بورس و بازارمجله خبری

وام مسکن برای خرید ۱۰ متر خانه در پایتخت!

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، با توجه به اینکه در مهر ماه برای دومین بار به کمترین میزان رسیده است و در آبان ماه بازار مسکن دوباره جان گرفت و بیش از ۸ هزار فقره معامله در آبان ماه انجام شد. حالا گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن آذر ماه از رشد دوباره معاملات خبر می‌دهد. تعداد معاملات در ماه گذشته به بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که این بازار روند صعودی پیدا کرده است و این موضوع به دو دلیل می‌باشد. اول اینکه بازار مسکن در آذر و دی فصل رشد معاملات می‌باشد البته بیشتر رونق بازار در این مقطع به دلیل حضور خریدار مصرفی نیست. بلکه حجم خریدهای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد. این خریداران به امید کسب سود در بازار شب عید دست به خرید می‌زنند.دلیل دوم اینکه نوسانات ارز در ماه‌های اخیر باعث خرید و فروش‌های هیجانی شده است

بازار مسکن در دهه‌های گذشته

طی دهه‌های گذشته تقریباً همیشه به طور سنتی بازار مسکن در بهمن و اسفند ماه رونق بیشتری نسبت به سایر ماه‌های نیمه دوم سال داشته و پس از تابستان دومین مقطع پر معامله سال به شمار می‌آید، چراکه برخی تلاش می‌کنند برای ایام عید نوروز پرونده جا به جایی ملکی خود را به نتیجه برسانند. این خریداران از دسته مشتریان سال ۹۸ بازار مسکن هستند که در آن مقطع زمانی پرتعداد بودند.

البته پیش‌بینی‌ها برای دی ماه ممکن است تغییر کند. چرا که از یک سو افزایش معاملات امسال از آبان ماه آغاز شد و در آذر ماه ادامه داشت. بنابراین احتمالاً در دی ماه معاملات همانند پارسال نباشد. از سوی دیگر طی ۲ روز گذشته بازار ارز آرام گرفته و قیمت دلار چندین کانال افت کرده است.

اگر قرار باید نوسانات بازار ارز کم تحرک باشد، احتمالاً سوخت رسانی بازار مسکن از سوی بازار ارز ضعیف شود. بنابراین بخشی از هیجانات بازار برای خرید ملک کنترل شود. اما احتمال رشد قیمت دلار وجود دارد و این موضوع پیش بینی‌ها را تحت تاثیر می‌گذارد.

۱۰ متر خانه در تهران

با این متوسط قیمت مسکن تهران، زوج‌های تهرانی با گرفتن وام مسکن فقط ۱۰ متر خانه می‌توانند بخرند. در حال حاضر هر ورق تسه مسکن که در تاریخ خرداد پارسال منتشر شده حدود ۱۲۴ هزار تومان قیمت دارد.

برای دریافت وام مسکن زوج‌ها باید ۹۶۰ ورق اوراق خریداری کنند که در مجموع قیمت این اوراق حدود ۱۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. یعنی عملاً متقاضیان خرید خانه فقط ۳۶۰ میلیون تومان وام می‌گیرند. یعنی با پول وام فقط ۷.۵ متر خانه می‌توان خرید.

بازپرداخت اقساط مهم‌تر از خرید ۱۰ متر خانه

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه با وام مسکن فقط ۱۰ متر خانه می‌توان در پایتخت خرید گفت: مسئله مسکن یک مسئله کاملاً پیچیده می‌باشد چرا که مسکن در حال حاضر جزو دارایی‌ها محسوب می‌شود و با نوسانات ارزی این دارایی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد و اما مسکن با ۵۰۰ میلیون که نه با یک میلیارد وام هم نمی‌توان خریداری کرد با توجه به اینکه بازپرداخت وام هم باید درنظر گرفته شود چرا که مردم در جال توان بازپرداخت اقساط را ندارند و این وام هرچقدر بیشتر شود مبلغ اقساط بیشتر خواهد شد بنابراین بحث ۱۰ متر و ۲۰ متر خانه نیست.

بازار مسکن با واردات مانند دیگر بازارها مشکلاتش حل نخواهد شد

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر مسکن کالایی مانند خودرو، طلا و… نیست که اگر کبودی ایجاد شد با واردات آن کمبود را پوشاند و حتی ساخت یک واحد مسکن هم حدود ۸ ماه طول خواهد کشید بنابراین این بازار همانند دیگر بازارهای سرمایه عمل نخواهد کرد و غیر وارداتی می‌باشد باتوجه به اینکه بازار مسکن نیاز به سرمایه گذار دارد تا تولید آن رونق گیرد وزارت راه و شهرسازی بهتر است که به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشد.

جبران عقب افتادگی ۱۰ سال سخت اما امکان پذیر

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: در دهه ۹۰ متأسفانه یک عقب افتادگی در تولید مسکن ایجاد شده است که تنها راه ان تولید مسکن با سرمایه گذاری می‌باشد با توجه به انیکه در ده سال گذشته این عقب افتادگی مسکن عرضه و تقاضای این بازار را برهم زده است و تا وقتی که زمین مناسب و سرمایه گذاری در این بخش صورت نگیرد این بخش ساماندهی نخواهد شد وزارت راه و شهرسازی باید به این نکته توجه کند که این بازار تا وقتی که عرضه با تقاضا همخوانی نداشته باشد مشکلات برطرف نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا