راه و شهرسازیمجله خبری

اجرای نهضت ملی مسکن شهرهای جدید به تعویق افتاد

به گزارش ساختمان آنلاین:  علیرضا جعفری در نشست خبری تشریح برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید ، آغاز این شهرها را از سال ۶۷ عنوان و اظهار کرد: دغدغه مجموعه عمران شهرهای جدید، مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمین است.

به گفته جعفری، شهرهای جدید باید هویت داشته باشند و حس تعلق شهروندان به محل زندگی خود را ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست در شهرهای جدید صرفاً مسکن‌سازی داشته باشیم بلکه به دنبال شهرسازی هستیم، گفت: ازاین‌رو توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل، دسترسی‌های شهروندان، ساخت مراکز درمانی، ورزشی، فرهنگی، آموزشی و انتظامی و دیگر نیازهای زیربنایی و روبنایی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، سه رویکرد اصلی شرکت عمران شهرهای جدید را توجه به تعهدات تکالیف باقی‌مانده گذشته، اجرای تعهدات جدید در قالب نهضت ملی مسکن و ساخت شهرهای جدید عنوان کرد و گفت: در رویکرد اول ما تکمیل مسکن‌های مهر باقی‌مانده که ۳۸ هزار و ۷۸۸ واحد است، در اولویت قرار دارد. سهمیه شهرهای جدید از مسکن مهر ۳۶۰ هزار واحد بود که تاکنون ۳۱۶ هزار و ۳۷۴ مسکن مهر شهرهای جدید تحویل شده و تنها حدود ۳۹ هزار واحد باقی مانده است. حتی فردی داریم که از سال ۹۲ تاکنون منتظر تحویل واحد خود است ضمن اینکه در برخی مناطق شهرهای جدید که واحدها تحویل شده، ساکنان مشکل نبود زیرساخت‌ها و تأسیسات روبنایی را دارند. ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که همه این کمبودها برطرف و واحدهای مسکن باقی‌مانده تکمیل شود.

وی با بیان اینکه چیزی از خط اعتباری مسکن مهر و اقساط بازگشتی آن باقی نمانده تا برای تکمیل مسکن مهر نیمه‌تمام هزینه کنیم، گفت: به دنبال روش‌های دیگر از جمله ایجاد ارزش افزوده از طریق فروش اراضی شهرهای جدید هستیم؛ مسکن‌های مهر باقی‌مانده در شهرهای پردیس، هشتگرد، پرند، صدرا، فولادشهر، بینالود و گلبهار است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید درباره طرح اقدام ملی مسکن در این شهرها گفت: تکلیف شهرهای جدید در طرح اقدام ملی مسکن ۲۱۳ هزار واحد بود که ساخت ۱۱۳ هزار واحد آنها آغاز شده و در قالب همان طرح ملی ادامه می‌یابد اما ۱۰۰ هزار واحد باقی‌مانده که ساخت آنها آغاز نشده، به نهضت ملی مسکن منتقل می‌شوند و از شرایط قانون جهش تولید مسکن بهره‌مند خواهند شد.

جعفری درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید گفت: ساخت واحدهای نهضت ملی به سال آینده موکول شد و از ابتدای ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. ۶۴۸ هزار و ۴۴۵ واحد در قالب نهضت ملی در شهرهای جدید احداث خواهد شد که مجموعاً ۱۵ هزار هکتار زمین به خود اختصاص می‌دهند. تاکنون ۶۷۰ هزار نفر متقاضی دریافت مسکن در شهرهای جدید بوده‌اند که در مراحل مختلف پالایش قرار دارند. زمین ساخت ۱۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۸۳۲ نفر برای ورود به پروسه نهضت ملی مسکن تائید نهایی شدند که ۱۲۱۳ نفر از آنها در بانک عامل حساب، افتتاح و تا روز گذشته ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان آورده خود را تکمیل کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای قرارداد ساخت متری چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با پیمانکاران نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید، درباره ورود پیمانکاران خارجی یادآور شد: معتقدیم مسکن باید توسط سازندگان داخلی احداث شود اما باید ظرفیت رقابتی برای ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت‌وساز را ایجاد کنیم که در این زمینه با انبوه‌سازان چینی و ترکیه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم.

جعفری از ورود شرکت عمران شهرهای جدید به حوزه شهرک‌سازی خبر داد و گفت: ۴۲ موقعیت شهرک‌سازی در ۱۳ استان نهایی شده و منتظر دریافت مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم. در تهران هم نقاطی جهت ساخت شهرک در نظر گرفته شده است. همچنین به دنبال صدور مجوز ساخت شهرک‌های خصوصی هستیم که افرادی که اراضی بالای ۱۰ هکتار دارند بتوانند با اخذ مجوز تغییر کاربری از شورای عالی مسکن، اقدام به شهرک‌سازی خصوصی کنند.

وی درباره تهاتر نفت با مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: یک گروه در وزارت راه و شهرسازی برای تائید پروژه‌های قابل تهاتر با نفت شکل گرفته و شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه پروژه‌های خود را به این گروه معرفی کرده تا در صورت تائید آنها جهت اجرا در برابر نفت، مرحله ساخت آغاز شود.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص مافیای زمین و مسکن در برخی شهرهای جدید گفت: یکسری از افرادی که نیازمندند و مجبور به فروش امتیاز مسکن ملی و مسکن مهر خود هستند، به این مافیا مراجعه می‌کنند و امتیاز مسکن خود را به ثمن بخس می‌فروشند. فردی داریم که در پردیس بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر تحت عنوان مشاور املاک به تملک خود درآورده است. به دنبال شفاف‌سازی قراردادهای خرید و فروش واحدهای مسکن مهر در بستر آی‌تی هستیم تا دیگر امکان چنین سوءاستفاده‌هایی وجود نداشته باشد.

جعفری در پایان با تکذیب ورود فاضلاب پردیس به سد ماملو گفت: هیچ فاضلابی نه وارد اراضی کشاورزی و نه وارد سد ماملو می‌شود؛ ممکن است رهاشدگی فاضلاب پردیس در فضای طبیعت را داشته باشیم اما صدمه‌ای به سد ماملو وارد نمی‌کند. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پردیس فعال هستند و امکان آلودگی آب سد ماملو وجود ندارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا