بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نظام بانکی قادر به تامین مالی نهضت ملی مسکن نیست

دکتر سید مهدی فقیهی واعظی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار  ساختمان آنلاین  اظهار داشت: پیشتر رئیس جمهور اعلام کرده که یک تیم تخصصی به مدت هفت ماه بررسی‌های کارشناسی بر روی طرح نهضت ملی مسکن انجام داده و این برنامه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت ایشان خواهد بود، به گفته آیت الله رئیسی، این برنامه می‌تواند رشد اقتصادی کشور را دو برابر کرده و لوکوموتیو اقتصاد ایران شود.

این کارشناس مسایل حقوقی در ادامه خاطرنشان ساخت: به نظر برخی کارشناسان، دستگاه بانکی کشور باید 1600 هزار میلیارد تومان تسهیلات حداقل برای ساخت 4 میلیون مسکن پرداخت کند. برای این کار بانک‌ها راه سریع و میانه ای به‌نام “اضافه برداشت” از منابع بانک مرکزی دارند که به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی مجوز این کار را صادر کند، چون این امر خلاف سیاست های دولت آقای رئیسی است و در واقع موجب خلق بی رویه پول جدید و افزایش نرخ تورم خواهد شد.

فقیهی واعظی در تحلیل راهبردی مساله مسکن گفت : راهکارهای پیشنهادی را می توان بستر سازی کرد به طور مثال اختصاص زمین به مردم با اجاره ۹۹ ساله، اعطای تسهیلات بلندمدت برای ساخت مسکن و تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، جزء مهمترین راهکارهایی است که دولت سیزدهم می تواند برای ساماندهی بخش های عرضه و تقاضای مسکن اجرایی کند.

وی افزود : واقعیت این است که بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، اختلاف بین تعداد خانه های دارای سکنه (غیرخالی) و تعداد خانواده های ایرانی، 1.4 میلیون واحد بوده است یعنی 1.4 میلیون خانواده فاقد مسکن (اعم از مالک یا مستاجر) بوده اند. به علاوه، پیش بینی می‌شود از سال 1395 تا 1405، 12 میلیون خانوار جدید تشکیل شده و می شود.

این کارشناس مسایل حقوقی همچنین با تاکید بر اینکه تا سال 1405، 8 میلیون خانه فرسوده خواهیم داشت که نیاز به تعمیرات اساسی دارند اذعان داشت : بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران تعداد افراد بیکار کشور در سال جاری به بیش از 4 میلیون نفر رسیده است و اگر برای اشتغال این افراد چاره اندیشی نشود، فاصله آنها تا خانه دار شدن روز به روز بیشتر می‌شود به طوری که این موضوع برای آنها تبدیل به رویای دست نیافتنی خواهد شد.

فقیهی واعظی اظهار داشت : اگر نهضت ساخت مسکن در کشور راه بیفتد، امکان حل همزمان این دو مشکل بزرگ فراهم خواهد شد. بر اساس آمارها، به ازای ساخت هر 100 متر مسکن، سالانه 2.5 شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. یعنی اگر فرض کنیم مساحت هر خانه به طور میانگین 100 متر باشد و دولت زمینه ساخت سالانه حداقل 1 میلیون واحد مسکن را فراهم کند، سالانه 2.5 میلیون شغل ایجاد خواهد شد و همچنین رویای خانه دار شدن بخش زیادی از مردم هم در این چنین شرایطی محقق می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا