مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

تعهد دولت برای ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی در قم

دولت در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قم متعهد به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی شده که از این تعداد نیمی از آنان به صورت آپارتمانی و نیمی دیگر به صورت ویلایی خواهد بود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قم، بیش از ۱۳۰ هزار نفر از متقاضیان مبادرت به ثبت نام کردند که پس از پایش های صورت گرفته، بالغ بر ۶۳ هزار نفر شرایط لازم برای این طرح را دارا بودند که به تأیید نهایی رسیدند.

اراضی ۵۶۰ هکتاری شهر قم یکی از اصلی ترین سایت‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان است که در سال ۱۴۰۱ پس از ده سال انتظار، الحاق آن به محدوده شهر قم در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید و قرار است در این سایت بیش از ۳۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن به صورت آپارتمان‌های ۵ طبقه در قالب ۱۵ محله احداث شود که مقدمات و آماده سازی آن از مردادماه سال گذشته صورت گرفته است.

بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی قم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان، طرح ویلاسازی نیز در نظر گرفته شده است و در واقع حدود ۵۰ درصد ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان قم به صورت آپارتمانی و ۵۰ درصد به صورت ویلایی احداث می‌شود.

اراضی ۳۵۰ هکتاری اسلام آباد، ۲۰۰ هکتاری طایقان، ۴۰۰ هکتاری جنت‌آباد، شهر جدید پرنیان و همچنین اراضی هزار هکتاری شهرک غدیر از اراضی در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن به صورت ویلایی است.

شرایط تسهیلات مسکن ویلایی با آپارتمانی تفاوتی ندارد و مبلغ تسهیلات پیش‌بینی شده برای هر دو پروژه ویلایی و آپارتمانی در استان قم یکسان است و هزینه زمین نیز به صورت ۹۹ ساله دریافت می‌شود؛ با این تفاوت که در آپارتمان‌سازی واحد تکمیل به افراد واگذار می‌شود، اما در ویلایی سازی بعد از سفت کاری واحدها به متقاضیان واگذار می‌شود تا ادامه کار توسط خود آنان دنبال شود.

در حال حاضر نیز تعداد ۲۲ هزار متقاضی در سایت ۵۶۰ هکتاری به پیمانکار معرفی شدند و طی روزهای آینده نیز ۴ هزار نفر دیگر به این تعداد افزوده می‌شوند و این آمار به ۲۶ هزار نفر می‌رسد.

۲ هزار و ۴۰۰ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نیز که درخواست به صورت ویلایی داشتند در سایت روستای طایقان در بخش سلفچگان و سایت روستای اسلام‌آباد در بخش مرکزی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان معرفی شده‌اند و بنا به گفته مسئولان عملیات اجرایی در این سایت‌ها نیز طی ۲۰ روز آینده اجرایی می‌شود.

احداث ۱۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده شهر قم

از میان متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن استان؛ تعداد ۱۷ هزار واحد نیز در بافت‌های فرسوده شهر قم ساخته خواهد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز تعهد دارد تا تعداد ۴ هزار واحد را در روستاهای استان بسازد.

تصمیم بر آن شد در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قم از تعاونی‌های ساختمانی خوش نام که دهه‌های گذشته در طرح نهضت ملی مسکن نیز حضور داشتند استفاده شود و تاکنون ۴۰ تعاونی شناسایی شدند که یکی از مزیت‌های استفاده از تعاونی‌ها، کاهش هزینه ساخت به دلیل خرید انبوه مصالح ساختمانی است.

استاندار قم در جلسه شورای تأمین مسکن استان اظهار داشت: با توجه به تغییر قیمت مصالح و هزینه زیرساخت‌ها، برخی متقاضیان به ویژه آن دسته از شهروندانی که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی هستند در فراهم کردن آورده مسکن مشکل دارند و باید تلاش بیشتری شود که این واحدها با پایین‌ترین قیمت به دست متقاضیان برسد.

تعهد دولت برای ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی در قم

سید محمد تقی شاهچراغی افزود: بر اساس ابلاغ دولت تعهد شده است که ۶۳ هزار واحد در قم ساخته شود و باید با بهره گیری از ظرفیت تعاونی‌های مسکن معتبر و خیرین این موضوع در اسرع وقت با پایین‌ترین قیمت به مردمی که به این طرح امید دارند تحویل داده شود. در این خصوص تکالیفی در قانون آمده و برآوردها و واگذاری قرارداد ساخت پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و دولتی مشخص شده است و باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم با هزینه‌های کم‌تری مسکن دار شوند.

استاندار قم خطاب به دستگاه‌های اجرایی مسئول در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و دستگاه‌های خدمات رسان عنوان کرد: وظیفه و تکلیف دستگاه‌های اجرایی استان همکاری برای ساخت مسکن با پایین‌ترین قیمت است و نباید در مسیر خانه دار شدن مردم مشکل ایجاد کرد. در این مسیر دولت قیمت گذاری ها را در وزارت مسکن و شهرسازی انجام داده و همه می‌بایست طبق آن مصوبات و نرخ گذاری ها عمل کنند.

وی در ادامه افزود: بر اساس پالایش وزارت مسکن باید برای ۶۳ هزار متقاضی در قم مسکن تأمین شود و تلاش می‌کنیم برای این تعداد متقاضی با برنامه ریزی ساخت پروژه‌ها به سرعت پیش رود.

شاهچراغی بیان کرد: وظیفه شرعی و قانونی ما این است که این افراد را صاحب خانه کنیم و دستگاه‌های خدمات رسان با حداقل ارزش افزوده زیرساخت‌های لازم همچون آب، برق، گاز و تلفن را مهیا کنند و پیمانکاران باید قیمت تمام شده را تا حدی که امکان دارد پایین بیاورد.

انتقال شبکه‌های آب، برق و گاز، روسازی و آسفالت معابر در سایت ۵۶۰ هکتاری در حال انجام است

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم اظهار داشت: انجام کارهای مربوط به شبکه آب و برق و گاز و مخابرات طرح نهضت ملی مسکن استان قم توسط دستگاه‌های خدمات رسان در حال انجام است.

حسین زنجیرانی با بیان اینکه روسازی و آسفالت معابر در سایت ۵۶۰ هکتاری در حال انجام است ادامه داد: هم اکنون قرارداد انتقال برق نیز بسته شده و در مرحله کابل کشی است.

وی همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت پیمانکاران با تجربه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: ۴۲ پیمانکار که دارای سابقه و تجربه خوبی در سطح استان هستند را به این طرح وارد کردیم تا از توانمندی آنان استفاده شود.

زنجیرانی با اشاره به پیشرفت صورت گرفته طرح نهضت ملی مسکن در سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان گفت: قرارداد برای احداث ۲۲ هزار واحد منعقد شده و ۱۸ هزار متقاضی به طرح‌ها متصل شدند، ۶ هزار قرعه‌کشی دیگر هم انجام داده‌ایم که به طرح‌ها متصل می‌شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: به زودی برای ۵ هزار متقاضی دیگر نیز قرعه‌کشی صورت می‌گیرد و همه افرادی که ۸۰ میلیون تومان سهم آورده خود را واریز کرده و در مرحله تأیید نهایی هستند، را به پیمانکاران متصل می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت محدود استان، برای شناسایی متقاضیان مسکن‌های ویلایی و آپارتمانی طبق اولویت‌ها اقدام می‌شود.

زنجیرانی در خصوص به ایجاد شهر جدید پرنیان گفت: این طرح در نزدیکی روستای قلعه‌چم بخش سلفچگان در کیلومتر ۲۲ جاده قم – اصفهان قرار دارد، پیمانکار آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و در این سایت، احداث واحدها به صورت واگذاری زمین، سفت کاری و نمای واحد مسکونی انجام می‌شود.

مدیرکل شهرسازی استان با تاکید بر اینکه الحاق این سایت در حال طی مراحل اداری است افزود: قرار است بخشی از این طرح به روستای قلعه‌چم الحاق شود یا به عنوان شهرک کنار این روستا باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا