مجله خبری

پرکاربردترین نانوساختارهای ایرانی حوزه ساخت‌وساز را بشناسید

ساختمان آنلاین؛ بانک محصولات پایگاه داده استت‌نانو، حاوی اطلاعات مربوط به محصولات نانو حوزه‌های مختلف است. با بررسی بخش ساخت و ساز این بانک، مشخص می‌شود ۸۳۸ محصول از ۴۰ کشور جهان در این بانک درج شده است که این ۱۳۹ نوع محصول بخش ساخت و ساز توسط ۳۶۳ شرکت تولید و عرضه شده‌اند.

از میان این ۸۳۸ محصول ۷۰۷ محصول به بخش مصالح ساختمانی ۶۶ محصول به بخش تزئینات ساختمان و ۶۵ محصول به بخش مواد ساختاری اختصاص دارد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به محصولات ایرانی، مشخص شده است که نیترید تیتانیم، دی‌اکسید سیلیکون و اکسید روی پرکاربردترین نانو ساختارهای محصولات ایرانی حوزه ساختمان هستند. نقره، کلی (رس)، دی‌اکسید تیتانیوم و گرافن در رتبه‌های بعدی رایج‌ترین نانو ساختارهای مورد استفاده در محصولات ایرانی حوزه ساخت و ساز قرار دارند.

این در حالی است که در بخش محصولات نانو حوزه ساخت و ساز در آمریکا، رایج‌ترین نانوساختار دی‌اکسید تیتانیم، دی‌اکسید سیلیکون و نقره هستند که پس از آن‌ها نانولوله‌های‌کربنی، اکسید آلومینیم، اکسید روی و گرافن قرار دارند.

در بخش کشور آلمان، دی‌اکسید سیلیکون، دی‌اکسید تیتانیم و نقره به ترتیب رایج‌ترین نانو ساختارهای مورد استفاده در محصولات حوزه ساخت و ساز هستند.

آمریکا با ۱۶۷ محصول، بیشترین محصولات بخش ساخت و ساز را در این بانک به خود اختصاص داده است، در رتبه‌های بعدی، آلمان (۱۴۳ محصول)، چین (۸۷ محصول)، ایران (۸۶ محصول) و روسیه (۶۶ محصول) قرار دارند.

اما این نانو ساختارهای پرکاربرد در چه محصولات در بخش ساخت و ساز استفاده می‌شوند؟

بررسی بیشتر بانک استت‌نانو نشان می‌دهد که پوشش‌ها بیشترین میزبان نانو ساختارها در حوزه ساخت و ساز بوده‌اند. در رتبه‌های بعد، رنگ و سطوح خود تمیز شونده قرار دارند. بتن، شیشه، نما، آجر، گچ، سنگ و چوب از جمله مواد ساختمانی هستند که نانو مواد به آن‌ها اضافه می‌شود.

استفاده از این نانو ساختارها موجب بروز رفتارهایی نظیر خود تمیز شوندگی، خواص آنتی‌باکتریال، ضدآب، ضد پرتو فرابنفش، ضد آلودگی، زیست‌سازگاری و مقاومت به خوردگی در محصولات حوزه ساخت و ساز می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا