دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تفاهم شهرداری و انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران برای ساخت سی هزار واحد مسکونی در پایتخت

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین:  سید مهدی هدایت در جریان بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین گفت: مطابق طرح جامع مسکن قرار بود که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که متاسفانه این هدف گذاری محقق نشده است و بالاترین آمار صدور پروانه ساختمانی که در کشور صادر شده است مربوط به سال 93 بوده است که حدود 730 هزار پروانه ساخت در کشور صادر شد.

هدایت با یادآوری اینکه از سال 93 تا امروز روند صدور پروانه ساختمانی در کشور نزولی بوده است تاکید کرد: این امر به معنای آن است که مسکن در کشور تولید نشده است.و در حال حاضر ما با کمبود واحد مسکونی مواجه هستیم .

وی صنعت ساختمان را لوکوموتیو و پیشران اقتصاد کشور ارزیابی کرد و بر نقش سازندگان در اجرای طرح های حوزه مسکن تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: ما دارای سازندگانی هستیم که در پروژه های مختلف مسکن نظیر مسکن مهر ،اقدام ملی مسکن،و.. امتحان خود را به خوبی پس داده اند و هر زمان که پروژه های جدیدی در حوزه مسکن تعریف شده است حتی بسیار بهتر از شرکتهای خارجی ایفای نقش کرده اند.

شهرداری ،حلقه مفقوده ساخت مسکن

هدایت حلقه مفقوده ساخت مسکن علی الخصوص در شهر تهران را شهرداری ارزیابی کرد و ادامه داد: بعد از حضور دکتر زاکانی در راس مدیریت شهری شهر تهران و تاسیس قرارگاه جهادی مسکن ،تسهیل گری در حوزه مسکن مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به برنامه ساخت سالیانه 180 هزار واحد مسکونی توسط شهرداری تهران گفت: قرار است که سازندگان و انجمن انبوه سازان این کار بزرگ را انجام بدهند و امروز تفاهم نامه ساخت 30 هزار واحد مسکونی با انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران منعقد شده است.

وی اذعان داشت: خوشبختانه در شهر تهران با توجه به اینکه ساخت وساز توجیه اقتصادی دارد ، بخشی از منابع را بانکها تامین می کنند و با توجه به پتانسیل فنی و مهندسی انبوه سازان ،امیدواریم که بتوانیم در کنار تدابیری که در قرارگاه جهادی مسکن اتخاذ شده است شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن باشیم و برنامه ساخت سالیانه 180 هزار واحد مسکونی در تهران توسط انجمن انبوه سازان و انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران عملیاتی شود.

افزایش چهار برابری عرضه مسکن نسبت به گذشته

هدایت تحقق هدف مذکور را سبب افزایش چهار برابری تولید مسکن نسبت به سنوات گذشته دانست و گفت: مصوبات ارایه مشوقهای چند وجهی از کمیته ماده 5 شهر تهران اخذ شده و در حال حاضر در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مراحل تصویب را می گذارند.

وی از ابلاغ این مشوقها تا دو هفته آینده خبر داد و افزود: بافتهای فرسوده تهران فرصتی برای ساخت وساز و زمینه مساعدی برای حضور سازندگان وعلی الخصوص انجمن انبوه سازان و شرکتهای ساختمانی شهر تهران ایجاد می کند تا بتوانند در این زمینه با نقش آفرینی زمینه افزایش عرضه مسکن را فراهم کنند.

اعلام آمادگی انبوه سازان برای ساخت مسکن

همچنین حسن محتشم ،عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران نیز در حاشیه نمایشگاه ساختمان گفت: شهرداری تهران تصمیم گرفته است که 180 هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن را سالیانه عملیاتی کند که در این راستا تفاهم نامه ای با انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران منعقد شده که عملیات ساخت 30 هزار از این واحدها توسط این انجمن اجرایی شود.

وی از اعلام آمادگی انبوه سازان و سازندگان به منظور انجام هر گونه ساخت وساز خبر داد و گفت: علی رغم اینکه بر اساس مصوبه مجلس باید سالیانه ده درصد از بافتهای فرسوده نوسازی شود،اما طی 15 سال گذشته این قانون اجرایی نشده است و امیدواریم که در دور جدید مدیریت شهری و تسهیل شرایط،ساخت وساز در بافتهای فرسوده رونق بگیرد.

تاکید بر نقش کلیدی قرارگاه جهادی مسکن در رفع مشکلات

همچنین شهاب سعادت نژاد ریاست انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ،سازندگان مسکن و انبوه سازان را بازوی اجرایی طرح های دولت و شهرداری در حوزه مسکن دانست و گفت: انبوه سازان و سازندگان دارای صلاحیت می توانند در کنار دولت و شهرداری پروژه های ساختمانی را با کیفیت مناسب و ایمن بسازند و با توجه به زلزله خیز بودن شهر تهران ، ساخت مسکن با کیفیت و ایمن امری ضروری است و انبوه سازان و سازندگان ذیصلاح با حمایت دستگاه های دولتی و شهرداری می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی همچنین با اشاره به ورود شهرداری تهران برای اجرای بخشی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد:شهرداری تهران می تواند با انعقاد تفاهم نامه های مربوطه، کمک شایانی در مورد تسهیل صدور مجوزهای ساخت و ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن کند تا با حذف بوروکراسی های مربوطه ، مسکن با کیفیت و مناسب تولید شد.

وی راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن را به عامل موثری برای تحقق برنامه های حوزه مسکن تعبیر و تاکید کرد: این قرارگاه می تواند تمامی نهادهای مرتبط با حوزه مسکن را متمرکز کند و با ایجاد یکپارچگی در حوزه تصمیم گیری ها و رفع موانع تولید،زمینه افزایش عرضه مسکن را فراهم کند.

سعادت نژاد در پایان همچنین بر لزوم توجه به ابعاد کیفی مسکن و رعایت قوانین مربوطه در این زمینه تاکید کرد و گفت: مطابق قوانین بالادستی ،صدور شناسنامه فنی و بیمه تضمین کیفیت برای تمامی ساختمان‌ها حق هر مصرف کننده ای است که امیدواریم با همکاری بین انجمن های تخصصی حوزه مسکن،شهرداری و نظام مهندسی این امر اجرایی شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا