راه و شهرسازیمجله خبری

شناسایی 150 هزار واحد مسکونی فرسوده در کشور

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از صدا و سیما، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در سطح کشور ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده شناسایی شده که وضعیت ایمنی ناپایداری دارند.

آئینی افزود: با توجه به این مقدار بنای فرسوده، هر استان موظف است طی یک سال سه هزار واحد مسکونی فرسوده را بازسازی کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی می تواند موانع موجود در حوزه خانه های فرسوده را رفع کند.

آئینی گفت: باید مردم را ترغیب به استفاده از بسته های جامع تشویقی برای سرمایه گذاری کنیم. در این بسته های تشویقی به سازندگان تا ۵۰ درصد عوارض نوسازی و تراکم تخفیف داده می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: شهرداری ها نیز موظفند تا عوارض نوسازی را تا ۱۰۰ درصد به مالکان خانه ها تخفیف داده و معادل آن را از دولت دریافت کنند.

آئینی با بیان اینکه هیچ مانعی برای صدور سند بافت های فرسوده وجود ندارد، گفت: در این طرح، برای زمین هایی با متراژ کمتر از ۵۰ متر مربع نیز سند صادر خواهد شد.

وی افزود: در بخش بازسازی بافت فرسوده، شرکت بازآفرینی شهری وظیفه دارد، نسبت به شناسایی، تقسیم کار و تامین اعتبار اقدام کرده و ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار نیز وظیفه پیگیری این اقدامات را بر دوش دارد.

آئینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: در این برنامه ۱۳ هزار پروژه در حوزه های مختلف و مورد نیاز بازآفرینی شهری دیده شده تا مناطق کم برخوردار به متوسط سرانه شهر برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: جلسات بازآفرینی شهری در استان و شهرستان ها باید به صورت ماهانه برگزار شده و گزارش جلسات به رئیس ستاد ارسال شود.

وی افزود: در ستاد بازآفرینی شهری شهرداری ها باید با بررسی محلات کم برخوردار سرانه این محلات را اعم از سرانه آموزش، فرهنگی، بهداشت و…، بررسی کرده و سپس برنامه های لازم برای رساندن این سرانه ها به میانگین استان را تدوین و اجرا کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: این موارد باید در نامه ای مکتوب به استانداری ارسال شده تا به شورای برنامه توسعه استان ارجاع شود.

آئینی گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده در شهر‌های شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهر‌ها مواجه هستند گزینه مناسبی بوده و لازم است در استان ها به ازای هر واحد فرسوده سه واحد جدید احداث شود.

وی افزود: استانداردسازی مسکن در بافت فرسوده شهرها، برای افزایش ایمنی و توجه به رویکرد توسعه پایدار موضوع بسیار ضروری و مهمی است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا