راه و شهرسازیمجله خبری

۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه ندارند/ تعلل مجلس در اصلاح قانون

به گزارش ساختمان آنلاین: خرداد ماه سال گذشته کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید. طرح بیمه کارگران ساختمانی طرحی بود که در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی به مجلس ارائه شد. البته کلیات طرح آن زمان به دلیل برخی ایرادات و نواقص به کمیسیون اجتماعی برگشت و به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری فرصت رسیدگی بیشتر پیدا نکرد.

در ادامه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند اما در جریان بررسی این طرح در اخطاری ایراداتی به بند الف ماده واحده طرح گرفته شد که رئیس مجلس این اخطار را وارد دانست و اعلام کرد که به دلیل برخی ابهامات نیازمند اصلاح است و بر این اساس به کمیسیون اجتماعی برگشت.

در این رابطه اسعد صالحی رئیس هیات مدیره تعاونی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی کشور  اظهار کرد: اصلاحات ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که منابع درآمدی سازمان تأمین اجتماعی را تعریف می‌کند، از آذرماه سال ۹۹ در دستور کار است. روال فعلی اینگونه است که منبع درآمد بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه‌های ساخت تأمین می‌شود به این شکل که در ازای صدور هر پروانه، ۱۵ درصد هزینه به حساب سازمان واریز و بابت بیمه کارگران، صرف می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی با اسناد و مدارک ادعا می‌کند این ۱۵ درصد کفایت ۸۳۰ هزار نفر بیمه شده بخش ساختمان را نمی‌دهد لذا درخواست دارد منابع درآمدی در ماده ۵ اصلاح شود.

وی گفت: بنابراین بیش از یک سال است که این طرح در مجلس قرار دارد و اخیراً که مجدد مطرح شد دو نماینده مجلس به آن ایراد وارد کرده اند و می‌گویند یک تا ۱۵ درصدی که به عنوان حق کارفرما باید پرداخت شود، از سوی انبوه ساز و برج ساز به صورت دقیق مشخص نشده است. اما ما می‌گوئیم این مسائل باید به صورت منطقه‌ای اعلام شود که حق کسی ضایع نشود. انبوه سازی در تهران با یک شهر دیگر متفاوت است؛ پس باید این مسائل روشن شود. اما اگر مجلس به دنبال حمایت از انبوه ساز است تا پول پرداخت نشود ما می‌گوئیم انبوه ساز بیمه ما را پرداخت کند و بیمه ما اجباری می‌شود و مسائل حل می‌شود.

مشاور کانون عالی انجمن‌های کارگری افزود: از سویی دیگر رئیس فراکسیون کارگری بیمه کارگران ساختمانی را ۳۰ درصد اعلام کرده است در حالی که ۷ درصد از بیمه کارگران ساختمانی متعلق به کارگر و ۱۵ تا ۱۸ درصد هم برای برج ساز و ساختمان ساز است. در واقع رئیس فراکسیون کارگری اطلاعات اشتباهی دارد و بر همین اساس هم می‌بینیم که طرح بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده است.

صالحی با بیان اینکه کارگر پشتوانه ندارد و در معرض حوادث کار است، گفت: توقع داریم نمایندگان مجلس با نمایندگان کارگران ساختمانی جلسات متعدد داشته باشد تا طرح به صورت دقیق بررسی شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه گذار داشتیم که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر ریزش پیدا کرد جایگزینی برای این تعداد هم نگذاشتیم؛ دوباره کارگرانی به این تعداد اضافه شدند و در حال حاضر می‌توان گفت که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی داریم که حدود ۸۳۰ هزار نفر بیمه هستند و تقریباً بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر بیمه نیستند و پشت خط مانده اند.

صالحی با اشاره به حوادث کار، گفت: میانگین دنیا در مورد حوادث ناشی از اشتغال در صنعت ساختمان بین ۵ تا ۱۵ درصد است در حالی که این عدد در ایران ۴۰ درصد است؛ یعنی ۴۰ درصد از حوادث کار در ایران مربوط به بخش ساختمان می‌شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی کشور تصریح کرد: دلیل اصلی این موضوع هم این است که در بخش آموزش و ایمنی بهداشت به درستی وارد عمل نشده ایم؛ در همین رابطه با سازمان فنی و حرفه‌ای کل کشور منعقد کردیم تا به با اولویت آموزش کارگران ساختمانی را دنبال کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا