بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

کمبود یونولیت در بازار همچنان ادامه دارد

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از بازار، توان صادرات محصولات پتروشیمی در طی سال های گذشته نشان می دهد که تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع تا چه حد می تواند برای صنایع و تولیدکنندگان داخلی در حوزه های مختلف آسان و در عین حال پر پیچ و خم باشد.

ماه هاست که افزایش قیمت مواد اولیه موجب کمبود یونولیت شده و به نُقل محافل بخش مسکن تبدیل شده است. اغلب سازندگان مسکن از نبود و رشد چند برابری قیمت این محصول ساختمانی گلایه مند هستند. آنان معتقد هستند که رشد قیمت یونولیت این روزها برخی از کارگاه های ساختمانی را به تعطیلی کشانده و متاسفانه وزارت صمت و وزارت نفت نیز به آن عکس العملی نشان نمی دهند.

انبوه سازان می گویند وزارت راه و شهرسازی اگر راجع به این وضعیت در مقابل وزارتخانه های نفت و صمت سکوت کند دود این کمبود و افزایش قیمت ها به چشم این وزارتخانه هم خواهد رفت چرا که این موضوع قیمت تمام شده نهضت ملی را چند برابر افزایش خواهد داد.

اواسط آبان ماه امسال بود که به یکباره شاهد نایاب شدن بلوک سقفی (یونولیت) در بازار مسکن شدیم به طوری که قیمت هر متر مربع یونولیت از ۱۱۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

هر چند انبوه سازان این قیمت را در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار تومان عنوان می کنند و می گویند که این کمبود همچنان ادامه دارد و اتفاقا هیچ نهاد و وزارتخانه ای هم نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا ماجرای کمبود یونولیت برطرف شده است؟ گفت: مگر سایر کمبودها و مشکلات در تولیدات برطرف شده است که بخواهیم انتظار داشته باشیم کمبود یونولیت برطرف شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر یونولیت به بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و قطعا ادامه این روند برای تولیدکنندگان بیش از پیش ایجاد مشکل کرده و تعطیلی کارگاه به همراه خواهد داشت.

اگر چه برخی از انبوه سازان معتقد هستند که رشد سه برابری قیمت یونولیت متری ۶۰۰ هزار تومان به قیمت تمام شده ساخت اضافه می کند اما پورحاجت پا را فراتر گذاشته و اعلام می کند که این رشد قیمت موجب رشد حدود ۲۵۰ هزار تومان از محل افزایش قیمت پلاستوفوم بر هزینه جهش تولید مسکن خواهد داشت.

او پیشتر گفته بود که دولت هر روز وعده می دهد که می خواهیم مسکن ملی تولید کنیم و قیمت ها را کنترل می کنیم و بر بازار نظارت می کنیم. هر متر مربع این یونولیت ها و پلاستوفوم ها تقریبا حدود ۳۵۰ هزار تومان بر روی هر متر مربع ساخت است. و به عبارتی می توان گفت که اگر سابقا یک متر مربع پلاستوفوم هزینه ۸۰ هزار تومانی را برای ساخت ایجاد می کرد امروز این هزینه سه برابر شده است.

وی ادامه می دهد: اگر رشد ۲۵۰ هزار تومانی از محل افزایش قیمت پلاستوفوم بر هزینه جهش تولید مسکن را جدی نگیریم قطعا سازندگان با ترس و تعلل بیشتری وارد این طرح ملی خواهند شد.

عباس هاشمی عضو انجمن تولیدکنندگان یونولیت اخیرا اعلام کرده است که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه در چند ماه اخیر، ۱۴ کارخانه از ۵۳ واحد تولید یونولیت در تهران به طور کامل تعطیل شده اند.

اما نکته بدتر و چالش برانگیز آن احتمال به فروش گذاشته شدن کارخانه های تولید یونولیت است. چرا که همانطور که عضو انجمن تولیدکنندگان یونولیت اعلام کرده است علاوه بر تعطیلی ۲۵ درصد واحدهای تولید یونولیت در تهران، ۳۰ کارخانه نیز برای فروش واحد تولیدی خود اقدام کرده اند.

گزارش ها نشان می دهد که سه ماه است که شرکت «پتروشیمی پارس» به عنوان تنها تولیدکننده «منومر استایرن» که ماده اولیه صنعت یونولیت است تولیدی انجام نداده و ۲۵۰۰ تولیدکننده این صنعت را با چالش تامین مواد اولیه مواجه کرده است. قیمت منومر استایرن در مدت چهار ماه ناگهان ۱۰ برابر شده و به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده است؛ در حالی که قیمت جهانی آن یک دلار و هفت سنت است.

در حال حاضر، قیمت پایه این ماده اولیه که بیشتر از ترکیه و بخشی از آن از پاکستان وارد می شود، بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است، اما در بازار بیش از ۲۳۰ هزار تومان به فروش می شود و برخی واردکنندگان نیز آن را ۳۵۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

اما محمدرضا فرتاش یکی دیگر از اعضای انجمن تولیدکنندگان یونولیت با اشاره به اینکه از ابتدای شهریور ۱۴۰۱ شرکت پتروشیمی پارس اعلام کرد که امکان تولید و تامین منومر را برای تولیدکنندگان پلی استایرن انبساطی ندارد که این مسئله موجب کمبود و کاهش عرضه این ماده اولیه در بورس شد می گوید: پس از این اتفاق، تنها پتروشیمی تبریز توانست مقداری منومر در بورس عرضه کند که آن هم به این دلیل بود که این شرکت منومر را وارد و در بورس با قیمت پایه ۳۲ هزار تومان عرضه می کرد.

فرتاش با بیان اینکه کمبود عرضه، افزایش رقابت در قیمت این ماده اولیه را به دنبال داشت، گفت: کاهش عرضه این ماده اولیه و بالا بودن تقاضا برای آن، باعث شد تا رقابت قیمتی افزایش یابد و منومر عرضه شده در بورس به رقم ۱۸۰ هزار تومان برسد و در صورتی که این رقم به ۲۰۰ هزار تومان می رسید نیز معاملات ابطال می شد و همین موضوع موجب چند برابر شدن قیمت منومر در بازار آزاد شد.

این تولیدکننده یونولیت افزود: قیمت منومر در بازار آزاد تا ۱۰ برابر افزایش داشته و ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به فروش می رسید، در حالی که قیمت پایه آن در بورس ۳۲ هزار تومان تعیین شده بود.

استفاده از یونولیت در ساختمان سازی امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و این ماده توانسته جایگزین بسیاری از مصالح سنتی شود. یونولیت ها در اصل به سبب داشتن ویژگی هایی همچون وزن کم، عایق صدا، رطوبت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت، قیمت مناسب و… می توانند استفاده های متعددی در صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع داشته باشند. اما رشد ۳۵۰ درصدی قیمت یونولیت در قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر بسیار زیادی دارد. به طوری که بیدار بخت یکی از انبوه سازان مسکن در خوزستان مدعی است این رشد قیمت باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع خواهد شد.

بیدار بخت انبوه ساز مسکن در خوزستان نیز چندی پیش در انتقاد به بی تفاوتی دولت نسبت به این موضوع گفت: آیا دولت و شخص رئیس جمهور از قیمت یونولیت خبر دارد؟ آیا دولت می داند که رشد این محصول ساختمانی تا چه حد بر قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر خواهد داشت؟ تقاضای ما این است که دولت قیمت این محصول ساختمانی را که کاربرد بسیار حساس و حیاتی در صنعت ساختمان دارد را کنترل کند.

این اظهارات انبوه سازان و فعالان از یک سو و اعضای انجمن تولیدکنندگان یونولیت از سوی دیگر نشان می دهد که سکوت وزارت صمت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعطیلی واحدهای تولید یونولیت آن هم تنها در تهران نشان می دهد که این سه وزارتخانه بعد از گذشت چند ماه همچنان قصد ندارند رو در روی یکدیگر قرار بگیرند و قصدی هم برای رفع این مشکل ندارند.

به نظر می رسد رشد نرخ ارز نیز این روزها مزید بر علت شده و قطعا وضعیت تولید یونولیت بهتر نشود بدتر از قبل خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا