راه و شهرسازیمجله خبری

هدفگذاری ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها برای کارگران و تعاونگران

به گزارش ساختمان آنلاین:  کمبود سرمایه یکی از موانع توسعه اقتصادی در کشورهای درحال توسعه است و سرمایه اندکی که در کشور وجود دارد صرف فعالیت های غیراقتصادی می شود. تعاونی ها از طریق آموزش اعضا و ایجاد زمینه های سالم اقتصادی قادرند در کاهش میزان مصرف افراد و در نتیجه افزایش پس انداز دخالت نموده و این سرمایه ها را در جهت سرمایه گذاری در تولید هدایت کنند.

تعاون یکی از اقداماتی است که می تواند در تجمیع سرمایه های اقتصادی موثر باشد. تعاونی ها می توانند این وجوه متمرکز شده را در یک صندوق تجمیع کرده و با انجام عملیات بانکی موجب به کار افتادن آن در جریان سرمایه گذاری گردند.

به عبارت بهتر تعاونی ها می توانند رابطه سالمی بین اعضا و موسسات اعتباری و مالی از جمله بانکها ایجاد کرده و نیازمندی های تسهیلاتی اعضا را مرتفع سازند . بدیهی است تعاونی ها قادرند تضمین مطمئن تری برای موسسات وام دهنده تامین کنند .خود این تعاونی ها می توانند از محل وجوه تمرکز شده به اعضا وام داده و بار سنگین بهره های طاقت فرسا را از این طبقه بردارند و صرفه جویی حاصل از آن مجدد به اعضا باز می گردد.

مسکن یکی از مواردی است که تعاونی می توانند به خوبی آن راانجام دهند. در شرایطی که مسئله مسکن یکی از دغدغه های اصلی جامعه است وبخش زیادی از جامعه برای تأمین آن با مشکل روبرو هستند, مشاهده می کنیم که تعاونی ها می توانند نقش خوبی در این زمینه داشته باشند.

مهدی مسکنی‌، معاون تعاون وزارت کار درباره نقش تعاونی های مسکن می گوید: دولت وعده داده است که ظرف 4 سال 4 میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود که البته این تعداد مسکن نیاز به 4000 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد، از این تعداد مسکن قرار است 500 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها برای کارگران و تعاون‌گران ساخته شود و تاکنون دولت زمین برای ساخت 1.6 میلیون واحد مسکونی فراهم کرده است.

به گفته مسکنی همچنین اتاق تعاون در دولت قبل تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی امضا کرد که 200 هزار واحد مسکونی برای کارگران ساخته شود و همچنین از 1.2 میلیون واحد مسکونی مسکن مهر یک میلیون و 90 هزار واحد مسکونی به وسیله انبوه‌سازان ساخته شده و حدود 200 هزار واحد به صورت خودمالکی و 802 هزار واحد مسکونی به وسیله تعاونی‌ها ساخته شده و فقط 38 هزار واحد عدم تحقق صورت گرفته است که عمده مشکلات آن به خاطر معارض داشتن و پرونده در دستگاه قضایی بوده است.

معاون ‌امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه چگونه افراد می‌توانند برای 500 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها ثبت نام کنند؟ گفت:‌ افراد در سامانه ملی مسکن ثبت‌نام می‌کنند و از طرف وزارت راه و شهرسازی به ما اعلام می‌شود و در قالب تعاونی‌ها آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساماندهی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد تسهیلات برای مسکن کارگران و تعاون‌گران با نرخ 18 درصد و با اقساط 9 میلیون تومانی باشد، کارگران توان پرداخت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند و باید متناسب با قدرت خرید آنها اقساط کمتر و بلندمدت‌تر شوند و نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: منشأ بسیاری از اختلافات در تعاون مسکن به خاطر شرایط تورمی و افزایش قیمت مصالح و هزینه تمام‌شده ساختمان است و ما تلاش داریم با افزایش سرعت ساخت مسکن بر این مشکل فائق شویم.

وی همچنین گفت: اساسنامه تعاونی‌های مسکن اصلاح شده تا مشکل تعاونی‌ها حل شود، ما در کشور 10 هزار تعاونی مسکن داریم که فقط 538 هزار تعاونی مشکل‌دار هستند و 9500 تعاونی موفق بوده‌اند. در دنیا هم تعاونی‌های بزرگ مانند ابوس و HSSP بهترین تعاونی‌های دنیا هستند اما هنوز نتوانسته‌اند به اندازه تعاونی‌های مسکن ایران ساخت و ساز داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا