مجله خبریبورس و بازار

هر چه زودتر به عملکرد بانک مرکزی در وام مسکن روستایی ورود شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ابلاغ نشدن آئین نامه اعطای وام مسکن روستایی از سوی بانک مرکزی با وجود ابلاغ از سوی دولت انتقاد کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره دلیل تأخیر دیر هنگام آئین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی گفت بانک‌ها باید تسهیلگری، تنظیم‌گری، روانسازی و آماده سازی کنند و به مردم همیاری و کمک کنند. در واقع مشکل اولیه ما با بانک‌ها بنگاه داری آنها است.

جلالی در ادامه بیان کرد: بانک‌های ما برای خدمت نیامده‌اند، بلکه برای ثروت اندوزی و جمع کردن مال و ثروت خودشان از طریق واسطه‌گری، دلالی‌گری و سوداگری فعالیت می‌کنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: ما چهار مسئله سفته بازی در کشور در حوزه دلار، مسکن، سکه، طلا و خودرو در کشور داریم. در این چهار حوزه ما همیشه دست بانک‌ها را می‌بینیم زیرا همیشه بانک‌ها پول مردم را جمع می‌کنند و این پول را در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: شأن نزول بانک در کشورهای دنیا که اسلامی هم نیستند بیشتر خدمت به مردم است و در کنار این وظیفه هم درآمدی کسب می‌کنند اما در کشور ما که ادعا داریم بانک داری اسلامی هم داریم، بانک‌ها شأن نزولشان این است که کشاورزی را از بین ببرند، پول را از چرخه تولید بیرون بکشند و صرف دلالی و واسطه‌گری خودشان کنند.

به گفته این مقام مسئول؛ یکی از دلایلی که کارخانجات ما در کشور تعطیل می‌شود و یا تولید ما توسعه پیدا نمی‌کند اقدامات بانک‌ها است. بانک‌ها با تبلیغ سپرده گذاری مردم در شعبه‌های خودشان و اعطای سود ۲۲ و ۲۳ درصدی به مردم جلوی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد در کشور را می‌گیرند.

جلالی ادامه داد: وقتی بانک‌ها مردم را تشویق به سپرده گذاری برای گرفتن سود می‌کنند طبیعی است که مردم به جای اینکه به دنبال تولید و سرمایه‌گذاری باشند به دنبال این هستند که پول را در بانک‌ها پس‌انداز کنند و سود بیشتری از آن بگیرند.

جلالی در ادامه گفت: وقتی تمامی پول‌های مردم در بانک‌ها بلوکه می‌شود کشاورزی تولید و رونق در کشور تعطیل می‌شود. اگر هم وامی به مردم می‌دهند مردم را اسیر و بنده خودشان می‌کنند و به نحوی سخت‌گیری می‌کنند که مردم و تولید کنندگانی که از آنها وام گرفته‌اند نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و در نهایت هم متضرر شوند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: اعطای وام مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای جلوگیری از مهارجت روستاییان به شهرها باید شرایط لازم برای آنها مهیا شود، ولی وقتی یک وام هم به آنها پرداخت نمی‌شود چطور انتظار داریم که مردم در روستاها ماندگاری داشته باشند. باید هر چه زودتر رئیس کل بانک مرکزی این آئین نامه را ابلاغ کند و وزارت اقتصاد هم به این موضوع ورود کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا