بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

بحران فرسودگی؛ مشکل بزرگ وزارت راه و شهرسازی

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش در شرایطی وزیر راه و شهرسازی شد که این وزارتخانه با چالش‌های زیادی رو به رو است؛ از بحران مسکن تا فرسودگی جاده‌ها که باید برای صنایع وزیر راه و شهرسازی به دنبال تأمین منابع مالی باشد تا بیشتر مشکلات این بحران‌ها برطرف شود.

چالش‌های وزیر راه راه و شهرسازی و راهکار حل آنها

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در خصوص اولویت‌های وزیر جدید راه و شهرسازی در سه سالی که پیش رو دارد به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ایران ۱۲ چالش عمده اقتصادی دارد که دو چالش آن مختص وزارت راه و شهرسازی است.

وی در ادامه اظهار داشت: بحث فرسایش خاک شهری و جاده‌ای یکی از چالش‌ها بوده که در آینده نزدیک تبدیل به بحران اساسی خواهد شد و شهرها و روستاها گرفتار این فرسایش خواهند شد و البته نباید از این گذشت که در چند شهر این مسئله به بحران تبدیل شده است و بلای جان مردم است، بحث فرسایش خاک موضوعی است که وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت می‌توانند این مشکل را برطرف ساخته تا این موضوع به ابر چالش تبدیل نشود.

این اقتصاددان درباره وعده ساخت مسکن نیز اظهار داشت: وعده ساخت مسکن یکی از بحث‌های چالش برانگیز دولت‌ها است و در بخش مسکن نیاز به سرمایه گذار است که در سال گذشته این سرمایه گذاری در این بخش به سکون رسیده است و عقب ماندگی بازار مسکن بیشتر از قبل به چشم می‌خورد.

عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا

وی در ادامه بیان کرد: میانگین باید سالی ۴۰۰ هزار واحد مسکن ساخته می شد که با تقاضا همخوانی داشته باشد اما در ده سال گذشته مسکن در بدترین شرایط خود قراردارد و عرضه از تقاضا عقب مانده است و این وعده دولت سیزدهم با تولید انبوه و سرمایه گذاری در بخش صنعت می‌توانست عملی شود اما این اتفاق رخ نداد، البته در این باره همکاری با وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفت و این وزارتخانه به تنهایی مقصر وضع موجود نیست.

وحید شقاقی شهری در ادامه از بد مسکنی در کلانشهرها گفت: در کلانشهرها همانند تهران حدود ۵۰ درصد درآمد یک خانوار برای مسکن خرج می شود این می‌تواند فاجعه آفرین باشد و این عقب ماندگی در این حوزه بی سابقه بوده و در اوایل دهه ۹۰ بیش از ۳۰ درصد درآمدها به بخش مسکن اختصاص داده شده و اما امروزه بالای ۵۰ درصد است.

وی در ادامه اظهارداشت: امیدوار هستیم که در بخش مسکن هماهنگی ها برای زمین های بلااستفاده صورت گرفته و دولت این زمین ها را در دست انبوه سازان برای ساخت مسکن قرار داده تا با رونق ساخت و ساز در کشور عقب ماندگی در این بخش رفع گردد.

بحران فرسودگی در کشور

این اقتصاددان در پایان درباره فرسودگی زیر ساخت‌ها نیز اظهار داشت: در زیر ساخت‌ها بحران فرسودگی وجود دارد در هوایی و ریلی و جاده به دلیل نبود امکانات ومالی فرسودگی بیشتر برچشم می خود وزیر جدید باید شرایط راه را هموار سازد و از این فرسودگی خارج کند چرا که در حال حاضر ناوگان‌های داخلی دچار فرسودگی هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا