اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بخش‌نامه تامین زمین نهضت ملی از طریق روش خودمالکی، مغفول مانده است

محمد علی ربانی ،در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: معضل مسکن در مراکز استانها ،شهرستانها و روستاها کاملا متفاوت است به طوری که در شهرهای پرجمعیت و کلانشهرها عمده ترین مشکل تامین زمین است.

وی با اشاره به عدم همکاری دستگاه های دولتی علی رغم تکالیف قانونی برای واگذاری اراضی تحت تملک خود به طرح نهضت ملی مسکن اظهارداشت: با توجه به این مشکل و عدم همکاری دستگاه ها ،لازم است که از روشهای دیگری برای حل این معضل استفاده کرد که از جمله این موارد می توان به روش خود مالکی اشاره کرد.

دبیر انجمن انبوه سازان استان قم خاطر نشان کرد: در حال حاضر اراضی بیشماری در شهرهای مختلف وجود دارد که متعلق به بخش خصوصی و فاقد کاربری مسکونی است،در چنین شرایطی با توجه به چالش تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن، دولت باید فورا با تدوین ضوابط و دستورالعملهایی، شرایط را برای تغییر کاربری این اراضی به مسکونی فراهم کند.

رئیس کمیسیون حقوقی انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: البته سال گذشته معاونت و مسکن وساختمان وزارتخانه راه در این زمینه ورود کرد و بخش نامه ای را با محتوای بهره گیری از اراضی بخش خصوصی در قالب شیوه خودمالکی به ادرات کل راه وشهرسازی استانها ابلاغ کرد،اما متاسفانه این امر در حد یک بخش نامه باقی ماند و به مرحله اجرایی نرسید و ادارات مذکور نه تنها از این شیوه استقبال چندانی نکردند،بلکه خودشان به موانع اصلی اجرای این طرح تبدیل شدند.

ربانی با اشاره به تغییرات در معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه راه شهرسازی اذعان داشت: با توجه به کارآمدی بخش نامه مذکور،معاونت مسکن وساختمان باید پیگیری های لازم را جهت عملیاتی کردن این بخش نامه فراهم کند.

دبیر انجمن انبوه سازان استان قم اظهارداشت: تهیه زمین از طریق روش خود مالکی تا 50 درصد قادر به حل معضل زمین طرح نهضت ملی مسکن خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با ساختمان آنلاین به انتقاد از نحوه بکارگیری انبوه سازان در پروژه های دولتی در بخش مسکن و نیز بکارگیری سیاستهای تک بعدی دراین عرصه اشاره و تاکید کرد: در طرح مسکن مهر و نیز نهضت ملی مسکن زمین رایگان از دولت است و نیاز مالی پروژه ها نیز از طریق بانکها و آورده متقاضیان تامین می شود،این شیوه سبب می شود که در نهایت انبوه ساز به پیمانکار تبدیل شود و این رویکرد نادرست است و دولت باید روشها و مکانیزمهای مختلفی را برای جذب انبوه سازان و سرمایه گذاران به بخش مسکن فراهم کند.

رئیس کمیسیون حقوقی انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: علاوه بر این در حالی که برای حل بحران مسکن باید روشهای مختلفی نظیر مسکن استیجاری،اجاره به شرط تملیک،مسکن مشارکتی ،و.. وجود داشته باشد ،اما دولت صرفا به یک شیوه از ساخت مسکن تمرکز کرده است که این یکجانبه نگری سبب می شود که نتوانیم بحران مسکن را حل کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا