بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

هزینه ساخت مسکن در تهران چقدر است؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   محمد احمدی در همایش «شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر» با تاکید بر اینکه هر اتحادی از یک منافع مشترک بهره می برند و هر همسویی و همفکری مستلزم وقت و انرژی است گفت: امروز شاهد برگزاری یک پنل تخصصی در مورد شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر هستیم. اتفاقی که در یک سال گذشته بر اشخاص حقوقی رخ داده است. متاسفانه از اسفند ماه سال ٩٩ شیوه‌نامه غیرکارشناسی مبتنی بر نظر اشخاص و بدون اینکه از فعالان صنفی و تشکل‌ها در این حوزه مشورتی گرفته شده باشد صادر شد.

وی ادامه داد: پس از انتخابات دوره نهم نظام مهندسی و استقرار هیات رئیسه، تمام مشکلات در حوزه صلاحیت طراح و ناظر و مشکلات اعضای حقیقی و حقوقی با متولیان مطرح شد و هنوز منتظر پاسخ از مراجع ذی‌صلاح هستیم و خواهیم بود. ما مشکلات را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کردیم و هنوز هم منتظر هستیم تا واکنشی نسیت به این مشکلات ببینیم. چرا که معتقد هستیم روح قانون نظام مهندسی مبنی بر تجمیع نظرات و خدمات مهندسی است.

احمدی با بیان اینکه قرار است این شیوه نامه ابلاغی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی کیفیت ساخت و ساز را بالا ببرد تاکید کرد: اگر می خواهیم ایرادات فعالیت های قبلی را برطرف کنیم باید نگاهی به خروجی کار داشته باشیم چرا که این شیوه نامه ای که صادر شده است با هدف بالا بردن کیفیت ساخت و ساز است. پس اگر ایرادی در ساز و کار اداری شرکت ها و یا مسائل فنی مربوط به آن بود باید از تمام دست اندرکاران و فعالان نظرخواهی صورت می گرفت که متاسفانه نگرفت.

صنعت ساختمان بالاترین صنعت در کشور است

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه اتاق فکری که ساعتها تلاش کرده است تا روزهای روشنی برای ساخت و ساز کشور رقم بخورد ادامه داد: بالاترین صنعت کشور صنعت ساختمان است. و در حال حاضر اقدامات مهندسان علیرغم تمام مشکلات با عشق و علاقه در حال کار هستند و مسایل مالی چندان مهم نیست.

وی با اشاره به لزوم واقعی شدن تعرفه های خدمات مهندسی تصریح کرد: در حال حاضر تعرفه‌ها براساس قیمت ساخت هر متر مربع، دو میلیون و ٧٠٠ هزار تومان است اما امروز نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرها هم نرخ ساخت هر متر مربع کمتر از هشت میلیون تومان نیست.

شاهد بی انصافی هایی در صنف خدمات مهندسی هستیم

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه متاسفانه شاهد بی انصافی هایی در این صنف هستیم که برآمده از نگاه های غیرکارشناسی است گفت: امید است به صدای مهندسان گوش فرا داده شود و شیوه نامه ای که می تواند موجب ارتقاء کیفیت ساخت و ساز شود اصلاح شود.

همچنین در این همایش فرشید جوادی دبیر همایش «شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر»با بیان اینکه جوامع و تمدن های بشری از قانون فارغ نیستند و تشکیل جامعه نیاز به قانون دارد گفت: مهمترین قوانین بشری امنیت است و انسان امروزی می داند که امنیت و رفاه نعمت بزرگی است.

وی افزود: طبق فرمایشات معمار کبیر انقلاب، برخوردهای فراقانونی ممنوع است و مجریان قانون باید توجه داشته باشند حرکت در چارچوب باید نیل به اهداف باشد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به خوبی می داند که باید در راستای قانون باشد و هر تصمیمی باید برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و حفظ حقوق مردم باشد.

جوادی خاطر نشان کرد: به هر حال بعد از ۱۵ سال شیوه نامه ای ابلاغ شده است که مورد اعتراض مهندسان ساختمان و خبرگان این حوزه قرار دارد چرا که ۱۵۰۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی صورت گرفته است و تمام نقاط ضعف و قوت شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر بررسی شده است و امید است به نقطه نظرات کارشناسان توجه شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا