دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

مهندسان برای هفتمین بار مقابل ساختمان وزارت راه تجمع کردند

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین ، بالغ بر یکسال است که شیوه ‌نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر در راستای اجرای ماده ۱۴ و ۱۵ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

در ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید شده است: حدود صلاحیت دارندگان پروانه اشتغال شخص حقوقی در رشته و تخصص مورد تقاضا از طریق بررسی و ارزیابی سوابق شخص حقوقی طبق‌ دستورالعمل صادر شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی صورت خواهد گرفت و در مواردی که نقشه‌های تسلیم به شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه‌ ساختمان و تفکیک اراضی توسط اشخاص حقوقی امضا و یا تعهد نظارت می‌شود باید بر حسن الزامی بودن هر یک از موارد، تهیه طرح معماری و نظارت بر ‌اجرای آن، انجام محاسبات سازه و نظارت بر اجرای آن، تهیه طرح‌های تأسیسات مکانیکی و برقی و نظارت بر اجرای آن‌ها و نظایر آن و نقشه‌ها و محاسبات فنی‌ توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال تهیه، امضا یا تعهد نظارت شود.

همچنین در ماده ۱۵ آیین نامه مذکورنیز ذکر شده است: در مورد شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به استثنای شهرداری‌ها که به طور قانونی وظیفه تهیه و یا تأیید ‌نقشه و انجام کارهای اجرایی ساختمانی به عهده آنها می‌باشد و اقدام به تأسیس واحدهای سازمانی فنی خاص، چه در مرکز و چه در هر یک از نقاط مختلف‌کشور برای انجام این قبیل امور کرده باشند، مشروط بر این که تشکیلات سازمانی آن‌ها به تصویب مراجع صلاحیت‌دار رسیده و مسئول واحد فنی آن‌ها دارای ‌پروانه اشتغال شخص حقیقی باشد، با ارایه مدارک و مجوزها و مصوبات مراجع صلاحیت‌دار برای هر یک از واحدهای سازمانی فنی تابع آن‌ها به ترتیب مقرر در آیین‌نامه پروانه اشتغال شخص حقوقی صادر خواهد شد.

بنا بر اظهارات مهندسان،بندها و مفاد این شیوه نامه به گونه ای است که شرکتهای حقوقی طراح و ناظر قادر نیستند خود را با آن انطباق دهند.

مهندس مهدی از افراد معترض به این شیوه نامه به ساختمان آنلاین می گوید: این شیوه نامه دارای ایرادات اساسی است. از جمله اینکه بخش هایی از آن با قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن که مصوب هیات دولت است، مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهندسان اعتراضات خود را از مجاری مختلف پیگیری کرده اند می افزاید: با توجه به مغایرت اساسی این شیوه نامه با قوانین بالادستی،با تغییر و بازنگری یا استمهال به شرکتهای مهندسی جهت تطابق وضعیت خود با مندرجات این شیوه نامه،نتیجه ای حاصل نخواهد شد و به طورکلی لازم است این شیوه نامه ابطال شود.

درهمین حال مهندس شایان از دیگر مهندسان حاضر در این تجمع نیز می گوید:این شیوه نامه سبب حذف مهندسان پایه دو و سه از عرصه ساخت و ساز و جذب مهندسان پایه یک می شود، این در حالی است که با توجه به اینکه مهندسان پایه یک عموماً بازنشسته هستند،در عمل این شیوه نامه سبب افزایش شمار مهندسان بازنشسته و حذف مهندسان جوان و با انگیزه از عرصه خدمات مهندسی می شود.

او در پاسخ به این سوال که مهندسان بازنشسته از تجارب بیشتری برخودار هستند و آیا حضور آنها سبب افزایش کارآمدی و بهره وری شرکتها نمی شود؟

می افزاید: اصولا مهندسان بازنشسته به دلیل شرایط سنی قادر به حضور فیزیکی در پروژه های ساختمانی نیستند و این امر با تبعات بسیاری همراه خواهد بود،این در حالی است که مهندسان جوان و با انگیزه از پتانسیل بیشتری برای حضور در پروژه های ساختمانی برخوردار هستند و همچنین تسلط مهندسان جوان به علوم مهندسی روز در قیاس با مهندسان بازنشسته به مراتب بیشتراست.

همچنین مهندس علی از اعضای سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که این شیوه نامه به بیکاری و خانه‌نشین شدن هزاران نفر از مهندسان منجر شده است به خبرنگار ساختمان آنلاین می گوید: شرایط پیش بینی شده در این شیوه نامه به حدی پیچیده و دور از واقعیت است که تاکنون هیچ شرکتی موفق نشده خود را با آن وفق دهد.

او تاکید می کند: مهندسان به دنبال آن هستند که از طریق دیوان عدالت اداری ،شکایت صنفی خود را پیگیری کنند.

همچنین یاسر،از پیشکسوتان حوزه مهندسی نیز به ساختمان آنلاین می گوید: متاسفانه تدوین کنندگان این شیوه نامه افرادی پشت میز نشین هستند که به هیچ وجه کار اجرایی در حوزه مهندسی انجام نداده اند و بنابراین شناخت دقیقی از واقعیت های این حرفه ندارند.

او ادامه می دهد: هر چند که بارها کارشناسان این وزارتخانه به میان مهندسان آمده و وعده داده اند که این شیوه نامه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت،اما عملا هیچ اتفاقی رخ نداده است و هیچ تفاهمی در این زمینه صورت نگرفته است.

در ادامه اما مهندس رادین،عضو سازمان نظام مهندسی نیز خاطرنشان می سازد: باید شخص وزیر در این زمینه ورود کند و نسبت به حل مشکلات مهندسان اقدام عاجل انجام دهد.

او تاکید می کند: به نظرمی رسد،بدنه کارشناسی وزارت راه، گوش شنوایی برای شنیدن اظهارات جامعه مهندسی ندارد و با توجه به این امر، امیدواریم که وزیرراه و شهرسازی در این زمینه ورود کند و نسبت به حل این مشکل اقدام کند.

رادین ادامه می دهد: این شیوه نامه نه تنها سبب افزایش کیفیت خدمات مهندسی نمی شود، بلکه به گونه ای است که سبب کاهش کیفیت خدمات مهندسی و تشدید صوری کاری و کاغذ بازی در صنعت ساختمان می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا