راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

دستاوردهای وزارت راه در شهرهای جدید

به گزارش ساختمان آنلاین:  وزارت راه و شهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای این وزارتخانه در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌ شرکت عمران شهرهای جدید پرداخته است. در این گزارش اهم اقدامات انجام شده درحوزه حمل و نقل،مسکن و همچنین شهرسازی اعلام شده است.

اهم اقدامات در حوزه حمل و نقل

بر اساس گزارش ارایه شده در حوزه حمل و نقل،توسعه حمل و نقل انبوه و سریع ریلی و پیگیری انجام عملیات اجرایی و تكمیل مترو در شهرهای جدید هشتگرد (۹۷.۲درصد)، بهارستان (۵۲.۱ درصد)، گلبهار (۳۳.۵۵ درصد)، فولادشهر (۱۶.۰۳ درصد)، مجلسی (۲.۵۷ درصد)، پردیس (اخذ مصوبات و فراهم‌سازی آغاز عملیات اجرایی)، پرند (در حال اتمام در همكاری با شهرداری تهران)، در مجموع با طول حدود ۱۸۵ كیلومتر به منظور افزایش دسترس‌پذیری شهرهای جدید در كنار جذابیت سكونت و رونق اقتصادی شهرهای جدید، انجام شد.

همچنین توسعه حمل و نقل سریع جاده‌ای و پیگیری انجام عملیات اجرایی و تكمیل آزادراه تبریز و شهر جدید سهند (۸۶ درصد)، بزرگراه‌های قره پیری شهر جدید صدرا (۲۵ درصد)، بزرگراه ابوعلی سینا (دوكوهک) شهر جدید صدرا (۶۰ درصد)، اتصال ملوسجان شهر جدید صدرا (۱۰درصد)، تونل شهر جدید علوی (۷۶ درصد) و مسیر دسترسی به شهر جدید علوی (۸۰ درصد)، در مجموع با طول حدود ۶۵كیلومتر به منظور افزایش دسترس‌پذیری شهرهای جدید با شهرهای مادر، اهم اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه حمل و نقل است.

اهم اقدامات در حوزه مسكن

در بخش مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید چندین کار را به انجام رساند. نخست،شناسایی اراضی و تنظیم برنامه تأمین زمین (بر اساس ظرفیت‌های موجود و آتی) برای احداث بیش از ۶۱۵ هزار واحد مسكونی طرح نهضت ملی مسكن در بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ هكتار در قالب ۲۴ شهر جدید موجود، یک شهر جدید خصوصی، چهار شهر جدید نسل دوم (در دستور كار) و پنج شهرك مسكونی (بیش از چهار هزار هكتار زمین قابل تأمین در داخل محدوده شهرها از منبع كاربری‌های مسكونی، تغییر ضوابط تراكمی و تغییر كاربری، بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هكتار از طریق الحاق به محدوده شهرها و بیش از پنج هزار و ۱۰۰ هكتار از طریق ساخت شهرهای جدید و شهرك‌های مسكونی) و بارگذاری در سامانه بانک زمین وزارت راه و شهرسازی.

دوم، اتمام بخشی واحدهای مسكن مهر، فروش اقساطی ۷۶۲۳ واحد و تحویل ۴۸۱۴ واحد مسكن مهر به متقاضیان و عملكرد تجمعی فروش اقساطی ۲۹۹،۹۳۲ واحد و تحویل ۳۱۴،۱۶۴ واحد مسكونی در شهرهای جدید و سوم، پیگیری و ساخت حدود ۱۲۰ هزار واحد از پروژه های طرح اقدام ملی مسكن جهت رفع مشكلات عرضه مسكن در كشور.

اهم اقدامات در حوزه شهرسازی

پیگیری مطالعات و تصویب طرح‌های توسعه ۱۵ شهر جدید نسل نو شامل تیس، ایوانكی، تابناك، حوراء، پرنیان، خوارزمی، مكران، كوشک، نایبند، پارس، گلمان، سمنگان، قشم، كرمانشاه، اینچه‌برون در ۱۲ استان كشور با مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار هكتار و ظرفیت جمعیتی بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر جمعیت (۶ شهر جدید تیس، مكران، نایبند، پارس، قشم و كوشک در تضمین توسعه پایدار كشور و نظریه توسعه دریاپایه و هدایت جمعیت به سمت سواحل جنوب و پاسخگویی به نیاز سكونت مراكز عمده فعالیتی، در حال ساخت و پیگیری هستند)، بخشی از اقدامات شهرسازی شهرهای جدید است.

همچنین پیگیری امكانسنجی و مكانیابی (به همراه تهیه طرح جامع) بیش از ۳۰ شهرك با نقش مسكونی و ظرفیت جمعیت‌پذیری بیش از ۴۳۰ هزار نفر و مساحتی بیش از هشت هزار و ۷۰۰ هكتار و پیگیری تصویب آن ها در مراجع ذی‌صلاح، و پیگیری و طی فرآیندهای تأسیس سه شركت عمران شهر جدید گلمان، تابناك و نایبند و فراهم‌سازی آغاز عملیات اجرایی دو شهر جدید تابناك و نایبند از دیگر اقدامات شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید در سه ماهه نخست دولت سیزدهم است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا