

سرپرست دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران از افزایش سرعت روند رسیدگی به پرونده های ارجاعی به این کمیسیون خبر داد و گفت: در حالی که در گذشته میانگین زمان رسیدگی به پرونده های این کمیسیون بین 6 تا یکسال و نیم زمانبر بود، در این دوره حداکثر زمان بررسی پرونده ها به دو ماه تقلیل پیدا کرده است.

متن زیر گفتگو با دکتر فاطمی عقدا است که به شرح ذیل می‌آید:

آقای دکتر، لطفا در ابتدا بفرمایید در مدیریت حضرتعالی به عنوان مدیر کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران، رویکرد و خط مشی شما در مواجهه با پرونده های ارجاعی به این کمیسیون به چه صورت است و چه تفاوتی با دوره های پیشین دارد؟

رویکرد این کمیسیون در برخورد با پرونده ها نسبت به سنوات قبلی تغییرات جدی داشته است. به عنوان مثال در مدیریت پیشین کمیسیون ماده پنج، معمولا پرونده هایی در این کمیسیون مورد بررسی قرار می گرفت که انتخاب شده و پالایش شده بودند. بر این اساس طی یک دهه گذشته به طور کلی 720 پرونده در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت که این امر بدان معنا است که طی ده سال گذشته سالی فقط 72 پرونده در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع در سالهای گذشته روال کار بدین صورت بوده است که به جای اینکه به صورت عادلانه و در یک فرصت برابر به همه پرونده های ارجاعی به این کمیسیون رسیدگی شود، صرفا برخی از پرونده های گزینشی در کمیسیون دبیرخانه ماده پنج شهرداری تهران مورد بررسی قرار می گرفته است. نکته حایز اهمیت این است که حتی پرونده های ارجاعی گزینشی مربوط به همه مناطق نبوده و به گونه ای نبوده است که در بردارنده کل مناطق شهری تهران باشد و بنابراین از بعد توزیع مناطق نیز نیز عدالتی در رسیدگی به پرونده ها وجود نداشته است.اما در این دوره این رویه کاملا کنار گذاشته شده است و با رویکرد عدالت محوری به دنبال این هستیم که فرصت رسیدگی برابر و سریع به تمامی پرونده هایی که از سوی مناطق مختلف شهرداری تهران که در چارچوب ضوابط ارجاع پرونده به کمسیون ماده 5 ارسال می شوند را فراهم کنیم.

بدون شک این تغییر رویکرد باعث تشدید تراکم کاری این دبیرخانه خواهد شد، آیا زمان کافی برای رسیدگی به این حجم از پرونده ها وجود دارد .به طور میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها چه میزان است؟

قطعا این تغییر رویکرد و سیاست، فشار زیادی را به دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران فراهم کرده است، اما به هر حال کار با قدرت دنبال می شود و در ازای افزایش حجم پرونده ها سرعت رسیدگی را افزایش داده ایم به طوری که سعی کرده ایم که زمان رسیدگی به پرونده ها را از حداقل 6 تا بیش از یکی الی دو سال به حداکثر یک تا یک و نیم ماه تقلیل دهیم. در واقع پرونده هایی که از مناطق به این کمیسیون ارجاع می شوند در صورتی که فاقد مشکل باشند، در یک چارچوب مکانیزه، به محض ثبت ارسال، در دبیرخانه کمیسیون ثبت می شوند و اگر هیچ گونه مشکلی نداشته باشند پس از ثبت در دبیرخانه نهایتا ظرف یک تا یک ماه ونیم و حتی بعضا تا دو هفته تعیین تکلیف می شوند.در واقع تمام تلاش ما این بوده است که ماندگاری پرونده در دبیرخانه کمیسیون ماده 5 را به شدت پایین بیاوریم. و اجازه ندهیم پرونده ها نزد کارشناسان این دبیرخانه معطل بمانند. هر چند ادعا نداریم که قادر شده ایم همه نقایص و کاستی هایی که سالها بر روند اداره این کمیسیون وجود داشته است را رفع کنیم اما تمام تلاش ما این است که در قالب یک برنامه شفاف و سیستماتیک به پرونده ها رسیدگی کنیم.

اشاره به بررسی مکانیزه و سیستماتیک پرونده ها کردید. فکر می کنید که چقدر زیرساختهای فنی اجرایی این امر فراهم شده است.

ببنید یکی از سیاستهای اصلی ما این است که با حذف بروکراسی ها و بررسی دستی پرونده ها هم زمان رسیدگی به پروژه ها را کم کنیم و درعین حال رسیدگی به پرونده ها را در قالب یک مسیر شفاف عملیاتی کنیم. امیدواریم تا پایان سال جاری به این هدف برسیم به طوری که شهروندان بتوانند از خانه های خود، کافی نت ها یا دفاتر خدمات فنی شهر، درخواست رسیدگی به پرونده های خود را ثبت و بارگذاری کنند و تمام فرآیند اداری و مسیر ارزیابی شامل ارسال به کمیسیون و اخذ استعلام، طرح در کارگروه فنی، ارسال به کمیسیون اصلی، و… را به صورت کاملا سیستمی انجام دهند. در چنین شرایطی تا حد زیادی معطلی های ناشی از تشریفات اداری کاهش پیدا می کند و پرونده ها در زمان کوتاهی مورد رسیدگی قرار می گیرند و از بعد شفاف سازی برای شهروندان بسیار موثر خواهد بود و آنها در یک مسیر شفاف می توانند مسیر رسیدگی به پرونده خود را رصد کنند و از سوی دیگر پایش مسیر پرونده ها برای همگان قابل رویت خواهد بود و همه می توانند ببینند که استعلامات پرونده از دستگاه های مختلف شامل محیط زیست، منابع طبیعی، وزارت نیرو ،میراث فرهنگی ،کمسیون ماده 7 کمسیون ماده 12 و… در چه مرحله ای است. به هر حال با توجه به زیرساختی که شهرداری تهران در حوزه شهرسازی فراهم کرده است و بانکهای اطلاعاتی و زیرساختهای نرم افزاری موجود، تحقق این هدف قطعا امکان پذیر خواهد بود. مهمتر از همه این موارد سامانه تهران من است که زیرساخت خوبی را فراهم کرده است و ما به دنبال آن هستیم که از تمام این سرمایه گذاری ها و ظرفیتهای مطلوبی که از قبل مهیا شده برای توسعه شهر تهران استفاده بهینه کنیم البته دکتر زاکانی، شهردار محترم تهران، معاونت شهرسازی و معماری و همچنین شورای محترم شهر تهران در این زمینه حمایت جدی داشته اند و بنده تصور می کنم که اتفاق مثبتی در امر رسیدگی به پرونده های شهروندان در کمسیون ماده پنج رخ خواهد داد و بدون هیچ تبعیضی پرونده های تمامی شهروندان در تمامی مناطق، در یک بازه زمانی کوتاه و در یک فرآیند بروکراسی شفاف مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

در رسیدگی به پرونده ها تا چه میزان به طرح های تفصیلی عمل می کنید؟

قطعا طرح تفصلی ملاک عمل ما در رسیدگی به پرونده هاست و ما به هیچ عنوان به خودمان اجازه نمی دهیم که از اهداف طرح جامع عدول کنیم. قطعا اگر پروژه های ما و یا طرح هایی که برای بررسی به کمیسیون ماده پنج ارجاع می شود با طرح جامع مغایر باشد ،برای رسیدگی به شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان مرجع قانونی تصمیم گیرنده ارسال می شود و شهروندان باید یقین داشته باشند که ما سعی مان بر این بوده و هست و خواهد بود که در چهارچوب ضوابط و مقررات و اختیارات قانونی که کمسیون دارد به موجب قانون شورای عالی معماری شهرسازی کشور حرکت کنیم و خلاف قوانین و مقررات به هیچ عنوان عمل نمی کنیم.

انتقادهای فراوانی درباره بسته های تشویقی در حوزه بافتهای فرسوده مطرح شده و برخی می گویند تراکم های تشویقی سبب افزایش بارگذاری جمعیت در تهران میشود و همچنین گفته میشود که این تراکم ها مغایر با طرح های بالادستی است،شما چه نظری در اینباره دارید؟

در تهران انباشت تقاضا در حوزه مسکن وجود دارد و بخشی از نیاز مسکن از طریق بهسازی و بازآفرینی بافتهای فرسوده پاسخ داده خواهد شد.،کمیسیون ماده 5 در اینجا هم به وظیفه و تکلیف قانونی خود عمل کرده است و اگر در واقع تراکمی داده شده است در چارچوب طرح های موضوعی و موضعی بوده و سعی شده خارج از اهداف طرح تفصیلی در آن مناطق نباشد. در پایان تاکید می کنم که امیدواریم که در دوره جدید مدیریت شهری واقعا کمیسیون ماده 5 بتواند به عنوان یک عامل تسریع کننده و تسهیل کننده حل مشکلات شهر نقش آفرینی کند.

لیلا درخشان

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا